søndag den 25. marts 2012

PRO - kunstnersammenslutningens 50 års jubilæumsudstilling

Jeg bor jo klods op af vores kommunes Kulturhus Gammelgård og i disse dage - fra 10.Marts til 22. April - er der udstilling med kunstnergruppen PRO i anledning af gruppens 50 års jubilæum.

Som sagt - gruppen har 50 års jubilæum - og deres udstilling kalder de for PROMOTION:


Jeg havde besluttet at gå derhen og se udstillingen idag. Dels fordi jeg altid ser Gammelgårds udstillinger og dels - især måske - fordi det er PRO.

Og hvorfor nu det ? Jo - for små 30 år siden var jeg i en årrække sekretær i Herlev Kunstforening (den døde nogen år efter min udtræden men er så for ca. 10 år siden genopstået) ligesom jeg i en årrække var formand for vores personalekunstforening på arbejdet. Men altså - i kommunen havde vi ansat en kunstnerisk konsulent ved navn Steffen Lüttge og han var tillige medlem af PRO. Han spurgte mig engang om jeg ville være med til hænge billeder m.m. op inde til PRO's udstillling på Charlottenborg. Det ville jeg gerne. Steffen var en af fire i ophængningskomiteen det år og sådan set var det de fire der bestemte hvem der skulle hænge hvor og sammen med hvem andre. Nu var nogen af de andre kunstnere mødt op og hold da op - sikke en gang kævl, gnid og fnid og skænderi der kom ud af det. X ville ikke hænge der, men derimod der .Til gengæld ville X ikke hænge sammen med Y o.s.v. Egentligt ret morsomt at overvære de par dage det stod på men også lidt surreelt at opleve voksne menneskers optræden på den måde.

Ovenstående 3 billeder er af Karen Kjær Laursen. Bemærk de slagtede dyr der hænger der.

Nåh - Gammelgård altså; det er en udmærket udstilling som bestemt er værd at se. Den er dels i hovedhuset og dels i de 2 lader. Lige da jeg var ved at slutte spurgte Gammelgårds "bestyrer" mig om jeg skulle overvære kunstnernes foredrag om lidt....kl. 15,00. Det havde jeg ikke lige opdaget, men bestemte mig til at være med og det fortrød jeg ikke.

Gunnar Bay bød velkommen og fortalte lidt til os fremmødte - ca. 20 stk. - om PRO's historie o.s.v. og især om balladen fra 2007 da alle sammenslutninger, PRO, Grønningen m.fl. blev smidt ud af Charlottenborg af selveste Kulturminister brian Mikkelsen. Det var morsomt og bedrøveligt at høre om.

Efter dette fotalte Gunnar Bay så om sine egne malerier og installationer. Herunder ses et billede fra PROstata serien - meget originalt og sikken humor han lagde for dagen da han fortalte om det.

Nedenfor ses hans installation "Welcome to Exile"; et bord og 4 stole med skruer bordet op igennem nedefra. Udstillingen hentyder til gruppens bortvisning og dermed exil fra Charlottenborg.

Herefter var Hans Tyrrestrup der fortalte om sine malerier, deres tilblivelse med stor inspiration fra hans opvækst i det jyske:

Vi sluttede af med Bodil Brems' billeder og hun fortalte levende om serien "Guldalder komprimeret". 


 Det billede, som Bodil tal om på ovenstående foto er det nedenfor viste. Det er meget stort : 200 x 238 cm.....og prisen ? Jo kr. 100.000 ligeud.


 Priser kan altid diskuteres, men flot og meget interessant er det, især tilblivelsen af det og hele hendes ide-verden.

Vi sluttede af i hovedhuset igen, hvor vi så en ca. 25 min. lang DVD om Hans Tyrrestrup der laver et maleri til musik, 5 satser, alle af Carl Nielsen men fortolket af forskellige ensembler/musikere.

Hele seancen varede ca. 1 time og 45 minutter og var så sandelig det hele værd.

Som et lille indspark kan nævnes, at Gunnar Bay på et tidspunkt spørger mig hvor vi kender hinanden fra...i det mindste kender han mig. Jo - jeg fortalte om dengang for ca. 30 år siden inde på Charlottenborg med ophængningshurlumhejet og han mente så helt sikkert, at det var derfra han kunne huske mig. 

1 kommentar:

  1. Det lyder som en spændende udstilling. Havde den været lidt tættere på, som fx Charlottenborg, så kunne den sikkert godt have fristet mig. Af en eller anden grund, så har jeg det bedre med moderne nutidskunst end med alt det kunst som hænger på museerne.

    SvarSlet