tirsdag den 20. marts 2012

Munden for fuld ...??

Sommerferien i år går jo til USA og er delt i 2 dele. Dels en uge - den første del af ferien - i Gettysburg og dels en uge i New York.

Som det vel er bekendt - se bloggens titel-billede - er en af mine store interesser jo den amerikanske borgerkrig og derfor går turen igen (som i 2010) til slagmarken for borgerkrigens største slag i Gettysburg. I 2010 var jeg der kun i 2 hele dage, men dennegang står den på hele 6 dage der. I 2010 fik jeg gennemtrevlet slagmarken; det vil sige, at jeg fes rundt på den fra sted til sted, læse tavler med beskrivelser o.s.v. hele vejen rundt. Altså mange steder med korte ophold for at se og indsnuse "atmosfæren". Det, at se stedet......STEDET......som jeg havde læst om i så mange år, gjorde et stort indtryk på mig og jeg vidste med mig selv, at jeg skulle komme igen, dog med mere tid og bedre forberedelse.

Og nu skal jeg altså derover igen. Og jeg har længe været igang med forberedelsen til turen. Selvom jeg i forvejen havde nogen bøger om slaget, så havde jeg, da jeg var derovre i 2010, derovre anskaffet mig yderligere et par bøger og nogen få kort. Og sidenhen har jeg været en flittig køber hos Amazon.cu.uk og det kan ses af min liste ude til højre her. I skrivende stund læser jeg om emnet i de nye bøger óg genlæser de gamle. Jeg afventer en splinterny bog: The Gettysburg Campaign in Numbers and losses: Synopses, Orders of Battle, Strengths, Casualties, and Maps, June 9 July 14, 1863,  der nu mere omhandler beskrivelser af regimenter og divisioner, deres styrke og deres tab, detail-planer for de enkelte enheder og altså en masse tal og statistik....sådan rigtig nørd-agtig og lige noget for mig :-) .

Jeg er jo "meget til" artilleri = kanoner, så hovedvægten går på at læse om disse enheder, batterier som det hedder, om deres indsatser, deres bestykning og bemanding og så videre. Jeg er også flittig bruger af internettet til dette formål og derigennem, bl.a. via Facebook, fået kontakt med en del meget vidende amerikanere, herunder en del forfattere hvis bøger jeg har købt, og som alle er meget hjælpsomme med oplysninger og gode ideer/forslag til hvad jeg skal se og hvor. Blandt andet er denne her side, som står på blogliste ude til højre: To the sounds of the Guns, en side/blog som skrives af en Craig Swain, som er - som person - yderst hjælpsom og hans blog er simpelthen  "outstanding", altså noget/nok den bedste om emnet borgerkrigs-artilleri, som jeg endnu er stødt på.

Ud af alt dette læseri, så laver jeg noter, mange noter, endda rigtig mange noter, for der er så mange kanoner/batterier som jeg vil gå efter at se som muligt. Især for at se de forskellige typer kanoner nøjagtigt og detaljeret og dels fordi nogen af dem har en speciel historie som f.eks. det batteri jeg står ved og som ses på bloggens top, som er Batteri A fra 4.US Artilleri-regiment og som blev kommanderet af Løjtnant Alonzo Cushing. Det batteri var det, som hele Pickett's charge (Sydstaternes hoved-angreb) angreb direkte imod på slagets 3.dag d. 3. Juli 1863.

Tilbage til note-tagningen. Der er mange allerede nu; jeg har fået identificeret mange typer kanoner allerede nu og ved så nogen lunde hvor de er placeret på slagmarken (der står ca. 300 kanoner rundt omkring på slagmarken og de er placeret det sted, hvor de stod under slaget og mest hvor de stod på 3. dagen. Jeg er ved at plotte de fleste kanoner/batterier ind på et kort, så jeg nemmere kan finde rundt.

Der er altså rigtig mange noter allerede nu, så jeg er begyndt at tænke på lidt sortering og det irriterer mig, for jeg vil jo så gerne det hele i de dage jeg er derovre.....

Og for at det så ikke skal være løgn, så har jeg fundet ud af, at der kun 1,5 times bilkørsel mod syd-vest, i Maryland (Gettysburg ligger i Pennsylvania) ligger en anden slagmark, nemlig Antietam eller Sharpsburg om man vil; Nordstaterne kaldte det Battle of Antietam (en lille flod) og sydstaterne kaldte det for Battle of Sharpsburg (den nærmeste by) . Og det er også et slag, som jeg har beskæftiget mig en del med (det er måske en underdrivelse, for jeg har jo beskæftiget mig med/læst om alle slagene mere eller mindre).

Så altså......for at tage en lille pause fra Gettysburg, så har jeg besluttet - med Lillemors billigelse - at tage en enkelt dag til Antietam/Sharpsburg for "lige at se Highlight'sne" der, sådan bare.....bare se, altså.....men måske er det hele, det med noterne, den megen læsning og planlægning, og Antietam smutturen at tage munden for fuld ?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar