onsdag den 18. januar 2017

Dagens tur i lidt halvskidt vejr...

Vejret er i dag aldeles ikke noget at råbe hurra af. Her i sognet totalt gråt uden sol at se, små-dråber i luften, let blæst og ca. 2 graders varme. Men alligevel en hyggelig tur, for jeg oplever altid noget :-)

For eksempel på mit Dompap-sted. Jeg stod og kiggede på et par Dompapper, der sad meget frit fremme. Der var ca. 13 i dag på stedet og 2 af dem, en han og en hun ovenikøbet, sad som skrevet meget frit fremme. Vejret var som sagt gråt og kedeligt, så jeg så kun på dem i kikkerten. Har godt nok en 80-270 mm zoom-telelinse, men lyset til at fotografere var bare ikke godt nok. Desuden har Dompappen en pæn flugtafstand, så man kan ikke komme ret tæt på den (hvis altså man ikke ligefrem sidder i sin stue indendørs og kan fotografere den på foderbrædtet...hvad jeg ikke kan, da de ikke kommer i min lille have).

Men altså, jeg stod der og kiggede. Så kom et ægtepar, der nok var en et par år ældre end jeg. De spurgte hvad jeg så på og jeg fortalte og pegede på flokken af Dompapper og især på de 2 man kunne se frit fremme. De fik lov at kigge i min kikkert og var meget benovede over Dompapperne og især hannens røde bryst. Vi fik en lang hyggelig snak om fugle og mosen her. De havde boet et par år lidt her fra og egentlig aldrig bemærket andet end "små-fugle og skader og krager" på deres ture i mosen. Jeg havde set mig mæt, så vi fulgtes afsted mens vi snakkede om fugle-livet. Undervejs fandt jeg og fik vist dem - i kikkerten - både Kernebidere, Spætmejser, Bogfinker, Grønirisker, Rødhalse, Stor Flagspætte, Gråsiskener, Gærdesmutter, Sjaggere, Vindrosler, Egern samt en lille flok Halemejser der passerede forbi i hastig fourageren. Jeg prøvede at tage nogen billeder, men de der små krabater er altså nogen små vimse fætre, der er i konstant bevægelse i grenene.
Sådan gik tid mens vi slentrede af sted og talte om fugle- og dyrelivet dernede i mosen og hvad man kunne se på de forskellige årstider. Vi kom også forbi Dådyr-farmen som især konen var meget betaget af. Nu havde de et sted af gå til, så børnebørnene kunne se "Bambi" (suk) med familie. Men hyggeligt var det, den lille tur som "Guide" og vi skiltes i pæn og god ro og orden.

For resten var en af Dompapperne af østlig oprindelse, da den havde det her 2 tonede kald, det såkaldte "Børne-trompet"-kald. For en 5-6 år siden dukkede der er en vinter Dompap's op med at atypisk kald, der vakte opsigt i ornitologiske kredse. Det viste sig også at være i Sverige og i Polen bl.a. Det blev døbt "Børne-trompet-kaldet" da det lød lidt som en sådan børne-trompet, bl.a. dem man kender fra Juletræs-pynt. Nærmere efterforskning viste, at det var en invasion af østlige Dompapper fra Rusland af, der var kommet. Om der er andre udmeldinger ved jeg ikke, men det er min den første for i år med det trompet-kald.

1 kommentar:

  1. Her i haven har jeg haft besøg af en dompap idag, det sker ikke så ofte.

    SvarSlet