søndag den 30. januar 2011

Bogudsalg......

Sammen med 1.000.000.000 andre var jeg til Udsalgsstart i lørdags i den lokale Bog & Ide. Jeg havde da "Obs'et" en stribe bøger, der kunne have interesse. OK - jeg fik købt Michael Wivel's "Dansk Kunst i det 20.århundrede" til kr. 149,95 (vistnok besparelse på 200,-), Bent Falbert's "Provo - om Jens Jørgen Thorsen", "Den danske flåde 1850-1943" samt en bog om pilitiske anekdoter "Man har et standpunkt..".

Det var kun "Dansk kunst...." og "Den danske flåde..." som jeg havde obs'et som jeg fandt. De andre var de sædvanlige impuls-køb. 3 af dem jeg havde obs'et, bl.a. en om arkitekten Steen Eiler Rasmussen, fandt jeg ikke....eller orkede Jeg bliver så fucking irriteret, når kvinder/unge damer med den for dem så absolut største ret kører deres barnevogne ind i en forretning, hvor der i forvejen er OVERFYLDT af udsalgsgæster. De fyldte og spærrede for hylderne/bordene og bunkerne, tog ikke en skid hensyn. En af ungerne begyndte ovenikøbet at hyle og moderen tog stort set ikke notits af ungen, for der var lige en bog der skulle undersøges.

Jeg tillod mig, da jeg endelig var kommet i kø, at sige følgende til en af damerne (de her køer var mega-lange, folk stod med fyldte poser, tasker o.s.v. eller med bunker i hænderne) da hun absolut skulle fra den ene side af butikken til den anden - tværs gennem 3 køer - med sin barnevogn og allerede havde ramt og revet en bunke bøger ned - at sige til hende, om hun syntes det var særligt smart at have den barnevogn med ind i det her kaos og at hun udover at fylde for flere også lige havde væltet den bog-stabel, der stod der. Den unge dame kiggede på mig og sagde lidt skingert: "Hvem siger det var mig, der væltede den ?" og før jeg nåede at svare, sagde en mig jævnaldrende mand bag ved hende: "Det VAR dig, der væltede den med din barnevogn"" hvorefter gimpen siger "Hmmm - man kan godt mærke at I er nogen gamle sure mænd, der ikke har små-børn". Heldigvis er der en ældre dame længere fremme i køen, der siger "Hov hov unge dame, snak ordentligt og saml så de bøger op du har væltet". Gimpen blev helt forvirret og begyndte at samle op. Da jeg nåede op til skranken, sagde jeg til Ole Boghandler - jeg har handlet i den butik siden 1972 og har konto der - at det faneme var for dårligt, at han lod folk - især på udsalgsstartdagen - folk med banevogne komme ind og lave mer' kaos. Han svarede sådan lidt undvigende, at det ikke var så smart, men at det jo også var kunder. Så brød fanden løs - jeg tror 5-6-7 kunder gav ham den samme svada som mig og godt havde han det ikke.

Er jeg bare en gammel sur mand ? (Per - du behøver ikke at svare ;-) ).

Jeg synes at det, samt rollator-terroren, har taget overhånd. F.eks. en dag, oppe foran vores Kirke, som ligger midt i centrum. Der er kun en fliserække foran den at gå forbi på (den skiller den ene halvdel af byen fra den anden). Fliserækken har på den ene side en lav hæk med murstensmur bag ved. På den anden side er der græsplæne....d.v.s. at der oftest er ankeldyb pløre helt op til fliserækken. En dag kom jeg gående og imod mig kommer en kvinde med barnevogn. Jeg stopper og stiller på ude i siden af fliserækken med siden til. Kvinden kommer lige imod mig, men kan ikke passere mig med barnevognen. Hun stopper og spørger mig om jeg ikke kan gå til siden. Nej siger jeg - der er pløre, men du kan lige dreje din barnevogn derud så kan vi snildt passere hinanden. Men så bliver hjulene jo beskidte, siger hun. Ja da siger jeg, hellere barnevognshjulene end mine sko og bliver pænt smilende stående. Jeg kan se at hun skumler, men drejer så barnevognen den halve meter ud og vi kan passere hinanden. Jeg smiler og pænt tak.

Jeg har tidligere beskrevet oplevelser på museer, hvor man er ved at blive kørt ned af rollatorer - eller rent faktiskt får kørt fødderne over, fordi folk (kvinder i 99 % af tilfældene) SKAL forbi hvor man står uden lige at spørge eller "ringe med klokken".

Selvfølgelig skal vi hjælpe og gøre plads og holde døre for dem, hjælpe dem ind og ud af busser eller op og ned af trapper o.s.v., men jeg synes sgu' at de mere eller mindre har påtaget sig en slags for-ret til alt uden hensyn til andre. Nåh - nok om det.

Iøvrigt savner jeg gamle dages bogudsalg, før end de der store boghandlerkæder opstod. Der var der mange flere slags/typer bøger på udsalg. Udvalget var større og det VAR udsalg. Jeg skal ærligt indrømme, at også jeg .- der ellers meget kraftig støtter tanken om lokalt og købe hos de "rigtige" - er begyndt at købe bøger i den lokale Føtex. Jeg kvier mig ved at købe en bog hos boghandleren til kr. 399 når jeg 20 meter længere henne hos Føtes kan købe den samme til kr. 269,50 eller kr. 299. Så langt rækker min solidaritet ikke mere. Selvom der er kommet et frit marked, så beholder forlagene jo stadig deres mindstepriser overfor boghandlerne og det er skidt.

2 kommentarer:

  1. Det er blandt andet derfor, jeg ikke gider de der udsalg mere.

    Jeg har længe være SÅ træt af de der egocentriske småbørnsmødre og deres bedstemødre, som bilder sig ind, at de er højerestående væsener og kan tillade sig hvad som helst.

    SvarSlet
  2. Næh du - i den her anledning vil jeg nu ikke kalde dig en gammel sur mand ;-) (så er jeg vist også én)
    Jeg var selvfølgelig også til bogudsalg, men slap dog for barnevogne, men det forhindrer nu ikke kvinderne i at afholde private "seminarer" foran hylderne og mase sig foran i køen etc.
    Selv nøjedes jeg med 3 krimier af den nye danske helt (Jussi)

    SvarSlet