lørdag den 14. maj 2016

Et dase-ophold på Stammershalle Badehotel, Bornholm, 4.-8. Maj 2016

Lillemor og jeg har lige været på et rent afslapningsophold på Bornholm, nærmere bestemt på Stammershalle Badehotel, som er beliggende mellem Sandvig og Gudhjem.

Vi tog afsted hjemmefra ved 10-tiden da vi skulle med Katamaranfærgen fra Ystad kl. 12,30. På vej gennem Skåne myldrede det med Røde Glenter, Musvåger og Fiskeørne på himlen, som i øvrigt var blå med solskin. I Ystad ved færgen holdt denne gamle GM'er/NOHAB'er fra selskabet Tågkraft. I gamle dage i Danmark ville vi kalde den for et MX lokomotiv.

Vi ankom til Stammershalle Badehotel ved 14,30-tiden og fik straks vores værelse som viste sig at være et superværelse med meget plads, lille terrasse med udsigt ud over vandet mod Christiansø. Vi havde bestilt en opholdspakke med 3 overnatninger samt en ekstra overnatning, i alt 4 overnatninger. Vi havde morgenmadsbuffet og aftensmad (2 retter med indledende snacks) med i pakken. Vi havde jo knaldgodt vejr alle dage, så morgenerne tilbragte jeg tidligt på terrassen med kikkert og kaffe. Det myldrede med fugle på græsset nedenfor terrassen, på klipperne overfor og ligeledes i vandet. Hver dag sås Hvid Vipstjert, Gul Vipstjert, Gulspurv, Tornirisk, Gransanger, By- og Landsvaler, Stær, Solsort, Gråspurv, Ederfugle, Toppede Skalleslugere, Gravænder, Havterner, Sølvmåger, Stormmåger, Hættemåger, Skarv, Musvåge, Ravn og en enkelt dag en Stenpikker.

Sådan ser Stammershalle Badehotel ud. Vi havde værelset helt til højre. Nedenfor ses 2 udsigtsbilleder henholdsvis mod Nord (Tejn og Allinge) og mod Syd (Gudhjem).

På billedet herunder kan ses en hvilende Ederfugl-han (den hvide) samt en hvilende Toppet Skallesluger-hun og i vandet 2 hanner Toppet Skallesluger.

I skoven bag hotellet sås denne skibsgrav samt, på billedet under denne, resterne af Bjørne-kule/grav, for i gamle dage i badehotellets historie, så havde man et par bjørne gående der.

Herunder lidt billeder af vores værelse med udsigt:

Jeg havde hjemmefra sagt, at jeg syntes at vi skulle se alle 4 Rundkirker på Bornholm. Vores første rundkirke var næste dag, nemlig Østerlars Kirke, som er den største af de 4 rundkirker. Det er den eneste hvis midtersokkel er hul og heri står døbefonten. Det er også den kirke med de flotteste kalkmalerier:

Vi kunne komme op i de 2 øvre stokværk, hvor der egentlig ikke var noget særligt andet end skydeskår og et stort depotrum.

Herunder har jeg fotograferet trappen ned fra øverste etage. Der er sgutte meget plads til mine brede skuldre og stejl er den ligeså. Ikke så underligt, da det jo udover kirke også er et forsvarsværk.

Herfra tog vi så til Gudhjem for at besøge Oluf Høst Museet. Jeg har jo her i foråret gået til nogen forelæsningsrækker på Folkeuniversitetet og sjovt nok var forelæsningen dagen før vi tog til Bornholm netop om Oluf Høst og holdt af Oluf Høst Museets direktør Jens Henrik Sandberg. Herunder bare en stribe han Ederfugle i havnen i Gudhjem.

Oluf Høst har aldrig lige været min kop the; bevares, han har da lavet nogen enkelt gode malerier som jeg godt kan lide som f.eks. mange af dem han har malet af gården Bognemark, som ses herunder i 2 versioner. I Tirsdags til forelæsningen havde jeg spurgt Jens Henrik Sandberg hvormange versioner af Bognemark Høst havde lavet. Det vides ikke, var svaret, men man gætter på et tal mellem 300 og 500 versioner, både i olie, i akvarel, i tegning og som grafik. Han købte jo gården og havde fri adgang til den.

Herunder en montre med hans farver og pensler, hat og briller og palet.

Museet er jo i hans bolig, men der er ikke mange møbler fra hans tid. Der er vist en sofa, et par stole, et par lænestole, et staffeli og et skab, alt sammen fordelt i de mange rum og på 2 etager. Altså ikke meget "hjem" i det museum. Til gengæld er beliggenheden og haven flot. I haven er der 2 bygninger, som har været atelier'er. De var, da vi var der, totalt tomme.

Efter Oluf Høst museet, kørte vi til Svaneke, for vi havde en aftale med en af Lillemors ex-kolleger, Lene og hendes mand Claus, som også var på Bornholm, om at spise sen frokost med dem og det gjorde vi i Svaneke på Svaneke Bryghus. Det var mægtig hyggeligt. Bagefter tog vi hjem og slappede af og nappede en lur inden aften.

Næste dag var det næste besøg af en rundkirke, nemlig Olsker Kirke.

Også her var der lidt kalkmalerier, men ikke så flotte som dem i Østerlars.

Alteret er ret nyt og moderne, men passer fint.

Også her kunne vi komme op i det næste stokværk, men dennegang skulle hverken Lillemor eller jeg nyde noget. Døren og trappen op var simpelthen så smal at jeg slet ikke turde eller havde lyst. Det var for klaustrofobisk og Lillemor ville ikke uden mig.

Fra Olsker Kirke kørte vi så til Hammershus Slot(-sruin). Den er - uanset det er en ruin - flot at se på afstand. Hele komplekset har været enormt dengang det var på sit højeste. Sjovt nok mødte vi i et af tårnene Lillemors gamle chef med børn. Verden er nogen gange lille.

Herunder udsigt mod syd:

..og herunder udsigt mod nord, mod Hammerknuden.

Vi ville have været gået ud på Hammerknuden til Salomons Kapel, men da vi havde nogen 100 meter af stierne oppe fra Hammeren Fyr, så var disse spærret, stierne altså, spærret for videre adgang. Ingen opslag eller noget, men mit gæt har noget med Fredningstider for ynglende fugle at gøre. Vi tog så i stedet til Rønne. På Torvet var der en masse gamle militærkøretøjer og bl.a. også en M49 kampvogn. Der var en masse gamle mænd (jævnaldrende med mig ?) i uniformer og en masse mennesker og især børn. Jeg fandt ikke lige ud af hvad det gik ud på.

I Rønne var vi så heldige at falde over en dameskotøjsforretning, hvor Lillemor sandelig fandt et par vandre-sandaler hun liiiige netop kunne anvende når hun senere på sommeren skal til Abisko og vandre med min brors kone. Et enkelt konditorbesøg blev det også til og så var det ellers hjem og slappe af på hotellet.

Næste dag var første stop den 3. rundkirke, nemlig Nyker Kirke.....men den var sgu' lukket. På et opslag kunne vi læse, at der kun var åbent på hverdage og så selvfølgelig om søndagene også. Det her var Lørdag, så bare ærgerligt. Vi fik dog lidt billeder udefra af den. I øvrigt er det den mindste af Rundkirkerne.

Vi kørte så videre sydpå til Nylars Kirke. Her var vi heldige at ankomme 10 minutter før et busselskab med pensionister - norske ovenikøbet - ankom.

Alle rundkirkerne - og mange andre almindelige middelalderkirker også - har en eller flere Rune-sten stående. Nylars har 2 stående i Våbenhuset.

Nylars havde på midtersoklen et ret flot kalkmaleri og havde også som den eneste af rundkirkerne et galleri - som ses nedenunder - af træ på en fjerde-del af indervæggen.

Herefter kørte vi ind midt på Bornholm til et område kaldet Ølene beliggende mellem Almindingen og Paradisbakkerne. Ølene er et stort mose-område med 2 fugletårne og et fugleskjul. Det var for en fuglekikker som mig et pragtfuldt sted. Udover de forskellige små-fugle i skoven på vej derud (Gran- og Løvsangere, Sangdrosler, Munke, Mejser m.fl.) så jeg fra det østlige tårn 3 Rørhøge, hvoraf det ene var et par. Det sås bl.a. af deres leg med at "ramle sammen" og låse klør og så dratte ned i spin om hinanden. Ret fascinerende at se på. Derudover var der Ravne. Når Ravnene eller Rørhøgene kom for tæt på et mindre eng-område blev de jaget væk af en hel del Viber, der åbenbart ynglede der. Lillemor og jeg kiggede netop på de der Rørhøge der jagtede over rørene, hvor Lillemor pludselig sig, at der er en til der over skoven langt væk. Jeg får retningen og får stillet kikkerten ind og kan konstatere, at "klatten" hun kan se, ikke bare er en men hele 3 fugle og at det ovenikøbet er 3 Traner der kommer trækkende mod os. Da de kommer tættere på kan hun også se, at det er Traner. Herligt. Lillemor gik så til bilen for at slappe af og læse. Så kom der en enkelt Trane til og denne tog højde lige over mig og kunne også høres. Som sagt, det var et herligt sted, som ses herunder.

Herunder ses ca. midt i billedet en Rørhøg på sine karakteristiske højt-hævede vinger patruljere hen over rørskoven efter bytte.

Herunder ses klart og tydeligt den enlige Trane højt oppe:

Efter et par timer her ved Ølene, tog vi via Bastemosen - et andet fuglested, hvor der intet var at se ud over et Munke-par i et Birketræ - videre til Ekko-dalen, som ses herunder. Det er et flot sted, men Møller havde ingen øller.

På hjemvejen og bare et par kilometer fra hotellet, var vi lige i Døndalen og se Danmarks højeste vandfald, vistnok 25 meter plask. Jeg havde før vi ankom talt om, håbet på at se evt. Bjergvipstjert der. Det var negativt; til gengæld var de 2 Hvide Vipstjerte - lidt underligt sted for dem at holde til. I øvrigt sang Sangdroslerne på fuld skrue, da vi gik der i Døndalen. Og duften af Ramsløg var meget markant.

Herunder en Gulspurv der hjemme sad og sang i toppen af en busk.

Næste dag var Søndag og vi skulle hjem. Vi skulle først checke ud fra hotellet kl. 11 og vi skulle først med katamaran-færgen fra Rønne kl. 18,30, så vi havde rigtig god tid denne dag. Vi sagde farvel og tak for god og hyggelig betjening og kørte hen til Bornholm Kunstmuseum, der bare ligger 4 km fra hotellet.

Museet er en slags bornholmsk Statens Museum for Kunst, idet det indeholder bornholmsk kunst fra gamle dage til i dag. Herunder ses 4 skulptur-hoveder placeret foran et spejl. De 2 midterste er i øvrigt Kristian Zartmann og Oluf Høst og i midten "yours truly".

Museet, der er ret moderne, har en lang midtergang, hvori der i en revne løber en kilde. Man kan se revnen til venstre herunder og hvor kilden ender på nederste plan. Ret fed ide, synes jeg.

Herunder ses et maleri af Karl Isaksson. Der var en stribe af Karl Isaksson og Edvard Weie i dennehersens små-kubistiske stil. Selvfølgelig var der også malerier af Michael Ancher, Holger Drachmann og Oluf Høst. Jeg mener der var en 4-5 forskellige versioner af Oluf Høst's Bognemark der.

Lillemor havde i en guidebog over Bornholm opdaget, at der var en Vingård på Bornholm, så den tog vi hen til efter Museumsbesøget. Vingården, Lille Gadegård, ligger nede ved Pedersker.

Vi mødte vinbonden himself. Han var meget engageret og meget talende om sine produkter og det endda på syngende bornholmsk, så jeg forstod kun halvdelen af det han sagde. De lavede hvidvin, rødvin og en mousserende vin. Derudover lavede de også af frugter grappa og andre brændevine og faneme om de ikke også lavede whisky på den rigtige (byg og lagring på egefade i mindst 3 år) måde.

Vi fik smagt alle 3 slags vine; de var alle 3 meget søde. Utroligt nok syntes jeg bedst om den mousserende vin. De andre var som sagt for søde. Vi fik også frokost der, et par kæmpestore og meget velsmagende flæskestegs-sandwicher.

Efter besøget der tog vi ind til Rønne for at slå et par timer ihjel. Det gjordes bl.a. på Torvet med kaffe og kage og senere store bægre med softice og lakridsdrys på. Vi var hjemme ca. 21,00. En rigtig dejlig mini-ferie på et fedt hotel med en kanon betjening og service og mad.

I Tirsdag var til surprise-fødselsdag hos min bror. Hans kone havde inviteret os og et par venner til en lokal restaurant, hvor vi mødte op og var der, da min bror og hans kone kom:SURPRISE !!!!! Min bror blev 65 år og dermed Folkepensionist med folkepension fra d. 1. Juni af. Utroligt at han bliver ældre mens jeg ikke gør. Det var hyggeligt men sk...varmt.