søndag den 13. september 2015

Ballet, koncert, kunstudstilling.....der planlægges stadig.

Her i dag sad Lillemor og jeg med programmet for Det Kongelige Teater og kiggede efter forestillinger vi godt gad se. Der er mange, rigtig mange der falder ind under den kategori. Pudsigt nok er skuespil ikke interessant for nogen af os, besynderligt nok, for vi har tidligere set en del forestillinger under, der dengang hed Arte, som ikke eksisterer mere. Altså vi koncentrerede os om Opera, Ballet og Koncerter.

Af Operaer var der et par stykker der kunne have interesse, men dem havde vi set/hørt - sådan da - men dog faldt vi over en der kunne være spændende.

Af balletter fandt vi tre og af koncerter fandt vi en. Vi gik så på nettet og købte billetter til følgende:

Opera: Il trittico af italienske Puccini. Spilles i Operahuset på Holmen. Puccini står for La Bohéme, Tosca, Madame Butterfly m.v., så det er rigtig godt. Den her forestilling er faktisk en gave til en af vores venner, der blev 60 år i foråret, så vi er et par stykker der skal afsted.

Ballet: Hübberiet. Balletmester Nikolaj Hübbe byder velkommen med smagsprøver fra forskellige balletter og indlagte overraskelser. Lyder spændende. Gamle scene.

Ballet: Come fly to me. Et causeri af moderne dans med udgangspunkt i Frank Sinatra's musik. Jeg er helt pjattet med Frank Sinatra og har ham ofte på CD-afspilleren herhjemme. Jeg har set nogle klip i TV fra den forestilling og glæder mig afsindigt. Gamle scene.

Ballet: Romeo og Julie. Shakespeares berømte historie koreograferet af John Neumeier. Musikken er af Sergej Prokofiev. Fantastisk musik. Lyt til den sats der hedder Riddernes dans/Dance of the Knights på f.eks. Youtube og I vil vide det. Fantastisk. Gamle scene.

Koncert: Mozart's blæsere. Det Kongelige Kapel's træ-blæsere (tværfløjte (?), obo, klarinet, fagot) spiller Mozart's Figaro's bryllup. Jeg har jo en hvis forkærlighed for Mozart og dette kun med trø-blæsere kan blive rigtig interessant. Gamle scene.

Derudover har jeg på nuværende spottet følgende kunstudstillinger jeg (og Lillemor) skal se:
Cool Moderne - Art DecoGl. Holtegaard. 21.08.2015 - 03.01.2016. Jeg er jo pjattet med Art Deco (og Skønvirke, Arts and Craft, Art Nouveau og Jugendstil...og Bauhaus og Funkis) så det her er en decideret Jan udstilling.

En smuk løgn - EckersbergStatens Museum for Kunst. 08.10.2015 - 24.01.2016. Det giver sig selv; Eckersberg er guldalderkunstnernes fader og Guldalderen er min foretrukne kunstperiode.

Johannes Larsen og AlhedOrdrupgaard. 11.12.2015 - 21.02.2016. Endnu en af mine favoritter som jeg sætter meget højt både som kunstner og som menneske. Har masser af bøger af og om ham og også en stribe træ-snit. Jeg besøger Johannes Larsen hus og museum i Kerteminde mindst en gang om året, hvad for mig nærmest er at betragte som den årlige pilgrimsfærd.

Ditlev BlunckNivågaard. Foråret 2016. Der er ikke kommet så meget - om noget - ud om denne udstilling endnu. Ditlev Conrad Blunck var en af Guldaldermalerne og født i Holsten var han præget af det tyske. Uddannet på Kunstakademiet i København og har vundet dettes store Guldmedalje. Valgte side til fordel for holstenerne i 3 årskrigen i 1848-1851 og meldte sig til deres oprørshær mod Danmark (som også Louis Gurlitt gjorde) og kappede dermed enhver forbindelse med Danmark. Et must for en guldalder-aficionado som mig.

Der kommer med statsgaranti og morgen kaffe flere udstillinger til på denne foreløbige liste.

Og apropos udstillinger, så var jeg senere på dagen i dag henne på vort Kunst- og Kulturcenter Gammelgår og se udstillingen "Kunst i Dullespjældet". En gruppe ældre kunstnere som vi dog alle kender i mange forskellige genre, nemlig komiker, filminstruktør og meget andet Erik Clausen, lead-guitarist i Gasolin Franz Beckerlee, Røde Mors Troels Trier og hans søn Lars Trier, tegneserieforfatteren og musikeren Flemming Quist Møller, guitarist i Burnin' Red Ivanhoe m.m. Ole Fich samt jazzsaxofonist m.m.Thomas Agergaard.  For pokker da en udstilling, jeg havde glemt både min mobiltelefon (og kamera) og kan derfor ikke vise billeder fra den udstilling. Den er meget humoristik sådan overordnede set, men alligevel meget overraskende. At se Ole Fich's meget naturalistiske surrealistiske malerier er fantastisk. Franz Beckerlee har noget Per Kirkeby over sig. De andre er ok men disse 2 er - synes jeg - de bedste. Udstillingen varer til 25. Oktober.

6 kommentarer:

  1. Mig er det sjovt nok gået på omtrent samme måde: Jeg er går nu til dsgs heller ikke efter skuespil. At jeg så også i det hele taget går meget mindre i teatret end tidligere, skyldes bl.a. en efterhånden noget genstridig fysik.

    Jeg er Puccini-fan og har i sin tid set Il Trittico på Gamle Scene, så jeg behøver ikke at ærgre mig så meget over, at den nu opføres på Operaen, hvor jeg som vel efterhånden bekendt helst ikke sætter mine ben.

    Jeg er også temmelig pjattet med Art Nouveau osv., så måske skulle jeg tage mig sammen og begive mig på rejse til Gl. Holtegaard. Eckersberg-udstillingen er heldigvis noget mere overkommelig, så den skal jeg nok få set.

    Resten af min eventuelle planlægning kommer til at vente lidt.

    God fornøjelse!

    SvarSlet
  2. Hej Rasmine - længe siden.

    Har du været på dit Kur-ophold og er "kadavret" i bedring ?

    Ja - jeg kan huske din modvilje mod Operaen selvom jeg ikke lige kan huske hvorfor. Jeg synes at dels er det et flot bygningsværk og dels at salen virker utroligt godt. Og så er stolene i særklasse gode. Her kunne DR-Koncerthuset kunne lære noget.

    Og ja - jeg glæder mig til det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kurophold blev meget kort, så kadaveret er ikke i bedring, Man konstaterede i løbet af den første uges tid, at jeg "ikke var trænbar" hvilket er noget forfærdeligt vrøvl. Eksperterne valgte at fokusere på noget, som ikke havde nogen som helst indflydelse på den almindelige træning, og som de åbenbart ikke kunne eller ville arbejde med.

      Min modvilje mod Operaen skyldes, at jeg synes, den indvendigt er så gudsjammerligt grim/kedelig (bortset fra de udskældte lamper, som jeg synes er flotte), når man lige ser bort fra den store sal, så jeg ville heller ikke have lyst til at komme der, selv om man kunne blive fri for nytolkninger og smart, fortænkt scenografi. Jeg har ganske vist kun overværet en enkelt forestilling derude - Lucia di Lammermoor - men hvis man kan regne nogenlunde med diverse omtaler, er det noget lignende, man generelt kan forvente, eller det, der er værre. Så med hensyn til opera holder jeg mig til Den Jyske Operas gæstespil, der plejer at foregå på Gamle Scene. Og så naturligvis diverse pragtoptagelser på video.

      For resten bryder jeg mig heller ikke særligt om bygningens ydre form. Hvorfor kunne vi ikke få et operahus, der så lidt spændende ud? (Sml. Operahusetr i Oslo - som jeg endnu ikke har set indvendigt.)

      I visse retninger er jeg en rigtig gammel, gnaven tante ;-)

      Slet
    2. Det var dog også Fandens, at det kur-ophold gik i vasken :-(

      En ting vi kan blive enige om er, at det dersens pis (pardon my french) med ny-fortolkninger og smart, fortænkt scenografi er noget...pis. Det er en af mine kæpheste lige præcis det her med ny-fortolkninger og smart scenografi. Jeg mener at det er en heligbrøde at ændre en komponist/koreografs ide med en opera/ballet. Men der er nok ikke noget at gøre ved det. Jeg har en ide om at økonomi-folkene sådan et sted klapper i deres små hænder over "den smarte scenografi" fordi den stort set altid er lille, skrabet og billig i produktion.

      Slet
    3. PS: Jeg har været i Oslo's Operahus og det er bare ikke i samme kvalitet udførelsesmæssigt som nydelsesmæssgt indvendigt. Udenpå er det ret fantastiskt (hvid Marmor) og man kan gå op på det, da sider skråner meget og er indrettet der til. Mange holder små "picnic'er" der.

      Men "vores" Opera-hus på Holmen slår det altså med mange meter indvendigt på alle måder. Udvendigt kan jeg også godt lide det og synes også at placeringen er OK især fordi der ikke er andre store bygninger lige ved siden af - eller bag det - som fjerner foku.

      Slet
    4. Det var synd, at det indre ikke svarer til det ydre i Oslo, men i hr. Møllers opera er det, som om alle kræfter er brugt på den store sal. Den ene gang, jeg har været der til en forestilling, havde jeg absolut ikke lyst til at forlade min plads i pausen, fordi alt det, der er uden om den berømte sal, ligner en fabrikshal. Det gav mig en fornemmelse af at fryse. Når jeg går i teatret, skal det være en fest, og det var det også hver gang, dengang jeg så stort set alt, hvad der gik på Gamle Scene af opera og ballet. Operaen gider jeg simpelthen ikke. Som sagt foretrækker jeg videoer nu til dags; men jeg drømmer om at se opera live i Tyskland og Italien ...

      Slet