onsdag den 8. marts 2017

Sikke en tur...og årets første Traner :-)

Var på min sædvanlige tur ned omkring Lindholm Sø her i Hjortespring. Stadig rigtig mange Dompap's....mindst 25 sås og hørtes i området. Herunder et par stykker:


Ellers var der 6 Kernebidere, 3-5 Skovskader hvoraf 1 sås bygge rede, 50-60 Sjaggere, Musvitter, Blåmejser, Grønirisker, Gråsiskener, Grønsiskener, Rødhalse, Gærdesmutter, en Vandrikse i Lindholm Sø (i forgårs så jeg Gråstrubet Lappedykker der + et par Troldænder) og endelig et par Egern.
Og så var der 2 Træløbere. Det er ikke så tit man får dem at se. Det sjove her var, at de fouragerede på de samme 2 træer og skiftedes til at jage hinanden på stammerne. Jeg kunne stå og se på dem på bare 2-3 meters afstand. Jeg prøvede også at fotografere dem, men de fiser op og rundt om stammerne og desværre er mit kamera et med autofocus, så det kan være svært at fokusere/stille skarpt, hvilket kan ses især på nedenstående udsnit af et foto:
Jeg så også en jagende Spurvehøg komme drønende igennem træerne og det er fantastisk som sådan en kan sno sig mellem stammerne og ret lavt. Et andet sted så jeg en Musvåge...denne dog ret højt oppe. Henne ved huset inden Dådyr-farmen fik jeg en sludder med en ældre dame, som var ude med affaldsposer i affaldscontainerne. Hun havde boet der siden 1961. Det viste sig at hun og hendes mand ejede Hjortefarmen. De havde simpelthen købt hjortene fordi manden ikke orkede at holde det store område mere, så hellere have Dådyr som "græsslå-maskiner"....og lidt dyre-kølle er jo heller ikke at foragte ind i mellem. Lige nu har de kun 16 Dådyr gående; de plejer at have op til 24 stk. gående der. Det viste sig også at vi havde fælles bekendte, dels fra min gamle arbejdsplads men og at hun kender/jævnligt snakker med 2 af min gamle fugle-makkere, Peter Godtfredsen og Frank Desting.

Nå nede ved Svanesøen (det hedder den), stod jeg og så på nogen Grønsiskener fouragere. Så hørte jeg "den der lyd" I ved og kiggede op og så 4 Traner trække trompeterende forbi over mig og lige bag ved dem var yderligere 6 Traner ved at skrue sig op og siden trække efter de andre 4 mod NØ. NØØØØJJJJJjjjjj - hvor herligt - mine årets første Traner :-) Peter Godtfredsen havde meldt 3 stk. ud forleden dag, så ja - foråret er på vej, så husk at kigge op efter Traner; trækket plejer at kulminere omkring ultimo Marts/primo April, hvor de er på vej mod Hornborga-søen i Sverige :-)
Herunder ses de 6 mens de skruer sig op ad:
Alt i alt en rigtig god 2 timers tur nede i "min mose" - lad der blive mange flere af disse :-)

Og i aften starter jeg på ny forelæsningsrække på Folkeuniversitetet i Emdrup. Dennegang om Universet og dets oprindelse (Big Bang, universets udvidelse, sorte huller, mørkt stof, galakser, kvante-mekanik o.s.v., o.s.v.) med i aften den fra TV kendte astro-sysiker Michael J.D.Linden-Vørnle som forelæser. Jeg glæder mig afsindigt til det :-)

2 kommentarer:

  1. Spændende med alle de fugle og vel især tranerne. Er spændt på om jeg får traner at se her syd for Roskilde.
    God fornøjelse med det store knald.

    SvarSlet