tirsdag den 15. august 2017

I Slesvig 7.-11. August og Esbjerg 11.-13. August

Husk at I kan trykke på billederne, for at se dem i større størrelse...især kortene.

Lillemor har jo opdelt sin sommerferie i "bidder", fordi hun bruger nogen af ugerne på vandre-ture med Dansk Vandrer Laug. Heldigvis "har hun afsat" 1,5 uge af ferien til mig. Denne uge valgte vi at besøge Syd-Slesvig og bo i selve Slesvig By. Det har længe været et ønske fra min side (også lidt fra Lillemors side) at besøge "det gamle land"...d.v.s. Syd-Slesvig. Nord-Slesvig er jo Sønderjylland fra Grænsen og op til Kongeåen og her har vi ofte været; Sønderjylland er et af mine favorit-områder i Danmark. Men altså Syd-Slesvig, som forblev tysk efter folkeafstemningen og genforeningen i 1920, havde vi aldrig rigtig set - kun et weekendophold i Flensborg samt besøg på Nolde-museet i Seebüll, samt kørt igennem nogen gange med tog eller bil på vej sydpå - og som historie-interesseret har jeg altid gerne ville se det område og især Dannevirke og Hedeby samt af en eller anden årsag også byen Husum, som jeg altid har hørt godt om (jeg selv er opvokset i den københavnske bydel Husum).

Vi tog altså afsted Mandag d. 11. August ved kl.10-tiden og med pauser ankom vi til Slesvig By ved 14,15-tiden hvor vi indkvarterede os på det forudbestilte hotel Zollhaus. Det ligger lige bag ved Gottorp Slot....eller sagt på anden måde, så var Gottorp Slot i baghaven af hotellet. Da vi passerede grænsen, var der stor og lang kø i den modsatte retning, altså ind i Danmark. En ting der slog os - mig især - var, at selvom landskabet var meget ens på begge sider af grænsen...måske lidt mere levende hegn på den tyske side....så var det Svaler. By- og Landsvaler. I Danmark ses ikke ret mange; markerne i Danmark er for 90 % vedkommende jo sprøjtet kemisk rene for insekter, hvad de åbenbart ikke er i Tyskland, for der var masser af Landsvaler på landet og mange By-svaler i byerne. Herunder ses vores Hotel:
Herunder ses bagsiden med haven. Efter morgenmad sad vi altid på terrassen og fik noget ekstra kaffe og om eftermiddagen, når vi kom hjem fra tur, så indtog vi ligeledes kaffe og kage her. En af morgenerne her hørte jeg Grønspætte-kald et par gange uden at få den at se.
Efter netop indkvartering og kaffe og kage, så gik vi de 100 meter ned til strandpromenaden (Slesvig ligger jo i bunden af en fjord; på dansk Slien og på tysk Schlei) og vandrede så ind mod "Altstadt", den gamle bykerne. På billedet herunder ses i baggrunden tårnet af Byens Domkirke. Vi havde i øvrigt godt vejr under hele turen; 22-25 grader og næsten sky-frit hver dag. Ingen regn.
Der er mange, rigtig mange gamle huse i Slesvig. Herunder ses dog et misfoster, idet man har lavet en moderne tilbygning i 1950-60'erne til en bygning fra 1631. Det var nok ikke gået i dag. Omvendt ved jeg ikke, om huset har været beskadiget kraftigt under krigen, så kun gavlen måske stod tilbage, men mærkværdigt så det ud. Det var i øvrigt ved den rimeligt nye katolske Sct.Ansgar Kirke
Herunder ses Domkirken, som er flot, men ser ud til at være kraftigt restaureret hist og her:
Domkirken - eller området omkring den - er den gamle by-kerne "Altstadt" og her var meget hyggeligt med gamle huse. Herunder ses Lillemor kigge på Domkirkens side til venstre og til højre ses Bispegården.
Måske fremgår det ikke så tydeligt, men det nedenfor viste hus - med Domkirken i baggrunden - er faktisk vind og skævt på alle måder. I øvrigt var der masser af stokroser og andre blomster ved alle de gamle huse:
Nedenfor ses et hus med runde, firkantede og skæve vinduer. Den hvide bygning der kan anes til venstre, er den gamle rådsbygning fra 1700-tallet, som desværre har fået store moderne sorte træ-ramme-vinduer:
Herunder et hus som bringer lidt minder om Christiansfeldt-huse frem; mange af de gamle Brødre-menighedshuse i Christiansfeldt har, selvom de er murstenshuse, træ-beklædte gavle:
Herunder et gammelt butiksskilt, træ-udskåret, for en tømrer/snedker virksomhed:
Herunder et spøjst springvand; de 2 børn står i ly under paraplyen, hvoraf vandet rinder fra paraplyens top:
Et sted var der en forretning for en Violinmager med en masse gamle, itu eller ny hele eller dele af violiner. Ret sjovt at se og især at se ind ad vinduet og se de mange instrumenter (violiner, guitarer, mandoliner, basser m.m.) der hang derinde sammen med de flotte gamle redskaber der bruges til at lave dem med:
Vi spiste aftensmad på en hyggelig fortorvsrestaurant på den gamle markedsplads i Altsstadt....noget fisk af en art så vidt jeg husker og så rigtig god lokal øl til.

Næste dag, Tirsdag, tog vi ved 10-tiden afsted for at besøge Dannevirke, som bare ligger små 6-8 km fra Slesvig. Sjovt var det, at se, at lige ved Dannevirke-museet lå der en ældre kro af den gode gamle danske type; kro-stuen liggende langs med landevejen og så med vogn/staldbygningen liggende forskudt herfor og i forlængelse af kro-stuen. I vogn-/staldbygningen her, er porten blev tilmuret og en hvid dobbelt-dør indsat. Der er 2 slags bygninger - ok, så 3 slags bygninger, som jeg synes kendetegner det danske landskab, nemlig den hvidkalkede Middelalder Landsbykirke, Mejeriet med lastrampen med de høje vinduer i fronten samt den danske landevejskro som vist herunder.
Museet drives frivilligt af de dansksindede i Syd-Slesvig og entreen var kun 3 euro. Museet viste en del om Dannevirke's tilblivelse, som rent faktiskt blev påbegyndt i slutningen af 300- tallet/begyndelsen af 400-tallet og ikke som de fleste tror, af Kong Gorm den Gamles hustru og Dronning Thyra Danebod (Harald Blåtands forældre)....selvom hun nok også udbyggede/forbedrede den. Interessant var den udstilling med plancher, foto's og tegninger fra udgravninger m.v. Dannevirke går jo fra Hedeby og ca. 30-40 km ind i landet til et sumpet eng-område. Derudover var der en meget interessant sær-udstilling om de dansksindede i perioden fra den dansk/preusiske/tyske krig (2.Slesvigske Krig) i 1864 og til Genforeningen i 1920:

Derudover var der en udstilling om krigen i 1864 med nogle få ting udstillet. Klikker I på billedet herunder, kan I læse at fanen -resterne af den - blev brugt i den krig.
Der var også kopi-kanon og en dukke af en dansk Landsoldat:
...og så var der selvfølgelig omtale om de dansksindede, som gjorde tjeneste i den tyske Kejser-hær under 1.verdenskrig:
I 2001 samarbejdede danske og tyske ingeniørtropper om at genskabe en af skanserne, nr. 14, fra krigen i 1864:
Efter museumsbesøget - det er et lille museum - gik vi ud og beså selve volden Dannevirke. Jeg må tilstå, at jeg blev lidt skuffet. OK - der er en 3-400 meter lang grøn vold, hvorpå der vokser enkelte træer:
Midt på denne kan man se noget af den murstensforstærkning af volden som Kong Valdemar lod lave i 1100-tallet. Denne del er udsat for vind og vejr og vil erodere væk, hvis den ikke beskyttes ordentligt. Man kan se, at de næsten 1000 år gamle mursten er ved at smuldre væk. Men der fattes åbenbart penge, rigtig mange penge, for at få lavet en form for beskyttelse.
Længere henne møder man så den rekonstruerede Skanse 14 fra 1864. Den er høj og stor og helt græsbevokset. Alle bygninger i skansen er "bare lavet som" jordhøje. Man får en ide om størrelsen o.s.v. men det er faktisk ret fattigt som det fremgår af de følgende 3 billeder. På det nederste står Lillemor  og ser ud over landskabet som er Majsmarker og kornmarker. Fra skansen går en langstrakt skovlignende bevoksning. Det er Dannevirke. Man kan bare ikke se volden på grund af træerne.

Herunder en mindesten for de danske og tyske ingeniørtroppers indsats:
Jeg ved, at der andre steder i landskabet kan ses hele og lange voldstykker af Dannevirke. Desværre så vi dem ikke.

Efter besøget her, satte vi så kursen mod byen Husum, som ligger ude ved vestkysten af, ca. 40 væk. Der ankom vi ved 13,00-tiden. Jeg havde jo bare nævnt Husum som et muligt besøg, da jeg havde hørt, at den gamle del var ret hyggelig. Lillemor var ret så opsat på at vi besøgte byen, så det var jo meget godt. Efter parkering ved biblioteket i Husum - vi var ikke sikre på om vi var i centrum eller noget - så gik vi lige ind på biblioteket og fandt i en brochure et kort, der viste os, at havnen lå små 2-300 meter væk. Hvor heldig kan man være. Herunder ses den lille gamle inderhavn. Den minder en del om Nyhavn; mange gamle huse med stort set alle cafe'er og gadebeværtninger eller is-cafe'er uden for på det lille torv langs den ene side af havnen. På den anden side lå en forholdsvis ny bygning, Rådhuset ??:

Der var også en Tidevands-storm-søjle i havnen. Den øverste ring viser vandhøjden - udenfor slusen - efter en storm i 1976. Noget med vistnok knap 5 meter over daglig vande. Godt at diger og sluse holdt:

...og nu viste det sig, hvorfor Lillemor syntes vi absolut skulle besøge Husum; hun havde hjemmefra "Googlet" Outdoor-butikker med Vandre-støvler og der opdaget, at der lå en special-forretning med støvler netop i Husum og at "den lå lige derhenne om hjørnet i den gade der henne"..!! Okaayy.....så vi gik der hen, fandt butikken og sørme om ikke Lillemor fandt netop lige præcis de støvler hun står og mangler....hvor heldig kan man være...hø-hø...Efter indkøbet af støvler (en mindre bondegård), spiste vi frokost på havnen og kørte så ved 16-tiden hjemad til kaffe på terrassen. Om aftenen fandt vi en græsk restaurant hvor Blæksprutte, Tzatsiki, græsk salat og god græsk vin, blev indtaget med velbehag.

Næste dag, Onsdag, kørte vi om formiddagen de få km hen til Hedeby, Haithabu på old-dansk (=vikingesprog = vel som de taler på Island i dag). Hedeby ligger ved et nor på den anden anden side af fjorden overfor Slesvig. Hedeby er en vikinge-by fra 700-tallet. Den har en ringvold omkring sig. Denne vold er sammenbygget med Dannevirke. Byen havde sin blomstringstid i 900-tallet og brændte bogstaveligt talt talt ud omkring 1000-tallet og flyttede derefter over til Slesvig By.

På luftfotoet herunder af Hedeby - den grønne halvcirkel - ses øverst Slesvig By. Næsten i øverste venstre hjørne ses en hvid bygning. Det er Gottorp Slot og det er lige bag dette at vores hotel, Zollhaus, ligger. Luftfotoet er nogen år gammelt. Midt i Hedebys halvcirkel ses en lys sti gå midt igennem. Midt på denne går en anden sti ned til vandet, hvor der går en lille bådebro ud. Midt på denne lille sti ses en lys plet, som er en mini-Hedeby...altså 7 rekonstrurerede Vikingehuse. I dag er der langs alle stierne vokset træer op, ofte Hasselnøddehegn og det er synd, idet man helt mister det store overblik over området. Hele området var jo fyldt med huse og træ-planke veje og der boede ca. 2.000 mennesker der, da den var på sit højeste som Handelsby i 900-tallet. Hele Hedebys Vold er dækket af træer som man kan se på luftfotoet.

Herunder ses et udsnit af Slesvig, hvor man kan se Hedeby (Haithabu) for enden af fjorden. Den kunne man jo sejle til. Derefter skulle varerne transportres med okse-kærrer over land til floden Ejderen, hvorfra så varerne skulle lastes på skibe og sejles til f.eks. England, Frankrig, Holland o.s.v. Den der Okse-vej svarer til Dannevirke's linieføring...sådan godt og vel.

På kortet nedenfor ses det hele i et nordisk perspektiv:

Herunder bare 2 illustrationer, som arkæologer og historikere forestiller sig, hvordan der har set ud i Hedeby:

På vej fra P-pladsen, går man langs volden og der ses dette lidt specielle træ med fritstående rod-system. Utroligt at det kan modstå vind og vejr.

Herunder ses lidt rekonstruktioner af nogle vikingehuse. Der var en del mennesker der allerede og især unge familier med børn. Disse - børnene - var stort set næsten alle optaget af at lave deres egne smykker ved en smedje, hjulpet af vikinger. Der er en hel stribe frivillige, som alle er udklædt og ligner vikinger og skjoldmøer (hø-hø). Bemærk på billedet lige herunder træ-plankevejen. Sådanne veje har der været i hele Hedeby.

Herunder et billede fra Storhuset indvendigt. Bemærk på de tværgående loftsbjælker fugleekskrementerne; der fløj en masse Landsvaler ud og ind af alle husene, for der var masser af fuglereder inde i husene.

Herunder et udsnit fra en af de boder, der solgte "vikinge-varer"; flot tilvirkede knive:

I den modsatte ende af bebyggelsen var der en aktuel udgravning i gang. Det var sjovt at stå og se arkæologerne ligge der med små skrabere og pensler og frigrave fundne ting.

En af de ældre arkæologer viste os en lille Guld-Fibula - en art sikkerhedsnål på en mønt på størrelse som en dansk 5 krone - som lige var fundet dagen før. Mægtig interessant. Den lå i en lille klar plastic-pose, som vi fik lov at holde og se. Jeg ville tage et foto af den, men han sagde grinende Nej-nej. Det var fordi, at fundet kun var blevet registreret, men ikke offentliggjort endnu og det skulle det først om nogen dage, så jeg - og andre - måtte ikke fotografere den. Helt forståeligt.

Lillemor fandt med usvigelig sikkerhed et lille træ-skur bag nogen træer, hvor der solgtes kaffe og kage....så det fik vi der...i Hedeby.

Bagefter kørte vi så på nordsiden af fjorden langs denne ud til dens udløb...eller start om man vil...ved Østersøen. Undervejs myldrede det med Landsvaler overalt. Derude ved mundingen var der en lang vej man skulle gå fra en P-plads. Her så jeg pænt med Grågæs samt Gule og Hvide Vipstjerter og ude ved mundingen, som var et strandengsområde, jagede en Rørhøg hun over noget rørskov. På trods af det var godt vejr, så blæste det en halv pelikan derude, så vi var der ikke ret længe og vendte så snuden hjem til kaffe og kage på terrassen. Ingen frokost den dag. Om aftenen spiste vi pizza'er på en ret kedelig italiensk restaurant.

Næste dag, Torsdag, kørte vi om formiddagen nordpå, nærmere bestemt til en af Fleggårds grænsebutikker. Lillemor syntes nemlig, at vi skulle have noget vin med til sønnen og svigerdatteren, som vi skulle besøge i weekenden. Vi var rene amatører, for vores vogn indeholdt kun 3 kasser med rødvin (18 flasker), en ramme øl og en ramme cola, en pose peanuts, en plade chokolade og en pose lakrids. Det er utroligt hvad man ser de andre kunder slæbe ud til deres biler. Derfra kørte vi så hjem til hotellet og parkerede og gik så gennem haven over en bro over voldgraven til Gottorp Slot:

Jeg var kommet i tanke om, at man netop på Gottorp Slot opbevarede og udstillede Nydambåden, en 23 meter stor robåd fra ca. år 300, som i 1863 var fundet i Nydam (Tørve-) Mose ved Sønderborg. Dengang var Slesvig jo en del af Danmark og båden var så blevet transporteret her til, da det var her, Kongens kunstkammer for det sydlige Danmark, lå. Så kom krigen i 1864 og siden da, har den været i tysk besiddelse. Det kunne altså være interessant at se denne. Bag slottet ligger en masse stalde som nu er udstillingsbygninger. Imellem disse stalde og rundt om i parken, stod der en masse statuer og skulpturer. Herunder 2 af dem, som er knap 30 år gamle:

Det var en oplevelse at se denne næsten fuldstændigt bevarede træ-båd. Den var som sagt 23 meter lang og havde nok været brugt som krigsbåd. Da den blev fundet, var den intakt = ikke ødelagt. Den var blevet nedsænket i (tørve-)mosen med en masse erobrede våben som en offergave til Guderne.

Herunder en lille model af båden. Der kunne sidde 15 roere i hver side, så den har kunne skyde en anseelig fart. Det var tydeligt at se, at dens type er forløberen for vikingeskibene knap 5-600 år senere.

Herunder vises nogen af de våbenfund der blev fundet med båden:

I en af de andre bygninger - faktisk i to - viste der sig at være en sær-udstilling om kunstmaleren Emil Nolde's tur til Sydhavet i 1913-1914. Den måtte vi selvfølgelig se. Nolde, som er født lige uden for Tønder, er normalt ikke lige min kop the sådan rent kunstnerisk. Jeg synes hans malerier er mørke, for mørke. Herunder lidt CV om Nolde..hvis I vel at mærke trykker på billedet. Nedenunder dette er et billede med hans rejse i 1913/14, som I også kan trykke på for at se - og læse - større:

Udover at male med olie og akvarel, så tegnede Nolde også med pastelfarver. Herunder ses hans æske fra rejsen. Nedenunder igen ses et par af disse pasteltegninger. Jeg synes bedre om dem end om hans malerier.

...og gæt hvem, der fandt cafe'en med kaffe og kage.....

Vores sidste aften spiste vi igen på den græske restaurant og igen lækker mad (Suvlaki, tzasiki o.s.v.) og rigtig god græsk vin.

Efter morgenmad Fredag, så forlod vi nu Slesvig - et dejligt ophold der - og kørte via Tønder ud til henholdsvis Højer og Vidå slusen ved Vadehavet. Her sad Lillemor så og læste i bilen en times tid, mens jeg så på fugle. I fladvandet bag ved diget var mange Grågæs, en 5-6 Klyder, lidt Krikænder og Gråænder samt nogle Rødben. På selve diget var der en del Hvide og Gule Vipstjerter samt enkelt Bynkefugle. Ude i forlandets vand kunne jeg se - holy Moses - hele 18 Ske-storke gå og fouragere. Der var også en del vadefugle jeg ikke kunne identificere på den afstand. Lige nedenfor diget i det lave vand gik der Strandskader, Store Præstekraver, lidt Hjejler og Rødben og Almindelige Ryler og Storspover og Hvidklirer og Viber samt en enkelt Strandhjejle. På en pæl noget væk sad en Havørn. Dejligt at se alle disse fugle. Så kørte vi ind til Højer og fik lidt frokost. Derfra videre igennem alle "Ballum'erne". Lige før Ballum sluse så jeg en Rørhøg hun. Ved selve Ballum Sluse var der kun lidt Grågæs, nogen Fiskehejrer og en del Gravænder. Her dukkede en anden fuglekigger op og han fortalte, at han på vejen mellem Rømø-dæmningen og Skærbæk havde set både Han og Hun Hedehøg. Vi kørte så derfra og mod Rømø-Skærbækvejen og ganske rigtigt, sådan da, så opdagede jeg en flot Han Hedehøg på en mark. Den lettede og fløj langs med vejen - vi holdt stille og jeg stod udenfor - forbi mig og landede lidt længere henne. Fantastisk at se denne for en sjællænder/københavner så sjældne fugl. Herligt. Herfra så videre til Kammerslusen ved Ribe. Her sås sørme en en enkelt Sølvhejre fouragere og et par Fiskehejre samt lidt Gråænder. På selve slusedøren vrimlede det med Landsvaler. Sikke en snakken de kan, men der var også mange unge svaler der.

Slut med fuglekiggeriet og afsted til Esbjerg, som vi nåede ved 15-tiden. Her hygge og snak hos søn og svigerdatter og dejlig aftensmad der og almindelig hygge.

Næste dag, Lørdag (som også var Lillemors og min 39 års bryllupsdag), tog vi det stille og roligt, da sønnen havde træningspas med holdet og først var tilbage ved frokosttid. Efter frokost, tog vi ud til Blåvands Huk. Lillemor er begyndt som Turleder i Dansk Vandrer Laug og er i gang med at planlægge en tur tværs over Jylland - fra Kyst til Kyst - til foråret (?) 2018 og den tur har sit udgangspunkt i netop Blåvands Huk, så derfor var der nogen ting (skilte) hun lige ville checke ud. Jeg checkede til gengæld fuglene ud og så og hørte en masse Splitterner, lidt Sølvmåger og Svartbage samt 5 forbiflyvende Stor Kobbersneppe. En enkelt sæl blev det også til.

Herunder holdes der kaffe pause.....og lidt småkager...eller noget....bemærk, at Lillemor har de ny vandrestøvler på:

Efter god gammeldags dansk aftensmad på restaurant "Sand's", smuttede vi hen på Torvet, hvor der var koncert med orkestret "Johnny DeLuxe". Der er by-fest i den weekend og denne uge. Her mødtes søn og svigerdatter med nogen venner. Da vi andre gamle var trætte, tog vi hjem mens de andre fortsatte i byen.

Søndag morgen tog sønnen til formiddagstræning med sit hold, så vi andre tog det stille og roligt med morgenmad og bad. Vi tog afsted ved 11-tiden og var hjemme her i sognet ved 14,30 tiden.

En dejlig uge i Slesvig og Esbjerg var slut.