torsdag den 21. maj 2015

En Anders Zorn "selfie" ? ... :-)

Som det jo nok er visse læsere bekendt, så strækker en af mine mange (kunst-)interesser sig også over nordisk kunst og især svenske kunstnere; det kan jo ses på min bogliste ved at trykke på denne linie her. Især svenske Anders Zorn . Hans hjem, Zorn-gården i Mora i Dalarna, har jeg besøgt en stribe gange. Det er et fantastisk hjem at besøge.

Jeg får en masse nyhedsbreve o.s.v. om alt muligt, og i et af dem var der et nedenstående foto, som vel nærmest må betegnes som en af de ældste "selfie's" der findes i verdenen; ikke et selvportræt, men et foto man selv har taget af et "emne" og hvor man selv er med på:
 
Hvis man har studeret lidt om Zorn, så ved man, at han bl.a. malede en hel del nøgne piger; malerier især fra Dalarö i den svenske skærgård eller fra hans hjem i Dalarna. Vi ved, at han brugte levende modeller, men vi ved også, at han - som mange andre malere, som f.eks. Skagensmalerne (især Krøyer), som J.F.Willumsen m.fl. også brugte kameraet til at tage fotografier af modellerne for så at male maleriet i ro og mag.
Det ovenfor viste foto tror jeg han har taget ved en smutter. Han har skulle fotografere ung-møen i baggrunden og så lige har ville pudse rette/indstille linsen og så kommet til at tage foto'et. Jeg kan ikke forestille mig, at han har gjort det med vilje. Men sjovt er det og kan vel så betragtes som en af de tidligste "selfie" fotografier i verdenen. Det må være taget omkring år 1900.


Fotoet er fra en artikel i den svenske avis "Dagens Nyheter" og som handler om, at der d. 6.juni 2015 - altså om snart - udkommer en bog med titlen "Fotografen Zorn".......og den må jeg vel så nødvendigvis så nok investere i - det kan jo aldrig skade at udvide samlingen af Zorn bøger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar