torsdag den 6. oktober 2016

En lille tur på golfbanen og Smør- og Fedtmosen og Gammelgaard

Jeg er egentlig rimeligt privilegeret ved at bo i den kommune jeg gør. København, Ballerup, Gladsaxe, Rødovre, Glostrup og Furesø kommuner er alle forstadskommuner til Herlev. Vi har kun ca. 15-20 min. i bil ind til Rådhuspladsen i København, cirka det dobbelte med bus og/eller S-tog. Alligevel kan jeg bare nogen hundrede meter fra min bopæl være "på landet".

I dag gik jeg netop 1 km's penge hen golfbanen. På vejen passerer jeg 4 af de 6 Kolonihave-foreninger, der også ligger i Herlev Kommune. Hjortespring Golfklub er en overbygning af golfklubberne i Ballerup og Herlev, idet golfbanen ligger på kommunegrænsen med 9 huller i hver kommune og som sagt 18 huller i alt. Min søn er medlem af golfklubben. Jeg er ikke.

Herunder ses det klubhuset med bortforpagtet restaurant, klubrum og kontorer. Der er yderligere 2 bygninger til henholdsvis spillernes udstyr og en Pro-shop.

Herunder et billede fra et af hullerne. Husk at klikke på billederne for at se dem i større størrelse. I midten i horisonten kan man se Herlev Sygehus store sengetårn.
Herunder bare et andet hul. Jeg har fået at vide, at banen er ret god.

Herfra gik jeg ned i Smør- og Fedtmosen. På den første mark sås en af de 3 (4 ?) rideskolers heste gå og græsse. Jeg tror jeg så 16 heste der.
Et sted langs stien igennem mosen passeres en Hjortefarm med Dådyr. Jeg tog billeder af dem, men disse blev så dårlige at de ikke er værd at vise. Kameraet (mobiltelefonens kamera) ville hele tiden fokusere på hegnet, så dyrene blev uskarpe. Et andet sted hørte jeg en fandens "larm" og opdagede 2 Egern, der jagtede hinanden op og ned og rundt om en træ-stamme. Igen - kameraet er ikke så godt, at det kan stille skarpt når de der små Egern fiser frem og tilbage, men alligevel; here you are...



Så kom jeg hen til de åbne marker ved Kildegården. På marker her går får - som herunder - køer (af Racen Angus) og et andet sted geder. Jeg kan ikke lige huske om der på en af de fjernere marker stadig går Skotsk Højlandskvæg.



Her ses en af de ny-pløjede marker samt taget af Kildegården. Gården er ejet af Herlev Kommune og bruges som Naturcenter for kommunens skoler og institutioner. I baggrunden skov og Hareskoven længst væk. Til højre længere ude mere mose og skov.

Så videre og til Gammelgaard, som p.t. har en udstilling med den kinesiske kunstner Tong Wang.



Den var jeg inde og se og den overraskede mig en hel del:
Jeg tog lidt billeder, nogen fra de 2 lader/udstillingsbygninger og nogle fra hovedhuset. Han virkede i sin kunst som en slags Pop-art kunstner fra 1960'erne eller tidlig start 1970'erne. Se selv og bedøm:










Udstillingen kører til og med d. 27. Oktober 2016, så I kan nå det endnu.

Senere i aften skal jeg med Lillemors arbejdsplads Personalekunstforening til rundvisning på Sophienholm og se udstillingen Himlens fugle.

Den udstilling har jeg set, da jeg var på tur til Johannes Larsen Museet i Kerteminde sammen med Rasmine. De udstillende kunstnere kan sagtens tåle et gensyn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar