lørdag den 4. august 2012

Min fætter....faneme :-)

Til mit Jubilæum fik jeg jo en del gaver heriblandt en lille stak Gavekort til bl.a. Bog & Ide. Når kolleger havde spurgt hvad jeg ønskede mig var gavekort svaret; når man er nået min alder, så har man jo alt og det man ønsker sig meget er jo ofte dyrt eller meget specielt, så man helst selv vil købe det og derfor er gavekort en pragtfuld ide.

Idag Lørdag tog jeg så ind til København for at omsætte nogen af dem. Vi har godt nok en Bog & Ide i Herlev men den er ret dårlig; dels mærkeligt udbud og dels dårlig eller nærmere ikke-eksisterende service. Derfor ind til byen med S-toget til Østerport Station, hvor jeg liiiiige ville smutte ind omkring min yndlingsboghandel, Nyboder Boghandel, som godt nok ikke er med i kæden Bog & Ide men som til gengæld er en special-boghandel indenfor for militærhistorie, tog/jernbaner, skibsfart, sporvogne, racervogne...you name it. Nåh - der faldt lige en en enkelt bog om den amerikanske borgerkrig og 2 om krigen i 1864 mellem Danmark og Preussen-Østrig af sig.

Glad og fro drejede jeg så op ad Store Kongensgade og ville nu op mod Kongens Nytorv. Jeg bemærkede en små 100-150 meter fremme at der stod 2 mand ved/på en stige og arbejdede med en forretningsfacade. Da jeg var en små 10 meter fra dem, så går den ene mig i møde med et stort grin på ansigtet og med bemærkningen: " Hvad Fanden....det er jo fætter Jan, der kommer der...". Og jeg gloede og kunne straks genkende min fætter Theis. Stort velkomstkram og grinen....og det har sin forklaring:

Min mor og Theis' far er...eller rettere var......søskende; lillesøster og storebror. Min morbror Ib havde 2 sønner, nemlig Henrik og Theis (mine fætre) og min mor havde min storebror og mig. Aldersmæssigt passede vi sammen parvis. Henrik var et år ældre end min storebror og Theis er et år ældre end mig. Theis og jeg har begge 4 år op til vores storebrødre. Min mor døde i 1973 og Theis's far (min morbror) døde i 1974 og vores fælles "Bedstefar" døde i 1975 og af uransagelige årsager - jeg kan i det mindste ikke huske hvorfor - har vi ikke set hinanden siden Bedstefars begravelse i 1975. Mærkeligt, for vi var tit og ofte sammen i vores barndom, men sådan var det så.

For en små 1½-2 år siden fandt jeg så fætter Theis på Facebook og kontakt etableredes i det små. Selvfølgelig skulle vi ses og så videre men det ligesom ebbede lidt ud..........indtil idag :-)
DET var faneme en overraskelse og en dejlig sådan en. Og vi fik en pæn halvlang snak der på Store Kongensgade.....imens hans lærling knoklede.....om os selv, vore koner og børn og brødre....sådan en 37 års update på 15 minutter......og et par mobil-telefonbilleder toges o.s.v.

Det blir sgu' spændende at se frem til :-)

......iøvrigt var jeg forbi Taschen og købe bøger om Dali og Frida Kahlo og også i Bog & Ide på Købmagergade og købe en bog om Erindringssteder i Danmark og endnu en bog om København ved Peter Olesen.

Det var en dejlig dag :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar