onsdag den 21. maj 2014

Massaponax Church 21. Maj 1864.

Idag d. 21.Maj 1864 - for 150 år siden - holdt General(-løjtnant) Ulysses S. Grant, under den amerikanske borgerkrig, hvil og stabsmøde ved kirken Massaponax i Virginia.

Grant, der var blevet udnævnt til øverstekommanderende for samtlige Nordsstatshære d. 12. Marts 1864, havde indtil udnævnelsen til Generalløjtnant (en titel, som kun George Washington havde båret tidligere) kæmpet i det der blev kaldt for "det vestlige teater" og der opnået flotte sejre ved f.eks. Fort Henry og Fort Donelson, Shiloh, Chattanoga og Vicksburg, besluttede at lade sin næstkommanderende William Tecumseh Sherman tage sig af det vestlige område, mens han selv ville følge det østlige område med hæren "Army of the Potomac" som blev anført af Generalmajor George Meade - sejrherren i slaget ved Gettysburg.

Den direkte modstander hos sydstaterne var General Robert E.Lee og hans "Army of Northern Virginia"....som havde tabt det før omtalte slag ved Gettysburg i 1863. Grant ses til venstre og Lee til højre på ovenstående foto.

Fra sin udnævnelse i Marts måned og fremefter, planlagde Grant et felttog - en såkaldt kampagne - mod Lee' og som skulle føre til sejr. Denne kampagne bliver kaldt for (Grant's) "Overland Campaign" og løb af stablen, da Nordstatshæren d. 4. Maj 1864 krydsede floden Rapidan og søgte mod syd. Selve felttoget kom til at bestå af en masse slag i perioden  4. Maj til 24. Juni 1864; slag som "The Wilderness", "Spotsylvania Courthouse" "Yellow Tavern" og "Cold Harbour" er nok de mest kendte af de ca. 14 slag og kamphandlinger som felttoget kom til at bestå af (tryk på billeder og kort for at se dem i bedre og lidt større udgaver)


Men altså....Massaponax Church d. 21. Maj 1864......

Den amerikanske borgerkrig var den 2. krig hvori den forholdsvis nye opfindelse fotografi-apparatet kom i anvendelse. Den første krig var Krim-krigen i Sortehavet/Europa i 1853-56, hvor der er taget enkelte fotos af skibe og officerer.
Under den amerikanske borgerkrig var der en håndfuld fotografer der fulgte Nordstatshærene. Mærkligt nok var der ingen fotografer der fulgte Sydstatshærene. Af den håndfuld fotografer der var, er Matthew Brady, Alexander Gardner og Timothy O'Sullivan dem der blev mest kendte. Sidstnævnte fotograf, O'Sullivan, fulgte under dette felttog Nordstatshæren og han var til stede denne dag d. 21. Maj 1864, hvor han fotograferede (husk, at fotografi-apparaterne dengang var nogen store kasser, hvor fotografen skulle have klæde over hovedet, motivet helst skulle stå stille, at billederne blev taget enkeltvis på glas-plader) et hvil (efter slaget ved Spotsylvania Courthouse) som også blev et stabsmøde for Grant og Meade. Billederne blev taget ud af Kirkens vinduer og man kan se, at kirkens bænke er slæbt udenfor, formentlig fordi kirkerummet blev brugt som felt-lazaret. Herunder er så nogen meget sjældne optagelser fra dette stabsmøde/hvil:



På billedet herover ses Grant stående bag en kirkebænk og læne sig ind over Generalmajor George Meade's skulder mens de diskuterer noget på et landkort.


Herover et udsnit af det forrige billede.


Herover har jeg fundet et håndkoloreret sort/hvidt foto efter den seance med Grant, som nu har taget plads på bænken ved de 2 store træer. Grant sidder som nr. 2 fra venstre. Billedet er jo originalt sort/hvidt, men jeg synes at det er meget godt lavet den håndkolorering der er sket.


Herover ses et udsnit af ovenstående foto - i s/h - hvor man kan se Meade længst til venstre på bænken sidde og studere landkortet. Når man, som jeg (!), kender Meade's statur fra andre fotografier, så kan man altså godt genkende ham på ovenstående.

Herover et andet udsnit. Her kan man se U.S.Grant sidde i midten rygende på en cigar, mens han udtænker næste skridt for hæren. Grant tog hver morgen og fyldte sin ene frakkelomme med 10 cigarer som han røg i løbet af dagen. Oprindelig var han døbt Hiram Ulysses Grant, men ved sin indskrivning på officersskolen West Point i 1839 (som 17-årig) blev han fejlagtigt indskrevet som Ulysses S. Grant of Ohio, som han siden kaldte sig og sagde, at S'et stod for Simpson, altså Ulysses Simpson Grant eller mere kendt som U.S.Grant. Senere hen - under borgerkrigen - fik han som tidligere nævnt store sejre og forlangte betingelsesløs overgivelse af modstanderne. Betingelsesløs hedder på amerikansk Unconditionel Surrender, hvorefter folkeviddet påstod at hans navne bogstaver stod for Unconditionel Surrender Grant .

Nok om det - det var lidt om hvad der skete d. 21. Maj 1864 ved Massaponax Church under den amerikanske borgerkrig.


5 kommentarer:

  1. Hmmm - der er godt nok mere stil over Lee. Hvordan mon han så ud i felten. Der kom han måske ikke?

    SvarSlet
  2. Ja - der var mere Pondus over Lee end over Grant. Lee var også 15 år ældre end Grant.

    Jo - begge var med i felten og boede da i telte under felttogene.

    Billedet af Grant vistnok fra starten af 1864 lige efter hans udnævnelse i Marts.

    Billedet af Lee er taget i Richmond, Virginia, ca. 5 dage efter at han havde overgivet sig til Grant ved Appomattox Court House. Begge er i deres uniformer som de var i felten. Jeg har haft fornøjelsen af at se lige netop den uniform som Lee har på, under mit besøg i 2010 på Museum of the Confederacy i Ricmond.

    SvarSlet
  3. Det tøj, som berømthederne faktisk har brugt, er altid det, der gør det største indtryk på mig på et museum. Det gør dem på en måde levende, selv om de ikke er indeni :-)

    SvarSlet
  4. Du har helt ret; det, at se det tøj de har gået i ER specielt. Jeg havde jo før mit besøg i USA i 2010 jo læst en masse om borgerkrigen derovre, om de mennesker/officerer der deltog og set foto's af dem, men så det at komme derover og se, f.eks. på en slagmark en sten/plade med påskriften om at lige netop her blev den eller den person såret/dræbt og så nogen dage senere på museum at se deres hatte, støvler, handsker, våben, sønderrevne uniformer ligge lige der i montren foran en....det var helt specielt.

    Jeg har det på samme måde med at være i kunstnerhjem, der er blevet åbnet for offentligheden; tænk at være lige der hvor Johannes Larsen levede og boede og gik omkring eller malede, eller Michael Ancher's do...eller Drachmann's.....eller Carl Larsson og Anders Zorn's hjem i Dalarna i Sverige, Monet's hjem i Giverny m.fl.. At være i det hjem/miljø de boede og levede i, at se deres brugte pensler og paletter o.s.v. - det gør det bare mere levende og giver mig en helt speciel følelse, som jeg kan leve længe på.

    SvarSlet
  5. Hvor er vi dog enige - nu igen :-)

    SvarSlet