mandag den 2. januar 2017

Første "sne" i år ?

Hold da op et flot vejr det har været i dag, her på årets 2. dag.

Jeg sov længe og kom ned ca. kl. 08,20 og sagde godmorgen til Lillemor, der sad i badekåben og læste. Hun havde åbenbart valgt at tage den med ro her til morgen, på årets første arbejdsdag. Jeg lavede kaffe og tændt for TV for lige at se lidt nyheder.....og så var Fanden løs.....Lillemor opdagede hvad klokken var...hun troede klokken var 07,20...afsted i bad røg hun og efter lidt bilrudeskrabning af sted på arbejde.

Jeg tullede lidt rundt og ordnede lidt småting og så i bad og i tøjet og afsted til min daglige tur i mosen. I går havde vi taget turen Sømosen rundt - en anden mose i nærheden bare et par km væk. Den "deles" med Ballerup Kommune og på deres del kunne jeg se, at Ballerup Kommune virkelig har ryddet nogen steder for buske og træer, så der mange steder er blevet bedre udsyn. Jeg har en fornemmelse af, at de også har ryddet lidt op ude på nogen af de små holme i mosen. Der kunne sagtens ryddes noget mere, som ville forbedre fuglelivet - og fuglekiggerlivet - gevaldigt. I Herlev-delen kunne Herlev Kommune godt rydde meget af den opvoksede Rør- og Pileskov der er kommet. For år tilbage, var der fine forhold der og en pæn stor Hættemåge-koloni og med "dertil hørende" - i nogen få år - en lille koloni af Sorthalsede Lappedykkere. Nu er der meget tilvokset, så først forsvandt de Sorthalsede Lappedykkere og siden Hættemåge-kolonien. Min kommune er dog ikke særlig natur-interesseret, selvom man både har et Naturcenter, Naturvejledere....i hvert fald er det ikke noget, der har særlig høj prioritet her i kommunen.

Men i dag ned i min sædvanlige mose og se til Dompapperne :-) Det blev en rigtig god fugletur i dag. For det første var vejret jo rigtig fint...til start og til slut. Ingen vind og blå himmel og kun ca. 4-5 graders varme og stort set ingen mennesker. Det sædvanlige sted "gav" ca. 10-12 Dompapper. I den lave sol, i medlys, ses de flot sidde i træer og buske. Herunder en hun. Hannerne havde alle en gren eller kviste foran sig, så de var ikke fotografvenlige. Med mit nye Windows har jeg opdaget et lille redigeringsprogram, så jeg har lavet nogen udsnit og forstørrelse fra nogen af fotegrafierne. Mit kamera - et Nikon S 1 - er såmænd OK til feriefotos og lignende, men til fuglefotografering duer det ikke rigtig godt, da jeg ikke kan justere selv for skarphed og blænde og derfor er nogen af forstørrelserne lidt uskarpe, da fotografiapparatet har stillet skarpt på f.eks. nogen kviste eller grene i i forgrunden.

Herunder en Dompap hun - en af mange:



Efter at have nydt en 5-7 Dompap's det første sted fortsatte jeg videre og opdagede oppe i et træ - man hører deres vemodige fløjten - 7 Dompap's sidde og fouragere. Herunder bare en 5-6 stykker i modlys:
Jeg havde også en flot Kernebider siddende der i nærheden. Og så - på vej til Hjortefarmen - så begyndte det at blæse en smule op og sørme om det ikke begyndte at små-sne; det lignede små flamingo-kugler. Her på Valnæsvej havde jeg endnu en Kernebider sidddende og også en Spætmejse samt pænt med Bogfinker.
Lidt underligt kunne jeg ikke se nogen Dådyr ved Hjortefarmen. Der er godt nok et hjørne man ikke kan se ind til og hvor de kan have stået, men alligevel lidt underligt. Slagtet ?

Herunder en lille Rødhals; dem er der rigtig mange af ligesom der er pænt med Gærdesmutter, Musvitter og Blåmejser. Sjovt nok var det begrænset med Sjaggere og ingen Vindrosler.
Her ved Svanesøen kan man se, at der var faldet en smule sne. Hernede så jeg den lokale Musvåge lette fra sit sædvanlige træ.
Her var også et par store flokke af Grønsiskener; herunder bare 3 der sidder og pudser sig.
Jeg havde yderligere en Spætmejse, en Stor Flagspætte og masser af Skovskader på turen tillige med et par flotte røde Egern. Alt i alt en dejlig tur.

Lagde I for resten mærke til her til tidlig aften ved 18,23-tiden, at man på den sydvestlige himmel kunne se Månen med Mars lidt oppe til venstre og Venus lidt nede til højre for sig ? De 3 planeter stod sådan lidt som Orions sværd. Mars rød og Venus klart lysende :-)


1 kommentar:

  1. Der var sandelig noget at se på. Godt at du stod op, så fruens forsinkelse ikke blev større.

    SvarSlet