tirsdag den 22. november 2016

Dagens fugl....Ravnen...og en enkelt bog fra bunken :-) (redigeret )

(Indlægget er her til aften redigeret med et par fotos og et par kommentarer fra turen)


I dag, på min daglige tur, var jeg igen nede omkring og i Smør- og Fedtmosen. Hold da op hvor det myldrede med fugle i "min" ende af mosen (indgang fra Tibbevangen af).
Jeg talte 10+ Skovskader, 5 Dompapper, 6 Vindrosler. Skovskaderne var overraskende mange på det lille område der ved den lille mose. Her var også masser af Sjaggere med et par Vindrosler iblandt. Og så de sædvanlige Dompapper, som der i dag sås 5 og hørtes 5 af.
I dag valgte jeg ruten forbi Dådyrfarmen. På denne sti (Valnæsvej er en grusvej/grus-sti) igen mange Sjaggere. Henne ved Svanemosen hvor Valnæsvej ender igen masser af Sjaggere og yderligere 4 Vindrosler. Sjovt nok så jeg en 2-3 Stillids fouragere i et mindre bær-træ. Ved dette åbne sted hørte jeg den så, Ravnen altså. Først tænker man:"Hvad ?? En Ravn ??" og så lyden igen......og der kom den så - ret lavt og flyvende vest - øst skråt over mig. Huha....flot, flot....stor..."små-snakkende"....det store næb...den lidt spidse hale á la Ådselsgrib......flot flot. Det er min første Ravn dernede. Derefter ellers "bare" de sædvanlige fugle og nogen Egern hist og pist. For resten blev jeg "overfløjet" af Vandflyveren fra ruten mellem Aarhus og København; den ser jeg flere gange om ugen og næsten hver dag.


Herunder et af Egerne fra i dag. Denne fyr sad helt stille i den stilling i et par minutter.
Det er sjovt at se, når man går langs en af markerne, de Grågæs der er der. Man ser kun de vagtsomme strakte halse og hoveder. Der kan være ret mange i den høje vegation der er der nu.
Og til sidst....her er et foto af et af de mange skilte, der er rundt omkring og især ved alle stier der fører ind i hele Smør- og Fedtmoseområdet. Hund i snor, ingen knallert kørsel og ingen heste.

Det er da til at forstå. Men fakta er, at - mit gæt - 75 % af hundeejerne skider højt og flot på det og lader deres køtere rende frit omkring (retfærdigvis skal siges, at der er et indhegnet område, kaldet Træ-banken, hvor hunde har lov at gå frit og at en del hundeejere benytter sig af dette område). I denne uge har en Golden Retriever jagtet NaturCentrets høns og bidt en af hønsene ihjel. Ejeren - en dame - kaldte bare sig køter til sig og gik videre. Sidste år var der en billedeserie i lokalavisen, der viste en hund der i mosen jagtede/svømmede efter en ælling - begge i samme billede - og der efter et billede af køteren i vandet med ællingen i gabet og sluttelig den døde ælling vandet. FUCK HUNDE-EJERE. De har ikke en skid styr på deres møg-køtere eller respekt for de opsatte skilte.

Jeg har aldrig set en knallert dernede. Det skal siges.

Med hensyn til heste - der er et par rideskoler dernede - så er der visse steder tilladt at ride og visse steder er der særlige ridestier. HVAD der dog undrer mig er følgende:

Når en hundeejer lufter sin hund, så har de poser (oftest/meget ofte) med, som de samler hunde-høm-hømmerne op i.

Hvorfor skal en heste-ejer/rytter ikke have en tilsvarende pose/sort sæk med ? De krikker skider jo også på de fælles stier - hvadenten de er grusede eller asfalterede - der er dernede. Kan virkelig ikke se forskellen. Sådan er der så meget.


Og nu skal jeg i gang med en bog fra bunken af. Den er vel meget apropos ovenstående, nemlig Lars Jonsson's ny-udkomne


Lars Jonsson er en fantastisk fugletegner og ornitolog. Jeg har 3 bøger af ham i forvejen, nemlig "Fugle i Europa" som er en decideret fugleindentifikationshåndbog og lidt for os nørder, "Fugle og lys" samt "Mellem himmel og jord" (god titel i øvrigt ;-) ) . De 2 sidstnævnte er mere sådan kunstbøger med tekst fra oplevelser i naturen med fuglene og hans arbejde med at tegne/male dem. Alle er lige fantastiske.

Men altså, "Vinterfugle" er lige udkommet her i September 2016 og omhandler 60 almindelige svenske vinterfugle. Meget tekst til hver enkel fugl. Hele 335 sider. Jeg glæder mig til at komme i gang med den.



....and now to something completely different, som de altid sagde i de gode gamle "Monty Python Flying Circus" show i TV......i aften tager jeg hul på efterårets sidste foredragsrække på Folkeuniversitetet, nemlig "Waffen-SS - Europas nazistiske soldater" med følgende foredragsholdere: Claus Bundgaard Christensen, Peter Scharff Smith og Niels Bo Poulsen. Af materialet omkring foredragsrækken fremgår det, at den har danskere i tysk tjeneste under 2.verdenskrig som udgangspunkt. De 3 foredragsholdere har både sammen og hver for sig skrevet en del bøger her de seneste par år omhandlende dette emne og det er det der interesserer mig.....hvorfor meldte folk sig dertil ?....hvem var de ? .....hvor kom de fra (sociale baggrund) ?....og hvad skete der sidenhen med dem ?

Billedet herover er taget her til aften og er indledningen vist på "Overhead-projektor", derfor den lidt mørke og slørede kvalitet.


3 kommentarer:

  1. Hold da helt op for et fugleliv. Jeg tror ikke jeg har set en ravn endnu. Jeg må ned til fugletårnet en dag og se om jeg kan genkende nogle fugle.
    God læselyst -og god fornøjelse med FU.

    SvarSlet
  2. Har lige læst din reaktioner på mine kommentarer til de sidste par indlæg. Jeg forstår ganske præcist hvad du siger. Det har med behov at gøre hvad man ser. Fra studietiden husker jeg, at man kun ser postkasser,hvis man har behov for dem. Det er lidt det samme med fugle, sommerfugle, insekter og svampe. Jeg tager ikke så mange billeder pt., men gjorde jeg ville jeg givet lægge mærke til flere fugle, især hvis jeg tog den lange tele med.

    SvarSlet
  3. Søen hedder Svanesøen, ikke Svanemosen, Jan! :-)

    SvarSlet