lørdag den 6. februar 2016

I biografen...."Den danske pige".......

Lillemor og jeg var her til eftermiddag i den lokale BIG Bio og se filmen "Den danske pige" om Gerda og Einar Wegener/Lilli Elbe.


Hovedrollerne indehavedes af Alicia Vikander (Gerda Wegener) og Eddie Redmayne (Einar Wegener/Lilli Elbe). Alicia Vikander, der er svensker, har jeg set før, nemlig som Dronning Caroline Mathilde i filmen om Struensee "En Kongelig affære". Eddie Redmayne's ansigt kender jeg, men kan ikke huske hvorfra. Han spillede hovedrollen, fysikeren Stephen Hawking - ham den multihandicappede, der sidder i kørestol og som "taler" elektronisk via computer - i "The Theory of everything" fra 2014 som han fik en Oscar for.

Det er altså rigtig gode navne der er i filmen og rigtig gode skuespillerpræstationer. Også i birollerne skal det siges.

Filmen er bl.a. optaget i København; kunstnerparret bor i Nyhavn - på den pæne side - og der er klip fra blandt andet Magstræde og ved Det Kongelige Teater herunder - og det er jeg sikker på - "Stærekassen" (Ny Scene som den også hed), hvilket er meget sjovt, for klippene foregår før 1912, hvor parret flyttede til Paris, og "Stærekassen" blev bygget og indviet i 1931 :-)

Et andet sted er der et udendørsklip fra Paris. Jeg er også næsten 100 % sikker på, at det er Marmor-Kirken man ser i baggrunden i det klip. Man kan meget med foto- og film-teknik i dag :-)

Slutscenen foregår ved Vejle Fjord......og er optaget et eller andet sted i Norge :-) Der er sne på toppen af fjeldene, der ved "Vejle Fjord" :-D

I December 2015 var Lillemor og jeg på Arken og se Gerda Wegener udstillingen der. I den forbindelse har man (jeg) jo læst en hel del om hende og Einar/Lilli. Filmen er handlingsmæssigt meget komprimeret; det der i virkeligheden varede ca. 20 år, er i filmen kogt ned til en 2-4 år vil jeg tro. Der er meget udeladt, eks. alt om hendes illustrationsarbejde, hendes erotiske tegninger og akvareller og ikke mindst at hun også var til damer (bi-seksuel). Men sådan er det jo med den kunstneriske frihed fra drejebogsforfattere og instruktørs side.

Alt i alt en seværdig film om en traumatisk situation, nemlig det at være en person  (kvinde) og være fanget i en anden persons (mands) krop. Et eviggyldigt emne og forfærdeligt at være i den situation.

Ellers startede jeg dagen med at være Aarhus Universitetsforlags bogudsalg på Aarhus Universitet, Camp Emdrup. Jeg var der mindre end 5 minutter tror og gik tom-hændet. Der var stillet 2 høje runde café-borde og 2 mindre borde op, hvorpå der lå bøger. Af kunst var der kun en (1) bog. Nemlig en museumskatalogsbog udgivet i samarbejde med/for Vejle Museum om nutids-kunstneren Anders Kirkegaard. Han er ikke lige mig. Så derfor hjem med uforrettet sag.

Apropos Bogudsalg; har I bemærket at der netop nu er bogudsalg hos både Bog & Ide og hos Arnold Busck ? Det var tilfældigt jeg opdagede det, for det er ikke særlig godt annonceret. Jeg har dog nået at være i 2 Bog&Ide og 2 Arnold Busck'er og der er NADA...Zip....at hente. Jeg tror aldrig jeg har oplevet så dårligt bogudsalg før. Dårlige knald- og lægeromaner, lidt biografier og lidt kogebøger er alt hvad der er hos begge kæder. Så kan jeg godt forstå at det er så dårligt annonceret. Det er det første årlige bogudsalg hvor jeg ikke har købt noget......ikke engang de her "køb-og-smid-væk bøger" som jeg kan finde på at købe.

2 kommentarer:

  1. Sejt, at du overlevede ;-)

    Men det er måske trods alt sket før, at du har været i stand til at forlade et bogudsalg uden at købe noget?

    SvarSlet
  2. Hej Rasmine.

    Jeg kan faktisk ikke huske, at jeg nogensinde før har forladt et bog-udsalg uden en......eller flere bøger :-)

    Men måske er det en ting, jeg må til at vænne mig til.

    SvarSlet