lørdag den 11. juni 2011

Bogtur med andet resultat...og en enkelt sky fra igår aftes.

Jeg sad i forgårs og checkede et par websites om den amerikanske borgerkrig...d.v.s. om bøger, hvor jeg bl.a. andet på Amazo.co.uk købte en enkelt. Under checkningerne var jeg bl.a. inde på - det synes jeg - Københavns bedste boghandels hjemmeside (hjemmesiden stinker til gengæld) for at se åbningstider. Der er lige et par sider og der opdagede jeg at de d. 28.05.2011 havde fået en stribe antikvariske bøger hjem om ....ja - den amerikanske borgerkrig, men at de ikke listede dem op; man skulle komme og checke dem ud selv.

Og det gjorde jeg så idag med lidt iblandet rædsel for kaos, idet der i København er Pinse-karneval i denne weekend og der bla. altid er store aktiviteter i Kongens Have som man kommer forbi på vej til Nyboders Boghandel. Men pu-ha - ingen problemer.

Det viste sig, at de bøger de havde tilbage enten var nogen jeg allerede havde eller ikke var interessante...nok. Så jeg osede ellers rundt i denne pragtfulde boghandel og fandt så en bog, som jeg har ledt efter længe til en fornuftig pris og her var den så sørme og alle 3 bind i pæn stand.

Og apropos denne bog, så er DR-K begyndt at (gen-)udsende Jørgen Flindt Petersen serie om "Rylens Togt" rundt i Danmark.

"Rylen" var en Keteminde-fiskerbåd af typen Bælt-båd, som forfatteren og maleren Achton Friis købte sammen med maleren Johannes Larsen og som de drog rundt og besøgte hele Danmark med. Den første bog "De danskes øer" (i 3 bind) er den absolut bedste. Senere tilkom "De store øer" og "De jyders land". Men det er altså denne - "De danskes øer" som jeg faldt over og købte.
Bogen - som jeg (eller rettere min mor) har haft for mange, er ret spøjs at læse. Herlige beskrivelser af øerne og deres folkeliv og personskildringer og aldeles fremragende illustreret af Johannes Larsen med flotte tegninger og vignetter. Prisen, der stod i den, var kr. 800, men da manden slog den ind kostede den kun kr. 600. Jeg betalte uden et ord den pris. OK - nu er jeg gammel kunde, så måske var det derfor der var lidt rabat.

Og nedenfor er der billede af en sky-formation fra igår aftes. Flot ikke ? Flot lys på de udtrukne bølge-skyer.

Og apropos skyer....så er der i disse dage chance for at se lidt Nordlys om natten lavt mod Nord...men man skal være heldig og det har jeg ikke været endnu. Årsagen er et mega-udbrud på solen for et par dage siden.


Og det var så første indlæg på min gen-opstandne blog, som jeg fremover vil skrive på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar