onsdag den 20. juni 2012

Bier.......

Sommeren 2012 faldt - her i sognet ihvertfald - åbenbart på denne Onsdag, dagen før Solhverv og Sankt Hans.

Ihvertfald så sad jeg på terrassen idag efter arbejde og læste. Lagde lidt mærke til, eller snarere viftede et par bier væk fra mens jeg sad der og læste. På et tidspunkt kigger jeg ud og bemærker at der i naboens have indtil hendes nabo på den anden side, er en del bier i luften og så lige pludselig opdager jeg en ordentlig klump bier der hænger i et æbletræs grene.
Wow - tænker jeg og rejser mig og går nærmere for at se og knap 10 sekunder efter ser jeg en mand klædt i hvidt og med sådan en bi-avler-net-hat på nærme sig træet. OK - de har en ordentlig sværm der i haven og fornuftigt nok ringet til en bi-avler som nu er kommet.

Han står lidt og kigger på sværmen der hænger der, går lidt rundt om den - den hænger vel bare 2 meter over jorden - og henter så en havestol og stiller under/ved siden af sværmen. Han står op på stolen og i hånden har han en meget stor rund strå-kurv. Han tager med den anden hånd fat i grenen, tror jeg, eller også stikker han hånden ind i sværmen....men nu ryster han lige grenen en gang og vupti - hele sværmen - næsten da - ryger ned i hans strå-kurv. Han stiger ned og kigger ned i kurven og roder lidt rundt - jeg kan se, at kurven er helt fyldt op - og så bærer han den hen til en kasse og sætter kurven ned i denne. Han går tilbage til grenen, hvor der stadig sværmer/flyver en hel del bier rundt. Han kigger  nysgerrigt/studerer grenen. Gad vide om han ikke fik Dronningen med, tænker jeg, men lidt efter går han tilbage til kassen og lægger låg på denne. Jeg kan se, at han snakker lidt med beboerne og lidt efter går han så med kassen og igen lidt efter er der snart ikke flere bier at se i luften derovre.

Sikke en oplevelse. Jeg har set sådan en indfangning en gang før og det er imponerende.

For et par år siden sad Lillemor og jeg på vores terrasse i vort gamle hus, da der lige pludseligt kom sådan en kæmpesværm bier langsomt flyvende gennem vores have. Imponerende syn. Og jeg bad bare til, at de ikke ville slå sig ned hos os og det gjorde heller ikke. De fløj videre gennem de nærmeste haver og sjovt var det at høre reaktionerne fra folk i de haver efterhånden som sværmen fløj igennem haverne.

Et herligt naturligt afbræk på sådan en - den eneste ? - sommerdag i juni 2012.

(foto'et er ikke fra dagens begivenhed, men bare hugget fra "nettet").

Ingen kommentarer:

Send en kommentar