lørdag den 14. januar 2017

Wow for en lille tur i dag :-)

Lillemor var på vandretur med Dansk Vandrer Laug i dag. En lille tur i dejligt vejr omkring Farum Sø. Jeg gik min sædvanlige tur ned omkring Lindholm Sø i den meget vestlige del af Smør- og Fedtmosen.


Undervejs passerer jeg klubhuset til cykelklubben KCK-Herlev, hvor der på hjørnet sidder en gammel bøjet/knækket racer-cykel på hus-hjørnet. Det er noget sjovt noget med den der cykelklub KCK, som betyder Kjøbenhavns Cykle Klub; stiftet i 1918 i forbindelse med lidt intern cykleballade ved Ordrup-banen. Først hjemmehørende i/ved Damhus-kroen, så fra 1928 ved/i Husum Møllekro, så fra 1938 på Jagtvej på Nørrebro og så fra 1973 i Herlev....deraf bindestregstilnavnet....KCK-Herlev.


Jeg gik min sædvanlige rute og det var besynderligt, at der var bemærkelsesværdigt fugletomt og stille. Vejret var stille - der var faldet en bette smule sne lidt inden - og overskyet...altså normalvejr ;-) ...men mærkværdigt stille. Det ændrede sig på turens 2. halvdel. Ved Valnæsvej så jeg 3 Kernebidere siddende frit fremme. Herlige fugle at se på. Der var også 2 Store Flagspætter og 2 Spætmejser. Alle set fint og klart. Og masser af Bogfinker, Musvitter, Blåmejser, Gærdesmutter o.s.v. En lokal Musvåge lettede fra sit sædvanlige træ og en overflyvende Ravn hørtes.

Henne ved Hjortefarmen var der (stadig ?) kun 2 Då-bukke med deres flotte skovlgevirer. Jeg kunne ikke se de andre. Det kunne jeg heller ikke sidst jeg gik forbi. Mon de er slagtet ? ...og at hannerne venter nye hunner ?? Må holde lidt øje med dem.

En pæn flok Gråsiskener kunne beses ret så klart. Herlig små fætre :-) Og der nogen Skovskader.

Rundt om Svanesøen og mod Lindholm Sø igen. Valgte at gå ad stien ved Valnæsvej igen og det skulle jeg ikke fortryde. Først 4 Spætmejser fouragerende i samme træ. Så 2 til der...og også der. Og 2 Kernebidere der. Og så lidt længere henne...wow...11 Kernebidere i toppen af et træ. Jeg ville tage foto, men de blev skræmt væk af en dame der kom trækkende med sin hest. Ærgerligt. Så videre...hov - hvad var det ? Jo - der fløj en Stor Flagspætte....og dér, lige dér, sad en anden Stor Flagspætte og hakkede i det :-).

Videre hen til mit sædvanlige sted ved Lindholm Sø. Undervejs et par flokke Sjaggere og et par enkelte Vindrosler imellem. Et par Skovskader eller 4 sås også. Og så der, ved "mit sted"...endelig...BINGO...12 Dompapper siddende frit fremme og fouragere i den skarpe lave sol. Herligt herligt. Og hvad var det der oppe....jo da - 13 Kernebidere siddende i toppen af et par træer. Mon ikke det var den flok jeg havde set lidt før ? . Jeg tog et billede af de mørke klatter. Det ER Kernebidere :-)
...og da jeg var på stedet for en god times tid siden var her fugletomt....og nu vrimlede det med de sædvanlige Dompap's og masser af Kernebidere.....

Herunder 2 forstørrede udsnit af den store Flagspætte. Mit kamera er jo automatiskt, og det betyder at jeg ikke selv kan stille skarpt. Igen - grene, strå og kviste der sidder for, stiller kameraet skarpt på, så motivet bag ved bliver lidt uldent/uskarpt. Sådan er det bare.



Jo - en dejlig tur med masser af fugle. På trods af at Herlev kommune er landet 3. mindste i areal og har både København, Ballerup, Glostrup, Rødovre, Gladsaxe og Furesø Kommuner til forstæder, så er her en pæn lille smule natur, som JEG synes er værd at gå i.

2 kommentarer:

  1. Det lyder jo som en god tur. Husker du antal fugle eller noterer du antal i en lille lommebog? Eller bruger du en diktafon? Eller er hukommelsen bare særdeles go?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørgen.

      Hukommelsen er usædvanlig god :-)

      Men altså....tidligere, så havde jeg altid en lille sort oilskinds-bog med, hvori jeg noterede de fugle jeg så som jeg nu mødte dem og så med en streg for antal ud for dem. Det gjorde jeg i rigtig mange år og hjemme efter turen, skrev jeg så på PC'en en lille beretning om turen med dato, lokalitet(er), evt. deltagere og hvilke fugle og evt. krydret med fotos fra turen. Det gav hvert år en slags årsrapport på en små 50-80 A4-sider.

      Jeg har dem ikke mere....d.v.s. at måske har jeg en mappe liggende et sted med papir-årsrapportene i, men hvor ? Dem på PC'en forsvandt, da en PC for nogen år siden chrashede og back-up var en by i Rusland (i dag gemmes alt på eksternt drev).

      Jeg har tænkt på at genoptage Notesbogen igen :-)

      Slet