mandag den 8. februar 2016

Facebook......og så "Hen ad Memory Lane"......

Jeg er på Facebook. Det er et utroligt medie, hvis man ellers benytter det rigtigt.....og hvad det så er, er der sikkert mange meninger om, men jeg har mine. Jeg er selvfølgelig "venner" med en del mennesker, "følger" en del andre såsom politikere og kulturmennesker samt - og det er det jeg bruger mest tid på, når jeg er på Facebook - er medlem af en hel del grupper, åbne som lukkede, som dækker en masse af mine interesser og som jeg virkelig kan blive klog af at følge/deltage i.

Nu i går aftes, var der på en gruppe, der hedder "Gamle København", af et af gruppemedlemmerne lagt en tegning af hans fader. Tegningen virkede bekendt for flere af os ældre medlemmer - det er mest midaldrende og ældre endnu mennesker, der er medlemmer - og der blev fundet flere tegninger og lagt ind i løbet af dagen/aftenen. Tegneren/Illustratoren hed Erling Nederland (1931-2006). Han havde det meste af sit liv været tilknyttet Politikens Forlag og også DSB, men også lavet en masse freelance ved siden af. Og hvad var det så for tegninger der vistes og hvorhenne brugtes de ? Jo - de af læserne, der er af ældre årgang, kender disse:

Politikens serie "Hvem Hvad Hvor", der udkom i årene 1933 til 1997 i den viste størrelse og udgave mens den fra 1998 til 2012 kom i en noget formatmæssig større og noget anderledes udgave.

Jeg kan huske, at min Morfar, Christian Ludvig Hansen (1891 - 1975) , havde denne bogserie stående på en hylde. 

 Han fik "det samme" hvert år i julegave. Af min Moder fik han den ny-udkomne udgave af årets "Hvem hvad hvor" og af min Morbror fik han satire/humor tidsskrifterne "Blæksprutten" og "Svikmøllen".

Men altså.....Morfar var ikke meget for at lade "os unger" kigge/bladre i hans "Hvem Hvad Hvor"-bøger; de skulle jo behandles ordentligt og holde i mange år, men vi fik da lov til det. Så lang tilbage jeg kan huske, så havde vi en fast tradition om Søndagen. Hver eneste Søndag tog vi med Sporvognen fra Husum (linie 5) til Brønshøj Torv og skiftede der til Sporvogn linie 2 ned til krydset Godthåbsvej/Sallingvej/Hulgårdsvej og gik så forbi Grøndalskirken (hvori jeg er døbt) hen ad Hulgårdsvej til nr. 28, hvor min Morfar og hans "nye" kone (min Mormor var død i 1948, så hende har jeg aldrig oplevet) boede i rækkehusene (som også var min mors og morbrors barndomshjem) der overfor Rødkilde Plads/Bakkehusene. Her samlede vi så Morfar op og tog så med andre sporvogne og S-tog (kan ikke huske linie-numrene) ind  til Nørreport Station hvor vi vente på Livgardens Vagtparade, der drog ud fra Rosenborg Slot (Livgardens Kaserne) ca. kl. 11,30 og fulgtes med denne til Amalienborg, hvor Vagtskiftet overværedes og derefter fulgtes igen med Vagtparaden tilbage til Morfars hjem på Hulgårdsvej. Jeg kan ikke rigtig huske noget om frokost, men jeg kan huske noget med kaffe, æblegrød og en form for krydderi-kage med cocktailbær og Sukat i. Også at min Morfar sad i gyngestolen i hjørnet og lyttede til (Militær-) Marchmusik på pladespilleren....mens han "nynnede" tjim-da-da-da, tjim-da-da-da til musikkens rytmer. Senere - om det store ege-træs-spisebord - sad min Mor og Min Morfar i fælleskab og løste Politiken's store Søndags-krydsord. Det var her "os unger" fik lov at sidde og kigge/læse i "Hvem Hvad Hvor". I mens vimsede min Morfars "ny" kone rundt om os og lavede vistnok aftensmad og måske var det først her vi fik æblegrøden (min Morfar havde æbletræer i haven og disse blev "høstet"/plukket og lagt i træ-kasser med avis-papir i mellem lagene og stillet i viktualie-kælderen, så der var til grød til hele året til næste sæson).

Men altså.....Erling Nederland og hans tegninger/illustrationer....i "Hvem Hvad Hvor"......jeg har fundet lidt af den type han lavede til bl.a. "Hvem hvad hvor" og smidt nogen eksemplarer af den type herunder (husk at I kan trykke på billederne for at se dem i større størrelse. Det er muligt at læse nogen af teksterne):


 Nedenstående illustration er fra H-H-H 1964 - utroligt nok med den slags biler på det tidspunkt:

 Herunder en "røntgen"-illustration af f.eks. Drogden Fyr (som jeg sjovt nok har roet ud til fra Dragør af i min pure ungdom):



 Om SAS....noget svær læselig....fra H-H-H 1957:


 Herundr hvad et hvert Hus-apotek burde indeholde:

 Herunder hvem der laver varer til Eksport (H-H-H 1954):

Herunder fordelingen af erhvervstyper:

Mon ikke ovenstående fordeling er ændret en del siden - jeg tror det :-)

Og herunder kan man - med "Matador'ske" ord - se hvorhen Agnes' kolleger forsvandt hen til Fru Bankdirektør Maude Varnæs' og Konsulinde Holm's store fortrydelse:

Herunder hvordan dagen gik hos den lille landmand :

Og herunder hvad de forskellige landbrug så omsætter for (desværre ingen årstal):

Nedenstående - fra H-H-H 1956 - giver nok et "sjovt" billede af de unge's erhvervskarriere efter folkeskolen. Mange gik jo ud efter 7.klasse dengang. Desværre tror jeg af nutidens unge's skolefærdigheder efter 9.-10. klasse i dag ikke er bedre end dengangs 7.klasser....suk....:




Politikens Forlag udgav mange andre gode "håndbøger". Nedenstående fik jeg i fødselsdagsgave til min 9-års fødselsdag i 1964 af Tante Aase (det står på bogens første opslag). Jeg har den endnu. Det var min første fuglebog og jeg tør nok sige, at antallet af fuglebøger er kraftigt udvidet siden da; i dag har jeg 21 bøger om fugle.

Til min 13 års fødselsdag i 1968, fik jeg af Tante Aase nedenstående bog som jeg også stadig har. Jeg fiskede meget i min barndom og mine unge dage; tit cyklede vi efter skoletid om lørdagen (ja - man gik i skole om lørdagen dengang) enten til Kalkbrænderi-havnen eller til Skovshoved Havn og fiskede fra molerne der med bundsnøre og sandorm. Når det gik rigtigt højt - og man havde penge - så gik det ud på Sundet med en af Lystfisker-bådene.
Som ung begyndte jeg på Vade-fiskeri fra kysten efter hav-ørreder. Det var mægtig sjovt, at gå der i Waders og fiske. Det kan jeg godt savne lidt i dag. Også lidt fiskeri i å'er blev det til. En af mine allersidste fisketure var d. 27. December, men året kan jeg ikke huske, men jeg har nok været en 27-28 år for det var lige før min søn begyndte til ishockey som 5-årig. Den tur glemmer jeg aldrig. Vi var 3 kolleger fra rådhuset der skulle ud og fiske efter Nyt-års torsk med Lystfiskerfartøj fra Helsingør af. Der var ikke sne på vejen men måske is eller bare meget fedtet vejbane. Mine 2 kolleger sad på forsæderne mens jeg sad på bagsædet uden sikkerhedssele. I Helsingør, under acceleration fra lyskurv, skred bilen ud med bagenden mod højre. Chaufføren fik rettet op men bilen fortsatte så udskridningen til venstre og bilen drejede rundt om sig selv og så ramte vi kantstenen. Bilen lettede og røg sidelæns gennem et plankeværk ind til en byggeplads, rullede hele vejen rundt og landede heldigt nok på hjulene med et ryk og et brag. Der var helt stille. Jeg kom op fra bagsædet og så på mine 2 kolleger på forsæderne - de havde heldigvis haft sikkerhedsseler på - og de sad helt stive og stirrede ud af forruden. Da jeg med en del besvær åbnede den ene bagdør, faldt den halvt af. Jeg steg ud og tændte en smøg og opdagede at der kom folk løbende til os. De 2 andre kom også ud - vi havde kun fået knubs og blå mærker. Vi fik sagt til folk at vi var OK og tog så bilen i besigtigelse. Den lignede jeg ved ikke hvad; buler på sider og på tag. Der sad sten på størrelse med knyttede hænder mellem fælg og dæk på begge de venstre dæk. Chaufføren var ikke glad, da det var Farmands bil han havde lånt. Han prøvede at starte bilen og den startede uden problemer. OK - efter lidt snak fandt vi ud af, at bilen jo ikke blev lavet af at vi ikke tog ud at fiske, så vi sneglede os - godt humpende - ned til havnen og tog ud at fiske. Ingen af os fangede noget. Til gengæld opdagede jeg, at de 2 andre, der jo havde siddet på forsæderne og "set det hele" - jeg havde jo kaste mig ned på bagsædet da jeg opdagede at nu gik det galt og dermed intet set andet end sæde og tag da vi rullede rundt -  på fisketuren opførte sig overstadigt og som om de "var på noget"....sådan grinende, fnisende og lidt fjollet løsslupne. Jeg tror det var en reaktion på oplevelsen. Efter fisketuren blev vi og bilen afhentet af Falck's Redningskorps. Et par dage efter fik vi at vide, at bilen var total-skadet. Den der humpen og larm vi havde hørt, da vi efter uheldet luntede ned til havnen, var fordi at bag-akslen var brækket, styretøjet do samt andre ting såsom skærme og andet plade-arbejde, så den blev erklæret totalskadet.

Nåh - det var (endnu et) sidespring.

Nedenstående købte jeg for ikke så længe siden.  Den er fra 1959 (1.udgaven) og jeg tror ikke der er udkommet andre udgaver end den. Den er nu mest købt af nostalgiske grunde og af interesse for gamle dages lokomotiver:

Nedenstående har jeg også haft i mange, mange år. Også et køb af interesse årsager:


...og det samme med denne her, som er hurtig og handy lige at slå op i :

Jeg ved ikke, hvormange forskellige slags håndbøger som Politikens Forlag har udgivet gennem årene, men det er utallige. Nogen af dem om natur/fugle har jeg haft. Herunder bare nogen andre som jeg ellers ikke kender til:




Nedenstående om Jazz har jeg haft, men kan ikke finde den. Formentlig forsvundet under en flytning eller lånt ud og aldrig fået igen. Jeg har den allerførste om Rock (musik):


Denne her kunne være rar at have.....så måske et antikvariats-emne ?

....og som sagt, der er utallige flere om alle mulig emner. Dem jeg stadig har, er sjove at kigge i i dag. Sjovt at se udviklingen fra dengang til i dag. Men på en eller anden måde, så er de også hyggelige at kigge, fra dengang før verdenen gik af lave......

....og alt dette bare på grund af et opslag i en Facebook gruppe.

1 kommentar:

  1. Jo, det kan give arbejde at være på Facebook Det er meget interessant at se fx befolkningens fordeling på erhverv mv i 1940, men jeg kan nu gode lide begge sine sidespring - om familien og HHH, og om fisketuren og den totaltskadede bil. Mon ikke alle tre reagerede helt normalt på en noget unormal situation. Det kunne da være gået grueligt galt.

    SvarSlet