søndag den 15. januar 2017

Dagens tur til en Isfugl....

I går havde jeg snakket med min gamle fugle-makker Frank Desting om mine mange Kernebidere, Spætmejser og Dompapper. Han fortalte til gengæld, at han var på vej hjem fra den stationære Isfugl i Kagsmosen (også en lokal mose på grænsen mellem Herlev, Rødovre og Københavns Kommune). Han fortalte mig detaljeret hvor den holdt til, nemlig i mosens sydvestlige hjørne, hvor Kags-åen løber mod motorvejen. (Kagsåen har i øvrigt sit udspring i Smør- og Fedtmosen og løber til Damhussøen som igen afvandes ud i Kalveboderne).



Sjovt nok har jeg aldrig været i Kagsmosen; dog "snitter" man den med S-toget, når man kører fra Herlev Station mod Husum Station (og sjovt nok også omvendt) og jeg har i den forbindelse tit tænkt at nu må jeg tage mig sammen og komme derned....

I dag tog vi så derhen. Vi fulgte Franks anvisning og jeg fik lige et glimt af Isfuglen da den lette fra en gren og fløj ind i et buskads. Pokkers. Men vi tog opstilling og ventede og det samme gjorde en anden fuglekikker, der var bevæbnet med kamera og en 600 mm tele/zoom-linse. Det viste sig at være en gammel fuglemakker, Jan Helbo, fra Gladsaxe Fuglegruppe, som vi begge var meget aktive i tidligere. Jan fortalte at han nu kun deltager i en årlig tur til Skåne for at se på ørne m.m.

Kort efter kom Isfuglen ud på sin gren igen og flot er den. Vi fik beset og fotograferet "kræet" i en små 7-8 minutter før end den blev forstyrret igen af en anden ankommende fuglekigger. Herunder et udsnit af et foto jeg nåede at tage med mit kamera:

Herefter fulgtes vi rundt om mosen til vores respektive biler. Jeg tror sgu' jeg giver den en chance til i morgen, hvor der er knap så mange mennesker i Kagsmosen.

Herunder et meget gammelt foto af en del af den gamle fuglegruppe. Det må være mindst 12-15 år gammelt. Jan Helbo ses som nr. 2 fra venstre og jeg som nr. 3 fra venstre og som nr. 4 - med det lange hår - ses Frank Desting. Så vidt jeg husker er billedet taget fra en tur til Ølsemagle Revle.

6 kommentarer:

  1. Fint at du 'fik' Isfuglen, og fint foto, Jan
    Så længe der er frost skal den nok forblive stationær.
    Gladsaxe Fuglegruppe er mere eller mindre opløst de senere år, der hænger dog stadig en del ved på yahoo-gruppen, men det bliver så også ved det, og måske 1-2 ture om året, heraf en 'fast' 'ørnetur' til Skåne.
    Det foto du har sat på er knap og nap 17 år gammelt, og fra Ølsemagle Revle, juli 2000, se det var tider! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frankie.
      Ja - det var gode og hyggelige ture dengang. Og det foto...wow...17 år !! Tiden er sgu' gået hurtigt.

      Tager ned i Kagsmosen igen i morgen Mandag. Der var for mange mennesker og kondiløbere hele tiden.

      God tur, hvor det nu var, du skulle hen :-)

      Slet
    2. God tur, jeg skal 'ud i det blå' med Inger og Verner.

      Slet
  2. Så vidt jeg husker har jeg ingensinde set en isfugl, men det kunne være spændende skulle det sker en dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørgen.

      Hvis du kender www.dofbasen.dk (Dansk Ornitologisk Forenings indberetningsdatabase) så kan du holde øje med den (og andre fugle) der. Prøv at gå ind på den og du ser et landkort, der er regionsopdelt. Tryk på den region der interesserer dig og vupti, du får dagens indberetninger og kan scrolle ned og de de forskellige indberetninger. Man kan også gå datovis baglæns. For hver indberettet art ses lokalitet og du kan så se om der er nogen i nærheden af dig. Prøv at "lege" lidt med den.

      Slet