fredag den 24. juni 2011

Den danske sprog er en svær en......

Idagens netudgave af Politiken faldt jeg over 2 artikler om det danske sprog. Den ene artikel, som kan læses ved at trykke her, var om 43 ord der er ved at udgå af det danske sprog. Da jeg læste listen blev jeg noget overrasket; kun 2 ord kendte jeg ikke, nemlig skellig og spæge. Resten var mig velkendte, langtfra min daglige tale, men jeg bruger da en del af dem jævnligt.
Måske er det fordi man er ved at blive gammel....eller også er det fordi jeg altid, så langt tilbage jeg kan huske, ALTID har læst meget og det både gamle bøger og for længst afdøde personers erindringer eller dagbøger, brevkorrespondancer o.s.v. Derfor falder de ord mig ikke uvante eller ukendte. Og den generation der er lidt ældre end mig - altså mine forældres og bedsteforældres generation -  de brugte altså ofte den slags ord eller vendinger og talemåder.

Men altså - når man læser sådan en artikel og den liste ord, så tænker man sit.
Den anden artikel er om børns indlæring af det danske sprog og deres ordforråd sammenlignet med andre landes børn i tilsvarende alder. Den er meget interessant. Læs den. Bl.a. nævnes det, at det danske sprog har 22 vokal-lyde. Flot i betragtning af at der kun er 9 vokaler i alfabetet. Ordet HAV næsnes som eksempel. V'et udtales jo som U. Internationalt konkluderes det også at dansk er et af de sværeste sprog at lære....se bare Prins Henrik :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar