onsdag den 18. maj 2011

For nogen år siden.....

...faldt jeg ind i slutningen af en TV-udsendelse på svensk TV. Et eller andet om en svensk forfatter, der havde skrevet en bog om den svenske konge Karl d. XII og Slaget ved Poltava. Det fangede min intersse, men desværre slutte udsendelsen lige efter.

Karl d. XII.

Slaget ved Poltava

De 2 ting blev hængende. Karl d. XII var jo en svensk konge der gjorde Sverige til en stormagt og førte krig i Polen , Tyskland og Rusland og som fin en underlig død ved Fæstningen Frederikssten ved Frederikshald i Norge (Norge og Danmark hørte sammen på det tidspunkt og der var altså krig mellem Sverige og Danmark/Norge). Noget med at han var så upopulær blandt sine egne at han formentlig blev skudt af en af sine egne officerer, da han var på udkig der ved Frederikssten. Hvem der skød, er aldrig afgjort. Om det var en norsk soldat eller en svensk officer....det vides ikke.

Nok om det. TV-udsendelsen.......jeg faldt tilfældigt over bogen i et antikvariat. Den er skrevet af en svensk forfatter, Peter Englund.
Og ja - den er/var på svensk og jeg har den endnu. Bogen handler om Karl d. XII og slaget ved Poltava i 1709 mod Zar Peter den Store i Rusland. Kort fortalt, så får Karl d. XII og svenskerne røvfuld. Men bogen....da jeg startede med at læse den - uden nogen særlige forudsætninger - troede jeg det "bare var en almindelig roman". Men nysgerrig som jeg er så undersøgte jeg hid og did og fandt ud af, at den er baseret på baggrund af et enormt videnskabeligt baggrundsarbejde. Hele bogen bygger på de svenske deltageres breve hjem, deres dagbøger, de officielle rapporter o.s.v. Det vil sige at alt i den - og alle personer - er 100 % autentiske og har levet. Endvidere at de tale-sætninger der er, oftest er taget direkte fra deltagernes skrevne breve, dagbøger o.s.v. Det er bare fantastiskt. Det giver et helt andet aspekt, når man læser bogen.

Peter Englund har en hjemmeside, hvor man kan læse brudstykker af forskellige kapitler, Klik på de forskellige links og blive fascineret.

Bogen kan lånes - på dansk vel at mærke - på bibliotekerne.

........og nu er jeg igang med at læse en anden bog, skåret over nøjagtig samme læst, nemlig Burke Davis' bog: "To Appomattox, Nine April Days, 1865".
Som det ses, handler den om (en af) mine passioner; Den Amerikanske Borgerkrig. Eller rettere det man anser for for borgerkrigens sidste 9 dage i April 1865.

Igen - bogen er i romanform og den hopper eller følger en lille håndfuld personer, dag for dag i perioden 1. April til Sydstatsgeneralen Robert E.Lee's overgivelse d. 9. April 1865. Personerne er først og fremmest Nordstaternes øverstbefalende Generalløjtnant Ulysses Simpson Grant (U.S.Grant), Amerikas præsident Abraham Lincoln, Nordstats Brigade-general Joshua Lawrence Champerlain, Sydstaternes øverstbefalende General Robert E.Lee og Sydstaternes Præsident Jeff Davis. Derudover er der flere bi-personer fra både Nord og Syd med.

Og igen - som i Poltava-bogen - er den baseret på deltagernes breve til kolleger, myndigheder, venner og familie, dagbøger, officielle rapporter, udgivne selv-biografier, interviews der er lavet med de på det tidspunkt stadig levende personer 10-20-30-40 år efter krigens afslutning. Det vil sige at alt er autentisk, historie som personer. Og også her citater i tale-form fra deltagerne i deres egne ord.

Denne bog er opdelt i 9 kapitler - et for hver dag. Og i hvert kapitel er der lange passager om/med hver af de mange personer, således at man direkte kan følge - f.eks. på slagmarkerne - hvad "Nord" gjorde og hvad "Syd" gjorde for at dæmme op for det o.s.v.

Det er bare så fantastisk at læse sådanne bøger som de 2 nævnte. Man er "direkte med" hvor det skete sammen med deltagerne. Det er utroligt at læse om deres tanker, deres følelser, deres reaktioner, deres oplevelser på det der sker. Man skal læse dem for at kunne forstå det.

Og sidstnævnte bog er selvfølgelig på amerikansk, 440 sider og indkøbt fra www.amazon.co.uk.


Og apropos bøger.....idag var jeg efter arbejde lige i vort lokale indkøbscenter. På Center-torvet havde vores lokale boghandel nærmest "markeds-dag". 6-7 lange borde med bøger i stapler og til nedsatte priser. Jeg skulle jo straks bruge noget tid på at snuse og kigge. Jeg faldt i snak med Ole fra Boghandelen og spurgte om hvorfor de havde det her.....selvom jeg vel godt vidste hvorfor. Jo - de...eller rettere hans bror...havde solgt boghandelen til overtagelse pr. 1/7 og nu havde de en slags ophørsudsalg. Iøvrigt var det boghandlerkæden Bog & Ide der havde købt den. Nu varede det ikke så længe for Boghandler Per mere. Det var et spørgsmål om tid nu. Kort tid. Per har nemlig Cancer og har været under behandling de sidste 2-3 år ret intensivt. Han har været væk fra boghandelen pænt længe nu. Jeg ser og hilser og snakker dog jævnligt med/på ham, når han bevæger sig ud. Han er blevet så tynd nu...og skrøbelig. Fra hans kone som jeg arbejder sammen med, hører jeg jo hvordan det går. Det samme hører jeg fra hans bror Ole, ham som jeg nu stod og talte med på her på Center-torvet. Jeg har kendt Per og Ole siden 1972 som henholdsvis byens boghandler (Per) og fotohandler (Ole) Jeg har brugt i 10.000-vis af kr. der hos dem begge gennem årene. Har snakket om bøger og foto med dem i time-vis. I 100-vis af timer...... For et par år siden solgte Ole sin foto-forretning og p.g.a. Per's sygdom, har Ole så hjulpet til der....og nu er det snart slut. Den 29. Juni er sidste dag hvor Ole er der i boghandelen. Og Ole, som er ligeså gammel som jeg, han ved ikke hvad han skal lave når det er slut d. 29/6.

Det er sgu' sørgeligt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar