søndag den 8. januar 2017

Farvel til en tro tjener.....

For ikke så mange dage siden, fik vi en mail fra vores TV-udbyder "Yousee" om, at de snart lukker for FM-radiosignalet, fordi de kan udnytte den radio-båndbredde bedre til TV-båndbredde. I den forbindelse oplyste de, at man dog stadig kunne bruge sin gamle radio, hvis man købte en DAB-adapter. Ellers måtte man ty til at købe en DAB-radio.


Vi har i mange, mange år haft et Beosound Ouverture musikanlæg.

Vi købte det i 1995 og det kostede dengang kr. 17.185. Vi købte det, da vi boede i lejlighed og det var - også dengang - pissedyrt. Jeg var dengang mest til noget Panasonic eller lignende og som kun kostede "en brøkdel" af det der B & O, men lod mig overtale af Lillemor.

Billedet viser anlægget samlet. Vi har altid haft det stående i vores reol, således at hver højttaler har stået i hver sin side og selv anlægget i midten. Og som sagt - en fantastisk god lyd.


Det var smart, det anlæg. Radio, CD-afspiller og kassette-båndafspiller i et. Når man førte hænderne foran forsiden, så gled glaslågerne til hver sin side. Når man trykkede på en knap på anlægget eller på fjernbetjeningen, så åbnede klappen til CD-afspilleren og CD'en kunne isættes. Det var hypersmart. Og sikke en god lyd det havde. Mennn, så for nogen år siden, så gik mekanismen til det her med glaslågerne i stykker, så man måtte bruge hænderne/fingrene for at trække lågerne til siden. Siden gik mekanismen til at åbne klappen til CD-afspilleren, så også den måtte manuelt åbnes og lukkes. Men ellers virkede det upåklageligt....og gør det stadigt. Vi har tænkt på at få det lavet, men det her B & O halløj er så helvedes dyrt at få repareret, så det...skal vi sige....har vi haft "udskudt".

Men nu....det her brev......og så Lillemors snak med nogen af de "unge" kolleger på hendes arbejde.....de har åbenbart snakket meget om den forretningskæde, der hedder noget så eksotisk som "Hi-fi klubben"....og om vi ikke "bare" skulle tage derud - i Kgs.Lyngby - og som sagt "bare" kigge og høre......som sagt så gjort og vi tog derud i forrige uge....og tog hjem med en Denon DAB radio og CD-afspiller i et og 2 stk. Dali Opticon højttalere. Alt holdt i sort. Og så kan vi tilslutte vores Samsung TV til anlægget, så TV-lyden går gennem det ny anlæg. Og hold da op, en rigtig god lyd der er i det anlæg. CD-afspiller er et "must" herhjemme, da jeg kun hører musik på denne måde; jeg er ikke til det "streaming" fra internettet.....og har også kun traditionelt TV...hverken Netflix, HBO Nordic og hvad det nu hedder.


Så ny ryger det gamle Beosound anlæg ud efter næsten 22 års tro tjeneste.

Nu det her med at kunne høre TV-lyden igennem musikanlægget. I 1997 købte vi så et Beovision TV og en Beocord video-maskine til i alt kr. 18.769...også mange penge dengang. Og dette kunne vi tilslutte vores Beosound-musikanlæg og for pokker, film i tv og på video fik en hel anden dimension med den stereolyd, der kørte gennem stuen.
En ting ved det her TV var at det var drejbart. Det stod på en særlig sokkel, som kunne drejes i 30 grader til hver side....og det fra lænestolen med Remote-controllen. Det var genialt.

Det TV har vi stadig; det står på "pige-værelset" ovenpå. Man kan i dag kun se TV med en særlig indkøbt receiver, idet man for et halvt års tid siden ændrede tv-signalerne.

4 kommentarer:

  1. Ting holder ikke evigt.
    I 1993 - tror jeg det var - købte vi et musikanlæg til godt 18000 i Hi-Fi-Klubben. Det har fungeret upåklageligt siden. Måske kunne CD-afspilleren trænge til en rensning eller et eller andet.
    I samme klub har jeg før jul købt en lydbar som gør lyden i Tvet langt bedre, men som også giver mulighed for at høre musik via youSee, som vi bruger pga internet.Jeg tænker at ville købe en indretning så det også lader sig gøre at høre musik og radio i det gamle anlæg.
    Jeg forstår man hos nogle af tjenesterne kan købe sig til musik i cd-kvalitet, og at man mod stk.betaling kan downloade nogle meget store lydfiler, som er langt over cd-niveau. Bare til orientering.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørgen.
      Selv har jeg tænkt over det med at købe den der Lydbar til TV'et, fordi den lyd vi får fra Samsung-TV'et minder temmelig meget om det der kommer ud af en gammel transistorradio :-( .....men nu bød muligheden sig for at kombinere det med musikanlægget, så nu prøver vi det...selv om højttalerne ikke står helt optimalt i forhold til netop TV'et.

      Vi kunne også få det der musikanlæg så det kunne bruges via Internettet, men fravalgte det, da internettet jo en gang i mellem kan gå ned.

      Indtil videre holder jeg krampagtigt fast i mine CD'ere. Om kvaliteten er bedre ved de her stremaingstjenester har jeg også hørt, men da jeg jo har tinnitus tror jeg ikke at forskellen på at høre musikken konventionelt i forhold til streamet er så stor :-)

      Slet
  2. VI har i de sidste 5 år haft Denon DAB radio og CD-afspiller i et og også 2 stk. Dali Opticon højttalere, men i hvide og hele herligheden er sluttet sammen med tv'et hvilket giver en fantastisk lyd når vi ser film - vi har det ikke slået til når vi ser tv-avis. Og med en app på min telefon, kan jeg også tænde og slukke for anlægget samt spille YouSee musik via appen til anlægget da det også har AirPlay :-D Jeg er fan eller det er vi begge og så fylder det jo ingenting.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Catarina.

      Hvor dejligt at høre at det er et godt anlæg, så vi ikke har valgt forkert. Jeg nyder det hver dag herhjemme. Har ikke de der Apps du omtaler....er jo ikke så teknisk som du er :-)

      Slet