tirsdag den 15. december 2015

En tur til byen...for Lillemor......med bl.a. julegaveindkøb....

Var lige en smut i Københavnstrup i dag. Lillemor er medlem af en bogklub på sit arbejde; de er vistnok 6 kolleger - kvinder alle sammen - der mødes ca. hver 6. uge på en Cafe her i sognet for at tale om/diskutere den bog de havde læst siden sidst (alle læser samme bog). I den anledning havde hun bedt mig om til hende at købe Ida Jessen's "En ny tid" som de skal læse til næste gang.

På vejen smuttede jeg lige om Statens Museum for Kunst og købte en bog, jeg havde set da jeg var derinde og se Eckersberg-udstillingen i sidste uge. Denne bog var dog ikke om Eckersberg men en bog af Per Hofman Hansen "Holger Drachmann på Fanø":

Derfra gik jeg forbi eller nærmere langs med Rosenborg Slot og Rosenborg Kaserne og her på kasernemuren ses dette:


En indmuret kanonkugle, i 1.sals højde, med et skilt nedenunder med teksten: "Københavns bombardement 1807". Sådanne kugler er der hist og her indmuret i forskellige huse i det gamle København. Denne her er dog lidt sjov forstået på den måde, at det virker lidt utroligt, at en kanonkugle fra de engelske skibe skulle kunne være landet så langt inde i København. Jeg tror snarere, at det kan være en kugle måske fra "slaget"/Udfaldet ved Classens Have, som også fandt sted samtidigt med bombardementet.....men hvad ved jeg.
Derfra videre hen til Kultorvet, hvor Vangsgaards antikvariat stadig - og det måneden ud - holder konkursudsalg. Der bliver fra fjernlageret hele tiden fyldt med bøger, så det er værd at snuse der inde flere gange. I dag fandt jeg bl.a. denne:


En net lille ting på sølle 320 sider med små biografier om danske komponister, som jeg tror jeg vil få glæde af. Forfatteren Mogens Wentzel Andersen kan I måske huske fra den fremragende nordiske musikquiz, Kontrapunkt,  der var i TV for hen ved 25-30 år siden med den svenske karismatiske studievært Sten Broman.
Der røg også lige en bog om Slaget ved Culloden samt en bog om kunstneren Peter Carlsen. Husk at det er både nye og antikvariske bøger der sælges og til halv pris.

Så daffede jeg ad Krystalgade ned til Nørregade. På vejen passeres Universitetets bagside, hvor der bl.a. ved en indgang er dette flotte rækværk:
Det er et rigtigt flot smedejernsgitter, som ovenstående foto ikke levner rigtig mulighed for at se. I venstre side af billedet kan nedad Krystalgade ses Rundetårn. Herunder lige et tit ind i Konsistorie-gården med det gamle træ, som ikke er så gammelt mere....d.v.s. at det nok står på den anden side af konsistoriebygningen i baggrunden. Jeg må ind der en dag. Bemærk Domkirkens spir over taget:

Så hen til Bispetorvet overfor Domkirken og Bispetorvet, hvor Københavns Biskop holder til huse i den gamle bygning:

Under karnappen i Bispeboligen er der en stenplade som giver denne tekst:


Jeg har tidligere skrevet, at man skal huske at kigge op, når man går inde i det gamle København; der er mange af sådanne stenplader og inskriptioner på husene derinde og de er til at vældig klog af...og det mener jeg.

Jeg var nede i Politikens Hus/Boghandel efter den bog som Lillemor havde sendt mig i byen efter, men der var ingen bid. Så gik jeg af Vestergade og Skindergade tilbage til Købmagergade og til Arnold Busck's boghandel, hvor jeg fandt bogen. Derefter tog jeg en omvej via Strøget - og der - på Nytorv, så jeg følgende forskrækkelige syn:

Hele Nytorv pladret til med intetsigende Julemarked og et kæmpe Pariser-hjul !!!! Milde Moses. Jeg kan huske, at jeg har læst om det der Pariserhjul og at beboerne derinde har klaget til Kommunen over det, at folk i gondolerne kan se ind i deres lejligheder. Enhedslisten egenmægtige Borgmester for dette område, han hedder noget med Kabel eller Kabell, har sørme givet tilladelse til det gedemarked. Det havde jeg godt nok ikke troet og slet fra en Enhedslistemand.

Nåh - videre til Københavns Hovedbanegård. På Vesterbrogade, på den gamle Scala-grund overfor Tivoli og ved siden af Axelborg, så rejser disse bygninger - der er under opførelse - sig:

Måske ikke lige noget, der falder "diskret" ind i by-billedet, men faneme jeg synes de er flotte. Spændende at se, når de bliver færdige.

Og så, ved Hovedbanegården, en af mine favorit Funkis-bygninger overhovedet, nem "Penal-huset", det gamle DSB-Hotel Astoria, der er nyrenoveret. Det der DSB Vingehjul, der troner der på toppen er bare.....toppen :-)

Og derfra med S-toget hjem. Og julegaver - de blev indkøbt, men det skrives der ikke mere om her.

3 kommentarer:

  1. Ufatteligt, at man har fået lov til at stille alt det gøgl op klos op ad domhuset! Jeg lige set det selv, fordi min kiropraktor bor på Gammeltorv. Og så oven i købet det totalt overdimensionerede og malplacerede pariserhjul!

    For resten er jeg også overbevist om, at det kommer til at se godt ud med tårnene på Scalagrunden. De er så flotte, at det absolut ikke gør noget, at de skiller sig ud - tværtimod! Scala var så uspændende, at det nærmest var pinligt.

    For resten er vi også rørende enige om pennalhuset :-)

    SvarSlet
  2. Tak for turen gennem København. Jeg må heller drage til byen en af dagene og se om Vangsgaard har et eller andet. Trist boghandlen lukker. Jeg har lige læst om cirkus jul hos Rasmine. Det er forskrækkeligt at en sådan opstilling skal opstilles.
    I øvrigt er jeg lidt bagud med at læse dine indlæg, men det kommer stille og roligt.
    Du skriver mere end da arbejdslivet tyngede, tror jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørgen.

      Det gør jeg også...altså skriver, for nu har jeg tiden til det og oplever lidt mere :-)

      Men du ved, hvordan det er medskriveri; det går i bølgedal ind i mellem.

      Slet