søndag den 22. november 2015

Cool moderne - Art Deco på Gl. Holtegaard.....

I Fredags, d. 20/11, var jeg omkring Gl.Holtegaard og se udstillingen Cool Moderne - en udstilling om Art Deco i Danmark i perioden 1910 - 1940.



(Husk at I kan klikke/trykke på billederne for at se dem i større størrelse. Alle billeder er taget med mit mobilkamera)

Jeg ankom lidt før åbningstid kl. 12,00 og konstaterede på den lille parkeringsplads at der allerede var ankommet en halv snes biler, hvor der i enkelte biler sad folk og ventede eller var ved at stå ud. Jeg sad og lyttede et musiknummer færdigt og gik så op til hovedindgangen og ventede. Hmmm....de 7-8 stykker der ventede der var alle damer i bedste alder - 60-75 år - og ikke en herre at se. I de par minutter der gik inden de åbnede ankom yderligere en stribe damer.

Nuvel - indenfor og bevæbnet med et katalog gik jeg i gang med udstillingen. Alle rummene var malet i forskellige striber - speciel Art Deco effekt som passede glimrende:

Art Deco er en masse ting. Det er først af alt dekorativt og så omfatter det en masse forskellige ting såsom drikke/spise-service, huse og bygninger, figurer/statuer, malerier, plakater, bogstaver, pynte-genstande, lyse-stager, lamper, møbler, tøj, sko o.s.v., o.s.v. ...kort sagt alt. Hvis man nu tilfældigvis ser TV og især ser den engelske forfatterinde Agatha Christie's kriminalserie om Hercule Poirot, så vil man bemærke, at hans lejlighed og mange af de steder/huse/hoteller han kommer i nærmest er rendyrket Art Deco interiører. Desværre var der ikke så service og kaffestel (oftest i sølv) udstillet og heller ikke så mange dekorative ting som f.eks. figurer og lamper o.s.v.

De danske kunstnere der var udstillet var f.eks. Gerda Wegener, Jais Nielsen, Franciska Clausen, Jean Gauguin, Sven Brasch, Gerhard Henning, Besse Giersing, Svend Rathsack, Olaf Rude, Axel Salto, Johannes C.Bjerg, m.fl.

I nedenstående foto af en montre ses 3 figurer; fra venstre Svend Rathsack, Gerhard Henning
og igen Svend Rathsack.

 Hvis I kigger nærmere på den midterste af Gerhard Henning, så er det et udkast til den figurstatue der er øverst på Pelsfirmaet A.C.Bang's bygning på hjørnet af Strøget/Østergade og Bremerholm skråt overfor Magasin du Nord:



Herunder ses et maleri af Jais Nielsen fra 1918: Grevinde Danner med Jærgerspris Slot og marcherende gardere i baggrunden:



Jais Nielsen lavede i starten af sin karriere mange malerier som f.eks. nok et af de bedste danske malerier jeg kender, nemlig Afgang fra 1918:

Dette ovenstående maleri er IKKE med på udstillingen, men vises bare for det er nok hans kendteste maleri og som sagt et af mine danske favoritmalerier. Det hænger på Fuglsang på Lolland.

Jai Nielsen startede en karriere op som skulptør/designer og lavede i mange år arbejder for Den Kongelige Porcelænsfabrik og det er nok disse ting han er mest kendt for.

Herunder et maleri fra 1934 af Gerda Wegener. Titlen er ukendt men maleriet forstiller Maggie Baaring:


Gerda Wegener er aktuel med en stor udstilling på Arken ved Ishøj for øjeblikket fra 7. November 2015 til 16. Maj 2016.

En anden kendt skulptør eller nærmere keramiker er Axel Salto. Herunder er et maleri, Odalisque, fra 1916:


En af de bedste plakat-tegnere Danmark nogen sinde har haft, er Sven Brasch. Han lavede teater og biografplakater i hobetal i første halvdel af 1900-tallet. Herunder en plakat af ham:

Franciska Clausen er repræsenteret med dette plakat-udkast til Hot Jazz fra 1928. Franciska Clausen er nok mest kendt for sin non-figurative eller kubistiske malerier i meget glade og stærke farver. Prøv at Google hende og I vil se mange kendte og flotte malerier:

Olaf Rude er vel også de fleste bekendt. Jeg har tidligere skrevet om en tur til Fuglsang Kunstmuseum på Lolland for netop at se Olaf Rude's malerier. Her er et noget anderledes et af ham fra 1918, Kubistisk komposition:

Herunder et andet plakat-udkast af Franciska Clausen i den for mig så typiske Art Deco stil. Dette udkast er ret så meget anderledes end det lidt for oven viste Hot Jazz. Dette er et udkast til Dampskibsselskabet United States Lines fra engang i 1920'erne:

Og herunder så et eksempel på Jais Nielsen's keramik-kunst. Dog er det en keramisk glaseret skulptur på omkring 170-175 cm højde heddende Pottemageren og er fra 1925:


Alt i alt er det en fremragende lille udstilling med et tilhørende godt katalog og udstillingsoversigtsfolder. Det er selvfølgelig kun en smule jeg har vist her; der er meget mere af de enkelte kunstnere på udstillingen. Visse kunstnere har jeg ikke fået vist her. Det er en absolut seværdig og god udstilling der løber indtil 3. Januar 2016.

Udover det rigtigt gode udstillingskatalog købte jeg en fremragende bog om Art Deco: ART DECO 1910 - 1939 edited by Charlotte Benton, Tim Benton and Ghislane Wood på flere hunderede sider.
.....og så, som jeg har fortalt om tidligere, så fik jeg i både 60-årsfødseldagsgaver og i afskedsgaver en masse bøger, ligesom jeg løbende har købt nogle. Jeg plejer at sige, at bøger kan man ikke få for mange af. Det er dog en sandhed med modifikationer. Sjældent får jeg sorteret nogen fra til Spejdernes genbrugsmarked, så bøgerne er begyndt at hobe sig lidt op. Det resulterede så i, at Lillemor og jeg var i Trævarefabrikernes forretning i Lyngby i går Lørdag og investere i 2 nye sektioner ABC reol: 180 cm høje og 83 cm bredde pr. sektion og med 6 hylder i hver. Nu er der lidt mere plads til bøger og til flere indkøb. Nu er der bare snart ikke mere plads til flere reoler. Vi har selvfølgelig måtte flytte lidt om på vores kontor/mit værelse, så der nu er dobbelt-reoler på de 3 af væggene. På den 4. væg er der vindue med stort skrive-/arbejdsbord foran. Suk.

I morgen Mandag, om vejret tillader, skal jeg derud for at købe 2 hylder og måske et skuffedarium til alt mit malergrej. Skuffedariummet kan lige stå under det store skrive-/arbejdsbord.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar