fredag den 30. maj 2014

Turen gik til Helsingør.......

Det er jo rart med sådan en mini-ferie, som vi har nu. Idag er det jo Helligdag (Kr. Himmelfartsdag) og i morgen Fredag har vi tvungent lukket på min arbejdsplads og så giver det med weekenden hele 4 dejlige fridage. Sådan nogen "arrangementer" skulle der være lidt flere af :-)

Men altså, Lillemor og jeg havde besluttet at vi ville smutte til Helsingør og se den forholdsvis ny havne-promenade, det ny Kulturværft (kulturhus) og det ny Søfartsmuseum deroppe.

Herover kan man se gennem Helsingørs havneindløb over mod Helsingborg i Sverige. Der er jo ikke mere end godt 6 km - små 20 minutters sejlads - derover. Bemærk de to fyr på molerne, det venstre er grønt (=bagbord) og det højre er rødt (=styrbord).

Herover går vi på havnepromenaden - bemærk Kronborg i baggrunden om styrbord om jeg så må sige og bemærk også Noah's Ark som vi har stiftet bekendtskab med i Københavns Havn ved Amaliehaven; nu belemres Helsingør altså med dens tilstedeværelse. På Havnepromenaden er forskellige skulpturer og lige p.t. er der en (salgs-?)udstilling med nogle mindre, ret spændende skulpturer.
Her er vi kommet op mod "Kulturværftet"; det er ombyggede skibsværftshaller som nu fungerer som Kulturhus med musik, teater, udstillinger o.s.v., o.s.v. Ude foran var der et opstartssted for de her Segways himstergimster; de her 2 hjulede dimser man står på og holder på et styr og som kører elektrisk. Jeg følte mig enormt fristet, men en tur kostede kr. 349 og det "gad" jeg ikke lige betale....lige nu i hvert fald. Jeg har altid ønsket mig at prøve sådan en. Lillemor har prøvet og syntes det er herligt.
På en molespids er der denne her skulptur i rustfrit stål, som forestiller i nøgen ung mand i samme position som den Lille Havfrue. Så hut jeg hvisker, så det noget med en hyldest til/for de homoseksuelle. Den er helt fin, synes jeg.

Vi nåede så frem til museet, som er bygget ind- og omkring en gammel tørdok fra det hedengangne Helsingør Skibsværft.
Det ligger ret godt og flot der, mellem Kulturværftet og Kronborg Slot.

Museet er ret smart; man gravede simpelthen ud rundt om den gamle tørdok (der var vist 3 dokke dengang værftet eksisterede; 1 til nybygninger og 2 til reparationer) og opførte museet hele vejen rundt om dokken - dog med forbindelsesbroer tværs gennem dokken - og begravede det i jord og brosten bagefter, så det hele ligger under gade-niveau.
Herover ses (billedet er hugget fra nettet) den udgravne tørdok før end man begyndte at bygge museet omkring den.

Her et par billeder oppefra ned i dokken, som man kan gå rundt i og hvor der fra cafeen også er udendørs servering i.

Herunder et par fotos ud fra forbindelsesbroerne.....



På en af forbindelsesbroerne er der disse stolerækker, som må være en form for foredragssal. Kunne dog ikke se talerstol eller en scene, men det må være sådan en, for hvad pokker skulle det ellers være.  Der var ikke noget skilt, der sagde/forklarede noget.

De næste 3 foto's er fra gå-tur i selve dokken, hvor man kommer under de nævnte forbindelsesbroer:




De "rør" eller stang-ender man kan se stikke op fra dokkens bund er faktisk toppen af forankringsankre der er støbt for at holde dokken på plads på grund af den høje grundvandsstand der er i området, således at tørdokken bogstaveligt talt ikke giver sig til at flyde.

Om selve udstillingen er der det at sige, at der ikke er så mange skibsmodeller som der har været tidligere, da museet lå ovre på Kronborg Slot. Det er meget mere pædagogisk bygget op med mange video-skærme o.s.v. og mange ting og sager fra skibene. Første halvdel er meget for børn og unge, skulle jeg mene; man kan endda prøve at blive tatoveret som de gamle søfolk jo blev det :-) . Min far var jo sømand efter krigen og sejlede fra ca. 1946 til 1957 især på Østen og i Stillehavet med hyre oftest på ØK-skibe. Han havde en tatovering på sin underarm forestillende et sejlskib omkranset af en laurbærbladskrans. Fra han var ca. 50 år gammel var selve tatoveringen stort set flydt sammen til en stor mørkeblå plamage på hans underarm. Jeg forstår ikke hvorfor de unge mennesker - og især piger - idagens Danmark lader sig tatovere, når man ved, at for det første kan det være skidefarligt med allergi og betændelser og amputeringer til følge og dernæst fordi ALLE mennesker ved, at huden med tiden ældes, bliver løsere o.s.v. og at farverne vil flyde ud og blive ligesom slidte udover at selve tatoveringen også vil flyde ud og blive bredere og mørkere og ende som plamager. Forstå det hvem der kan.

Udstillingen starter med en model af skoleskibet Danmark, som jo er et flot skib at se på. Det søgte jeg i sin tid at komme ud med, men blev ikke optaget på grund af for sen tilmelding.

Der var også et par modeller af gamle krigsskibe - herunder af en fregat bygget i 1770 på Orlogsværftet i København. Min far har bygget sådan en stribe skibe i sin tid; både fregatter og linieskibe med 2 kanondæk (fregatten har kun et kanondæk). De er alle foræret væk til museer. Han var årevis om at bygge dem; alt var jo lavet i hånden.
Selvfølgelig var der også en model af en gammel Jernbanefærge - herunder "Sjælland" som er fra før min tid. En gang imellem, så kan jeg sgu' godt savne det afbræk sådan en færgeoverfart på Storebælt var, når man skulle til Jylland/Fyn i gamle dage. Men kaffen ???? .....

De her figurer herunder har min særlige interesse. De forestiller officererne på sådan en gammel Ostindien-farer i 1700-tallet. De fik lavet deres portrætter i porcelæn under besøg ude i Kina. Og stolene de sidder i er gamle almindelige kinesiske stole. Det var lige præcis de stole, som vi ser på billedet, at Hans J. Wegner blev inspireret af, da han lavede sine berømte Kina-stole for små 50-60 år siden.

Der var også modeller af nutidens skibe; herunder det sidste ny containerskib fra MAERSK (Mærsk) LINE. Bemærk helt ude til venstre der kan man se en person. Det giver indtryk af størrelsen af den skibsmodel.

Herunder Laura Torm fra Rederiet "Torm"...også en stor model, men slet ikke så stor som Mærsk-modellen.
Alt i alt var museumsbesøget en oplevelse og som er meget anbefalelsesværdigt.

Bagefter slentrede vi op gennem Helsingør, for jeg ville lige se om vi kunne komme ind i det Karmelitter-kloster der ligger ved Sct. Mariæe Kirke.....og det kunne vi. Klosteret er bygget i årene ca. 1450 - 1475. Det har stadig sin klostergang, hvor munkene gik rundt og ....og....ja, hvad gik de egentlig rundt og gjorde der ?

Men flot er det, at det stadig er bevaret. Rart fascinerende at gå rundt der i en bygning der er knap 600 år gammel.



Da vi kom ud fra klostret, var 2 let buttede mænd i 40'erne iklædt læder og det hele ved at parkere deres flotte strålende velholdte motorcykler. Den ene sagde til den anden, at han håbede, at han havde invalideskilt med. Den anden gloede spørgende på ham og den første sagde, at han - den anden - nærmest havde parkeret på Invalide-bils-parkeringspladsen. Så grinede den han og sagde, at det da passede til ham, for han fik jo førtidspension..........og den lader vi så stå et øjeblik.

For resten....så der på museet, så har de jo en museumsbutik og på netop et SØFARTS-museum, så har de selvfølgelig en bog: "Den danske arkitektur" af Anne-Louise Sommer (hun er direktør for Designmuseum Danmark (det fhv. Kunstindistrimuseet). Den har jeg tit kigget i og tænkt på at købe "når jeg lige havde kr. 499 tilovers" til sådan noget. Nu kostede den sølle kr. 349,95 så den måtte jeg selvfølgelig have med. 592 sider er lige til en eftermiddags tid ;-)

Herfra fandt Lillemor med usvigelig sikkerhed - sådan da - ned til Brostræde hvor vi købte to store Vaffel-is. Sådan nogen skal man bare have, når man er i Helsingør synes hun......jeg kiggede nu mere på whisky i de åbne vin- og spiritusforretninger der er deroppe (for svenskernes skyld).

Det var så en smuttur til Helsingør sådan en Kr.Himmelfartsdag i strålende godt vejr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar