torsdag den 13. oktober 2016

Dame mode ??...og lidt antikvariatbesøg...


I går var jeg lige en smut inde til byen. Primært var det fordi jeg i sidste eller forrige uge var kommet forbi Peter Grosell's Antikvariat i Læderstræde og der i vinduet set en 5-6 små træ-snit af Johannes Larsen. Træsnittene var i størrelserne 3,5 cm x 5,7 cm og op til 15x20 cm, altså nogen små nogen. Jeg har et par stykker af dem i forvejen, men af de helt små var der en enkelt af en Havlit - nærmest en vignet eller til brug for et ex-libris - som jeg var interresseret i.

Grosell's Antikvariat er et dyrt antikvariat. De sælger ikke almindelige bøger, men udelukkende rigtig gamle og dyre bøger. De sælger også lidt malerier og grafik.
Herover ses den jeg havde kig. Jeg fik at vide, at den kostede ......tada..... trommehvirvel.......kr. 2.800, at den var monogramsigneret og kun lavet i et oplag på 200 stk. i 1954 direkte fra stokken !!!!! Fra stokken ?? Hvor pokker skulle den eller være trykt fra ? Træ-snit er ALTID direkte fra stokken. Da jeg fik prisen oplyst var min umiddelbare og helt spontane reaktion: "Hooold da op !!" og damen fortalte så at priserne for de andre svingede mellem kr. 2.500 og kr. 2.800...og det stadig pr. stk. Jeg sagde, det var ellers noget af en pris hvorpå hun kiggede spørgende på mig. Jeg sagde så, at jeg havde en stribe (7 for at være helt nøjagtig) af de der små vignetter og en 6-7 af de store af hans træ-snit, at jeg næsten dagligt fulgte med hos bl.a. Auktionshuset Bruun Rasmussen, at jeg havde købt hos dem - Bruun Rasmussen - men også andre steder og dermed udmærkede kendte priserne på Johannes Larsen træsnit og at med de der priser, så ville de have dem hylde-varer i mange, mange år, for den pris de tog for  de der vignetter - enkeltvis - var nok 5 gange så høje som markedsprisen og at jeg ikke var interesseret i at købe.....jo, - det skulle da måske være dem alle sammen til den pris. og så sagde jeg pænt farvel.

Optrækker-priser. Simpelthen.

Jeg besøgte så et par andre antikvariater og også Boghandleren Arnold Busck og fik købt 4 bøger i alt på disse besøg :-)

...og så...på Købmagergade, så jeg ud for en dametøjsforretning nedenstående halve dame-mannequin stå:
...cowboy-bukser med masser af huller til en "afsindig" pris..... om jeg forstår den mode der. I gamle dage smed man hullede bukser ud......, men nu ??? Verden er af lave, siger jeg Eder......suk.

2 kommentarer:

  1. Jeg bliver bekymret, hver gang du skriver, at du har købt bøger, men det må jeg nok hellere vænne mig af med, hvis jeg vil undgå et nervesammenbrud eller det, der ligner ;-)

    Ja, verden er af lave. Derfor er det sådan set ikke underligt, at moden også er det ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæ - jeg er (også) begyndt at tvivle på min evne til at begrænse bog-indkøb :-) ...og vi har ikke plads til flere reoler....med mindre vi skal til at bruge dem som rum-opdelere...men det tror jeg ikke Lillemor (eller mig for den sags skyld) vil synes om.

      Slet