mandag den 18. januar 2016

Guldalder og Aarhus Universitetsforlag

Jeg sidder og læser en moppedreng af en bog (419 sider i lidt større end A4 format)  "P.C. Skovgaard - Dansk guldalder revurderet" redigeret af Gertrud Oelsner og Karina Lykke Grand. Det vil sige, at lige nu ligger den bordet her hvor jeg sidder. Bogen købte jeg for noget tid siden og har haft liggende i bogstakken.

Når jeg går i gang med at læse en bog - lige meget hvilken bog - så læser jeg altid siderne med hvem der har udgivet den (hvilket forlag), hvem der har trykt den, hvorhenne, hvilken slags papir og trykt med hvilken slags typer (font) og i de fleste kunstbøgers tilfælde hvem/hvilke Fonde/Legater, der har givet tilskud til udgivelsen o.s.v. Oftest kender jeg forfatteren i forvejen.

Denne bog er som nævnt redigeret af Gertrud Oelsner og Karina Lykke Grand. Redigeret plejer at betyde, at udover GO og KLG er der afsnit/kapitler af andre personer og det er der så også i denne; hele 10 personer har bidraget til denne bog udover GO og KLG....og 11 hvis forordet tæller med og det gør det vel. Bogen er udgivet på Aarhus Universitetsforlag.

 
 
Det der med Aarhus Universitetsforlag sagde mig pludselig noget. Hen i reolen og kigge og minsandten om ikke jeg har 4 kunstbøger mere derfra: "Vilhelm Kyhn og det danske landskabsmaleri", "Dansk Guldalder - rejsebilleder", "Længsel, Lundbye og Kierkegaard" samt "Thorald Brendstrup - i guldalderens skygge". Altså 5 kunstbøger fra et Universitetsforlag !! Og sørme - ved nærmere eftersyn af disse 5 bøger - så er de 4 udgivet i forbindelse med udstillinger på museer i "provinsen" såsom Fuglsang Kunstmuseum, Skovgaard Museet, Ribe Kunstmuseum, Randers Kunstmuseum og  Heart i Herning. Der er tale om bøger (ikke "bare" kataloger) udgivet i forbindelse med udstillinger på de nævnte museer, som har samarbejdet om disse. Og gennemsynet gav så igen - for alle 5's vedkommende - den oplysning, at forfatterne/redaktørerne alle er Ph.d-studerende eller ansatte forskere på Aarhus Universitet (hvorvidt bidragsyderne til nogen af bøgerne også har tilknytning til Aarhus Universitet har jeg ikke undersøgt nærmere), men en bidragsyder til bogen "Længsel, Lundbye og Kierkegaard" er Hans Edvard Nørregård-Nielsen som er fhv. Direktør for Ny Carlsberg Glyptoteket og fhv. formand og direktør for  Carlsberg-fondet. Iflg. søgning skulle han være adjungeret professor ved Aarhus Universitet.

Det borger så for "nogen nørde-bøger" alle 5 og det er jo lige mig. Af de 5 nævnte bøger, har jeg allerede læst "Dansk Guldalder - rejsebilleder" og "Thorald Brendstrup - i guldalderens skygge".

Og det bringer mig så videre. Jeg skal jo hen på foråret følge 2 forskellige foredragsrækker på Folkeuniversitetet og det foregår sørme på Aarhus Universitet, Campus Emdrup. Verden er lille.

Og i kataloget fra Folkeuniversitet i Emdrup fremgår det, at Aarhus Universitetsforlag afholder udsalg der på Campus Emdrup d. 6. Februar 2016....det er i hvert fald noteret i kalenderen.

2 kommentarer:

  1. Århus Universitetsforlag holder udsalg i Empdrup. Syddansk Universitet ligger også i Odense. Det er ikke til at finde ud af efterhånden hvor hvad ligger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørgen.

      Er Syddansk Universitet netop ikke det gamle Odense Universitet nu med en masse fynske og sønderjyske afdelinger ? Det mener jeg helt bestemt.

      Slet