lørdag den 11. januar 2014

Til låns...Hamburger Kunsthalle gæster Hirschsprungs.......

I morgen aften har jeg "en aftale" - håber jeg - i Vangede Kirke, så i dag blev det besluttet, at vi ville se en udstilling som jeg længe har ønsket mig at se, men først nu fik realiseret, nemlig en udstilling om tysk "guldalderkunst m.m." på Hirschsprungs Samling, nemlig



Det var ovenikøbet rigtigt museumbesøgsvejr idag, gråt og kedeligt og småregn hele dagen....i hvert fald her i sognet og i København.

Når man parkerer inde ved Hirschsprungs Samling, så gør man det på bagsiden af Østre Anlæg, hvor også Statens Museum for Kunst (SMK) ligger på den anden side. Ny-tilbygningen til SMK ses klart her på billedet herunder, som den lyse bygning i baggrunden:

Hirschsprungs Samling er en lille perle. Et af mine favoritmuseer hvad angår især Guldaldermalerkunst og  i det hele taget kunst i 1800-tallet. Selv bygningen er en perle i sig selv og opført af Cigar-/tobaksfabrikant Heinrich Hirschsprung's penge. Heinrich Hirschsprung er en historie værd for sig selv. Faktisk købte jeg en biografi om ham idag sammen med selvfølgelig kataloget for udstilllingen og så også en pragtfuld bog heddende "KATALOG - Malerier og skulpturer i Hirschsprungs Samling" indeholdende fotos og beskrivelse/proveniens af samtlige værker på museet.

Det var iøvrigt næstsidste dag - det vidste jeg godt - at udstillingen havde åben, så derfor var kataloget nedsat med 50 % til bare en kr. 50'er....fundet for de penge.

Som sagt "elsker" jeg guldalderen, dens malerier og mennesker og historie og udvikling. Jeg mener nærmest, at det Danmark vi har i dag og de mennesker med de danske "dyder" og holdninger - sådan da - som vi har/er i dag, alt sammen udspringer fra den tid....Guldalderen og årene derefter, altså hele 1800-tallet. Men nu altså malerierne.....udstillingen her, er en udstilling af den tilsvarende tyske - i hvert fald Hamburgske - periode, som er er udlånt fra Hamburger Kunsthalle til Hirschsprung i forbindelse med et omvendt udlån. Mange af de tyske malere i samme periode har haft deres uddannelse på det Kongelige Danske Kunstakademi i Guldalderen (som JEG definerer som perioden ca. 1800-1853) bl.a. på baggrund af, at Hertug-dømmerne Slesvig, Holsten og Lauenburg i denne periode var en del af det danske kongerige. Danmarks sydligste storby var jo Altona, som i dag er en forstad til Hamburg. En del af de malere, vi karakteriserer som danske guldaldermaler, havde jo deres udspring/fødselssted i Hertugdømmerne som nævnt ovenfor og det gav sig bl.a. udslag i visse gnidninger i slutningen af perioden. Louis Gurlitt f.eks. var jo holstener og gav tydeligt udtryk for sine tyske sympatier, hvilket gjorde ham en del ilde set i samtiden og blandt de danske kolleger og han valgte klart side, da urolighederne i 1846, 1847 og starten af 1848 opstod og blev til 1. Slesvigske Krig i perioden 1848-1850 - den sidste krig, som Danmark som nation har vundet og det ovenikøbet med hiv og sving og udenlandsk pres på de tyske stater. Der var altså flere end Gurlitt, der havde det sådan, men han er nok den kendteste af dem.

Om udstillingen vil jeg ikke sige så meget andet end at den til fulde levede op til mine forventninger. Der er rigtig mange sammenfald og ligheder mellem den danske og den tyske male-måde og opfattelse af naturen på.

Herunder ses det fulde billede af det der som udsnit bruges som vignet på udstillingen. Et maleri, et selvportræt oven i købet, af Victor Emil Janssen (1807-1845) "Selvportræt ved staffeliet" ca. 1828. Han er just ikke nogen Adonis vil jeg mene, hul-brystet og med dårlig holdning.
Der var en pæn del portrætter og selvportrætter. Alle sammen kunne ligeså godt have været malet af danske malere - samme stil o.s.v.  Herunder et noget tidligt et af Phillip Otto Runge (1777-1810) fra ca. 1802.:

Af de tyske guldaldermalere har jeg helt klart en stribe favoritter. Caspar David Friederich (1774-1840) er helt klart en af dem. Der var dog kun dette ene af ham herunder på udstillingen, "Tågestrejf 1818-1820". Han boede den sidste tid i Dresden og er helt klart inspireret af J.C.Dahl, som virkede som professor i Dresden i mange år.

En anden af mine tyske favortter er Christian Morgenstern ( 1805-1867). Han var repræsenteret med 2 landskaber, hvoraf det ene, "Bøgetræerne i Frederiksdal nær København" fra 1828 herunder, var det ene. Morgenstern drog til München og virkede her til sin død. En af mine danske favorit kunsthistorie-forfattere, Ejner Johansson (kan I huske hans karakteristiske mørke lidt sprøde stemme fra TV i den S/H periode, når han havde kunstprogrammer i DR ?), har skrevet en bog - som jeg selvfølgelig har - om "De danske malere i München - et ukendt kapitel i dansk guldalderkunst" og hvori Morgenstern er fyldig omtalt.

Men alt i alt en dejlig udstilling og et dejligt katalog.

Som sagt er Hirschsprungs Samling et af mine favorit Guldaldermuseer og vi benyttede lejligheden til at gen-se det der var og som ikke var udlånt/i depot på grund af den tyske udstilling....og det var meget. Herunder ses et af mine favorit Christen Købke malerier, nemlig et af hans bofælle maleren og vennen Frederik Sødring malet i deres fælles bolig på Toldbodgade - nuværende Esplanaden - i København. Faktisk er det det hus, som Toldbod Bodega ligger i i dag. Billedet har Lillemor taget med sit mobilkamera som var bedre til indendørs fotos end mit eget lorte Canon kamera.

Udover de mange malerier og små statuetter, så er der også en del originale møbler på Hirschsprungs Samling, som alle har tilhørt en af malerne fra dengang. Jeg bliver altid sådan "lidt under-danig" eller hvad jeg nu skal kalde det, når jeg ser sådanne ting; det her med at tænk, at denne stol har denne maler siddet i, det bord siddet ved o.s.v., o.s.v.

Herunder har Lillemor fotograferet "Yours truly" i al sin magt og vælde - med bogindkøb i den røde pose - stående ved, det i vindueskarmen placerede farve-rivnings-apparat (som bare består af en fin-sleben flad sten- (Marmor)plade med en anden sten til at kvase-støde-kværne den rå farveklump med til et et fint pulver, som så blandedes op i en olie som maleren så kunne male med). Denne har tilhørt Constantin Hansen.

Herunder ses en montre med en af Johan Thomas Lundbye's paletter og pensler og en skitsebog:

....og endelig herunder en male-kasse med palet i låget, farver og pensler m.v. i rum  og vistnok tilhørende Jørgen Sonne (men jeg kan desværre ikke lige huske om det nu også var hans):

Et par gode timer blev brugt derinde og nu venter en stribe gode timer i selskab med de indkøbte bøger og katalog.

Er det unødvendigt at slutte af med at oplyse, at Lillemor med usvigelig sans og næse for sådanne ting, på hjemvejen fandt en lokal konditor, så der hjembragtes lidt godt til maven ? Jeg ved sgu' ikke hvor hun har den evne fra, men konditorier dem finder hun overalt.

1 kommentar:

  1. Og så er "min aftale" i dag, som jeg nævner i indlæggets første linie, i Vangede Kirke blevet aflyst, idet min søn og svigerdatter har meldt deres ankomst deres aftenfodring.

    SvarSlet