søndag den 19. juni 2011

Idag nåede jeg det.....kunstudstilling på Statens Museum for Kunst

Som jeg skrev her på min kort-tids-midlertidige-blog, så havde jeg ønsket at se denne udstilling men blev forhindret af en ufrivillig hospitalsoplevelse.

Idag lykkedes det så. Og fin var udstillingen. Det er en tematisk og tidsmæssig ny-ophængning af egne museets egne malerier, så jeg har set dem adskillige gange før i andre ophænger eller sær-udstillinger. Men det er altid et et gensyn værd. Jeg var der tidligt, kl. 10,01 som en af de første men samtidigt med en eller to busfulde japanske pensionist turister. OK - de var mange, men man kunne jo se hen over dem :-) . Og så var jeg heldig, at de er meget diciplinerede, hvilket vil sige, at de slavisk følger deres guider og ikke farer omkring, så det gik helt fint.

Der var selvfølgelig også andre besøgende på det tidspunkt. En af dem var en pige/kvinde først i 20'erne måske. Små runde briller, langt kommunefarvet kedeligt hår i hestehale, gul t-shirt med noget skrift på af en slags på samt nogen lyseblå piratbukser - dem der når lige ned under knæene og så sandaler. Hun var spinkel og ikke ret høj - nåede vel mig til hagen. Og grunden til at jeg lagde mærke til hende var at jeg nærmest bogstaveligt talt trådte hende ned ved første hjørne jeg rundede. Vi var lige skyldige, så begge sagde vi sorry o.s.v. og smilede. Nuvel - lidt efter lagde jeg mærke til hun tog foto's af et maleri (det ER tilladt derinde uden blitz)....og lidt efter igen tog hun et andet billede og det forsatte hun så med...jævnligt at tage billeder. Så bemærkede jeg, at det var hvergang der var et billede med en nøgen mand eller kvinde eller en skulptur af en nøgen M/K. Aha - hun fotograferede kun "nøgne mennesker" ...hmm...interessant :-) . Til sidst kunne jeg ikke lade være med at spørge hende hvorfor liiige netop DE billeder og grinende forklarede hun, at hun var tysk kunsthistorestuderende fra Berlin, at hun var her på sommerferie men at hun faktiskt var ved at skrive en (afsluttende ???) opgave om nøgenhed i kunsten, altså de forskellige typer og udvikling og næsten dækkende samme periode som denne danske udstilling. Så hun havde i 1000-vis af billeder af denne slags fra museer overalt i Europa....

Men tilbage til udstillingen; den er helt bestemt værd at besøge. Jeg vil forskåne jer for at skrive om den, den skal opleves.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar