onsdag den 27. september 2017

Projektbyggeri...en chance...og så lidt "Sted Sans" igen....

Hver dag, når jeg skal et eller andet, så kommer jeg forbi min grundejerforenings nabo-nybyggeri....som ikke er færdigt. Der lå jo Gamle Hjortespring Skole, som blev revet ned, for der skulle bygges nye boliger af en eller anden art. Efter sigende både lejligheder og ejerboliger men alt kun i 2 etager (stue og 1.sal).  Sidste år rev de så skolen ned. Forinden havde man nået at fjerne, med hjælp fra Nationalmuseets Konservator Afdeling, en stribe flotte Sigurd Swane vægmalerier, som jeg har skrevet om her. De vægmalerier skal nu genopsættes i et nyt Foreningshus, som er ved at blive opført henne ved Kunst- og Kulturcenter Gammelgaard. Hele vinteren og indtil nu har de gået og bygget derinde på nabogrunden og de første beboere er allerede flyttet ind på trods af at der bygges løs rundt om ørene på dem.

Så her, for en små 14 dage, så lå byggeriet lige pludselig stille i nogen dage op til en weekend. Om Mandagen skete der så noget. Alle skurvognene og maskinerne forsvandt i løbet af 2-3 dage og siden er der ikke sket en snus. Rygterne vil vide, at entreprenøren er gået konkurs. Ikke ejeren af byggeriet, men det firma han havde til at bygge det for sig. Da byggeriet startede, så blev der sat skilte op på hegnet om byggepladsen med "Projekt-byggeri" og salg af rækkehuse og lejligheder. Jævnligt har der været "Åbent hus"; først i en stor pavillon-skurvogn og siden i en af de færdige enheder. I foråret var der endda stort rejsegilde i opsatte festivaltelte og pølsevogn og taler af såvel bygherre, entreprenør som Borgmesteren og flot omtale i den lokale sprøjte. Vor lokale Matador, Kai Dige Bach, har købt vistnok 10 af lejlighederne, for at leje dem ud. Han ejer et udlejningsbyggeri lige på den anden side, samt en stribe rækkehuse i bebyggelsen bag min samt en anden beboelsesudlejningsejendom skråt overfor.


(Husk at I kan trykke på billederne for at se dem i større størrelse).


Flotte salgsannoncer og flotte arkitekttegnede tegninger, som byggeriet skal tage sig ud, når det var færdigt:
Og nu ser det sådan ud på de her billeder, som jeg tog i dag. Det virker som om, at de er 2 rækker færdige - en i hver ende, mens det i midten mangler. Der er også kun lavet en vej færdig med asfalt, resten er grusvej.
Det til venstre er mere eller mindre færdig og der bor folk i nogen af rækkehusene. Herunder ses de 2 midterste rækker som ikke er færdige.


Herunder de 2 sidste rækker, hvor kun den til højre ser helt færdig ud. Den til venstre er der flyttet nogen ind i mens andre er tomme.
Herunder ses, fra min grundejerforenings ene p-plads, en del af det ny. Som det ses er der flyttet folk ind, men hække og finish mangler.

Hvad der nu skal ske, må Guderne vide. Det er et pløre og ælte hvor der ikke er asfalteret og der ligger jord-, grus- og byggeaffaldsbunker mange steder derovre. Om man vælger at færdiggøre de enkelte huse og lejligheder en ad gangen til salg (eller måske allerede solgt ?), kan man kun gisne om. Sørgeligt er det.
Jeg synes, at man "tit" hører at den slags projektbyggerier har det med at konkurs inden det er færdigt....og ofte lige efter det er færdigt. Når det sker, tror jeg ny-køberne hænger på fejl og mangler og kan skyde en hvid pind efter både 1 års og 5 års gennemgang. Jeg ved det ikke, men sjovt kan det fandme ikke være.

...and now to something completely different.....som Monty Python altid sagde.....

I foregående indlæg skriver jeg om at besøg på Kunst- og Kulturcenter Gammelgaard og udstillingen "Sted sans". Jeg købte jo et katalog der, som jeg hjemme først fandt ud af var lavet til samme udstilling afholdt på Silkeborg Bad. Derovre var der 20 udstillere og her "kun" 15. Jeg fandt også ud af at der var et kort om hver kunstner, hvorpå der var 3 spørgsmål/svar fra hver og jeg citerede 3 af dem, som jeg fandt meget rammende. Da jeg herhjemme læste dem, så kunne jeg ikke lige forbinde dem med hvad de 3 kunstnere havde lavet og vist henne på Gammelgaard, så i dage smuttede jeg hen for at nærstudere dem og se "hvad det egentlig var for karle (og karl-inde)".

Herunder er så Rasmus Danø. Hans råd var om at se på kunst var: "Regel 1: Masser af tid. Regel 2: Keep it simple. Regel 3: Lav dine egne regler.

Hans ting er i et papirkatalog navngivet med "Totem Stereotyp (gul), mixed media"....og så det samme for de andre med deres farver; grøn, hvid, violet o.s.v.


Den næste var Signe Dahlerup, og hendes råd var: At være lydhør overfor værkerne, men også tro overfor egen sansning. Tag kun den kunst ind under huden, som du kan bruge konstruktivt i dit sind.

Herunder ses hendes værk, dels hængende og dels på gulvet. I kataloget står der:
MEMORY II, Mac Tac printet på opskummet pvc (det er de felter der ses på gulvet).
TEGNINGER, Touch Twin markers på 120 gram pH neutralt, syrefrit papir ophængt med clips og transparente plastlommer.


Den sidste var Henrik Menné og hans råd om at se på kunst var: Prøv først at kigge på kunsten uden hensyn til hvad andre har tænkt om den før dig, nu kigger du og du bestemmer.


Herunder ses hans værk. Af kataloget fremgår følgende:
MULTI POWER LT 150 TIL VÅD/TØR, processkulptur af hverdagsgenstande.
Genstandene, der bruges i værket, er taget ud af deres normale sammenhæng og er sammensat på ny vis, så de indskrives i nye fortællinger. Maskinen producerer et net af smeltet lim, der blæses ud over en bunke af opstillede objekter.




Kan I se sammenhængen mellem råd og værker ?

2 kommentarer:

  1. Det sidste først: Råd for sig og kunst for sig.
    Det første sidst: Det er noget underligt noget at byggefirmaer går konkurs midt i det hele. Gaber man over for meget? Mangler man folk? Eller er man ligeglade med kunderne?
    I Køge ved stationen er et kæmpebyggeri snart langt fremme, men også her gik nogen konkurs på et uheldigt tidspunkt.

    SvarSlet
  2. Det må efterhånden være tydeligt, at jeg ikke har forståelse eller sans for det, man normalt forstår ved moderne kunst. Når så en af dem, der bedriver den slags, giver sådan et råd som Signe Dahlerups, forstår jeg pludselig, hvorfor jeg har det sådan, for hun udtrykker sig også verbalt på en måde, som jeg ikke forstår. Måske nok det med at tage ind under huden, selv om jeg er meget træt af udtrykket, som altid har gjort mig direkte utilpas, men "bruge konstruktivt i dit sind" ??? Både kunst og sprog skulle vel være en form for kommunikation, men i alt fald denne kunstner kommunikerer ikke engang noget til mig med den kommunikationsform, som de fleste af os bruger og skulle kunne forstå. Jeg synes, det er uhyggeligt.

    SvarSlet