fredag den 19. september 2014

Et eftersyn....og "Holy shit" for en pris/vurdering.......

I Søndags gik vi vor sædvanlige søndagstur i og omkring Frederiksstaden....d.v.s. vi parkerede ved Kastellet, ud ad Nordre Toldbod, langs havnen forbi Amaliehaven og omkring Skuespilshuset , ned ad Nyhavn til Kgs. Nytorv. Her vælger vi så mellem at gå ned ad Store Kongensgade eller ad Bredgade. I Søndags ad Bredgade, fordi jeg vidste at Auktionshuset Bruun-Rasmussen bl.a. denne Søndag havde eftersyn til nogle af deres auktioner, hvor der bl.a. ville være en masse danske klassiker møbler (udover malerier, sølvtøj, lamper, keramik, porcelæn, ældre møbler m.m.).

Og der i blandt var nogen af mine favoritter, nemlig Finn Juhl's "Høvdingestol"

Finn Juhl var en af de første - hvis ikke den første - møbelarkitekt, der ligesom lod stolens træ-stel (eller skelet) komme til sin ret og viste det; at lade ryg og sæde ligesom svæve på stellet. Jeg kan ikke lige huske hvorfor den her stol kaldes for "Høvdingestolen", men det gør den altså. Og så sidder man faktiskt godt i den. Vurderingen hos Bruun-Rasmussen var kr. 50.000 - 75.000.

En anden af mine favoritter er Poul Kjærjolm's PK22:



Jeg har nævnt det tidligere; jeg synes den er smadder-flot. Enkel. Elegant. Men man sidder ikke specielt godt i den....måske forkert sagt, men jeg synes den er lidt for lav både at komme ned i og op ad. Men den er flot at se på - nærmest skulpturel. Der var et par til salg med en vurdering på kr. 25.000 - 30.000.

Men der var meget mere at se på bl.a. en masse PH-lanper og deriblandt også nogen meget sjældne eksemplarer.

Men men men men......selvom jeg har fulgt møbel-design i mange år, både på udstillinger og som nye og som klassikere/brugte og også auktionsmarkedet, så fik jeg nærmest et chock, da jeg så denne stol:




Den blev kaldt for "Flemmings stol" (tryk på navne linket og læs mere)........og den var vurderet til...hold jer nu godt fast.....til....kr. 800.000 - 1.000.000......ja - næsten til en million kroner !!!!!!!!

Slidt og gammel og med store revner og flænger i sædet fremme foran. Ikke speciel køn eller noget....min mening. Men for pokker da........næsten en million ??? Jeg fatter det ikke. Ikke om jeg ville betale en million for en stol...heller ikke en originaludgave af en Finn Juhl, Wegener, Jacobsen, Mogensen, Ditzel, Kjærholm eller anden designer.... Jeg fatter ikke man kan sætte sådan en vurdering....og jeg kan faneme godt se, hvordan pågældende ser ud/er, der byder og køber den.

......men hvor utroligt det lyder.....indrømmet...der er meget jeg ikke forstår....men dette er dog absurd og ude af proportioner.

3 kommentarer:

  1. Tak for synspunkterne om stole. Jeg kan nu kun være enig i, at der er noget opskruet over prisen på den nederste, men hvis nogen vil betale, så er det OK med mig.
    I modsætning til min kone, har det altid haft betydning hvorledes jeg sidder i en stol. Jeg mærker meget hurtigt om en given stol vil være god at sidde i. Og man kan vist ikke se det på stolen, men må prøvesidde den.

    SvarSlet
  2. Jeg ville aldrig bruge så mange penge på møbler - heller ikke designermøbler. Men jeg forstår alligevel godt, at nogen af dem koster så mange penge - nogle få gange i mit liv har jeg prøvet at sidde i rigtige designermøbler og så kan man jo mærke, at det ikke er det samme som de billige IKEA-møbler, som jeg er vant til, hahahaha..... :)

    SvarSlet
  3. Der er gode designer møbler og der er dårlige designer møbler ligesom der er gode og dårlige Ikea møbler.

    Som jeg skriver, så synes jeg at Kjærholm's PK22 er enorm flot og skulpturel, en - for mig - nydelse at se på. Men jeg synes den er dårlig at komme til at sidde i. For lav og for stejl vinkel at sidde i. Jeg synes man/jeg sidder akavet med benene. En anden "dårlig" stol - igen for mig - er Wegner's Kina-stol. Det der brede lodrette midterstykke passer ikke til mig/min ryg; jeg synes det presser på den nederste del af min rygsøjle/lænd på en ubehagelig måde. Men flot er den.

    Jo - der er et par stole jeg godt gad betale op til små 100.000 for at have....hvis jeg ellers havde pengene :-)

    SvarSlet