torsdag den 17. august 2017

Årets borgerudstilling på Gammelgaard.

Igen i år er der den årlige udstilling "Borgerne udstiller" i sognets lokale Kunst- og Kulturcenter Gammelgaard og den ville jeg som sædvanlig hen og se.
Gammelgaard ligger på en pæn stor grund og en del af den er efterhånden blevet en flot gammel park, hvor der afholdes forskellige arrangementer såsom 1. Maj, Grundlovsdagsmøde, det årlige "Plantefarvernes marked" hvor alt til faget hørende vises og sælges og er meget besøgt, samt forskellige - hvis vejret tillader det - friluftskoncerter o.s.v. I den ene ende af grundstykket, et hjørnestykke, er indrettet en Petanque-bane som dog sjældent, om aldrig, benyttes. Nu er dette hjørnestykke inddraget og der er ved at blive bygget noget der skal blive et såkaldt foreningshus. Et hus som formentligt fortrinsvis vil blive brugt af de forskellige Ældreforeninger som kontor og klublokaler. Det bliver et træ-hus og et noget spøjst et at dømme af det man kan se indtil videre; lodret stående bjælker/stolper som beklædning. Jeg har fulgt byggeriet næsten hver dag og jeg synes ikke, at det bliver særligt stort i betragtning af at der skal være kontorer til diverse foreninger og mødelokale(r) m.m. og især IKKE fordi en del af den indvendige udsmykning skal være Sigurd Swanes fra Gammel Hjortespring Skoles nedtagne vægmalerier.


Jeg har skrevet om disse vægmalerier i dette indlæg her. De blev nedtaget af Nationalmuseets Konservartorafdeling. Jeg vil gætte på, at hvert enkelt vægmaleri mindst er ca. 3 x 2 meter, så hvor dan med pladsen der, det tvivler jeg på, men de må da have taget hensyn til dem ved projekteringen.

Men altså udstillingen....

Hvert år er der et tema og dette års tema er mønstre. Udgangspunktet er altså mønstre, men der tages stort alt med alligevel som ikke helt falder under tema'et. Nogen skal man endda kigge rigtig meget på for at finde noget der kan tangere det pågældende års tema.
Udstillingen foregår som vanligt i de 2 lader og i selve hovedbygningen. Jeg har aldrig rigtig fundet ud af kriterierne for hvad der er hvor eller hvorfor, udover at skulpturer og meget store malerier altid er i en af de 2 lader.

Her er så en stribe fotos af de udstillede borgerting. Jeg kan genkende en del navne fra tidligere år og det er fint nok. Ikke så mange kommentarer, så her er de:












Hvert år vælges der en "Årets udstiller" og i år faldt valget på disse 3 malerier herunder af Marianne Skule Attia. I den lokale sprøjte stod der, at de var indleveret lige efter deadline og faktisk faldt lidt udenfor temaet, men alligevel fandt komite'en dem gode og kunne alligevel accepteres under temaet. Her er de:
Selv var jeg mest begejstret for disse 3 nedenfor viste akvareller af Kirsten Jørgensen:


..og sørme om der ikke var et par fuglemalerier af Traner:
De her under viste er 2 såkaldte Triptykoner, altså 3 enkelte malerier der sat sammen udgør et maleri:






4 kommentarer:

  1. Der er gang i den lokalt, kan man se. Jeg forstår fint du foretrak akvarellerne.

    SvarSlet
  2. Hvem er borgerne - amatører, professionelle eller begge dele?

    Jeg kan lige så godt se det i øjnene: Jeg er ikke i stand til at afgøre, hvad der er god kunst. Der er nok ikke noget at gøre ved det. De der luftige akvareller siger mig ingenting, så for mig er de kedelige. Næh, må jeg så bede om tranerne! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rasmine.
      Udstillerne skulle alle være glade amatører. Der er dog nogen enkelte imellem, som jeg ved har lavet illustrationer til forskellige ting (bøger, blade etc.) i mange, mange år.

      Du har da forstand på kunst :-) Du synes jo om tranerne og ikke om de 3 nævnte akvareller :-)

      Min grundholdning er, at kun betragteren (og måske også kunstneren ;-) ) afgør om dette eller hint er (god) kunst. Smag og behag er jo heldigvis forskellig.

      Slet
    2. Jo, men hvis eksperterne er enige, må de vel være enige om et eller andet objektivt, og hvad så, hvis man ikke kan få øje på nogen kvalitet i det, de er enige om, er virkelig kunst? - Jeg er naturlligvis klar over, at det er en ældgammel diskussion, så jeg forventer ikke, at du skal svare på det spørgsmål :-)

      Slet