onsdag den 9. december 2015

Eckersberg - en smuk løgn...på Statens Museum for Kunst...

I dag til formiddag var jeg på Statens Museum for Kunst.

Jeg er så heldig, at der går en Bus-Linie 42 fra nærmeste stoppested og til Nørreport Station. Den benytter jeg mig tit af, når jeg skal ind til byen. Næstsidste stoppested før Nørreport er Statens Museum for Kunst (SMK). Her var jeg så inde og se deres sær-udstilling:

Som det er nu, så er deres gratis adgang til SMK dog ikke til særudstillinger hvor der opkræves Entre på kr. 110. I mit tilfælde dog kun kr. 85 da jeg bruger mit Politiken Plus-kort til at få rabat.

Alle billeder er taget med mit mobiltelefon-kamera, så kvaliteten er derefter, for nogen steder er der lidt mørkt derinde og nogen malerier har tillige glas for. Og som sædvanligt kan man klikke på dem for at se dem i større udgave.

Lige inden hvor udstillingen starter, mødes man af denne pragtfulde legemsstore gipsfigur af C.W.Eckersberg. Den er lavet af billedhuggeren Otto Evens. Det er første gang jeg ser den, så jeg blev meget overrasket og imponeret.

Lad det være sagt med det samme, at jeg kender alle de udstillede malerier; de fleste har jeg set på SMK eller andre museer før, på tidligere Eckersberg-/Guldalderudstillinger og har dem i øvrigt afbilledet i mange af mine bøger om Eckersberg eller Guldaldertiden i øvrigt. Christoffer Wilhelm Eckersberg - født i 1783 og død i 1853 - er simpelthen "opfinderen" af den såkaldte danske skole eller Guldalderperioden om man vil. Han var lærer og Professor på Kunstakademiet fra 1818 og til sin død og underviste de fleste af de malere vi kalder for guldaldermalere som f.eks. Købke, Lundbye, Rørbye, Marstrand, Skovgaard, Fröhlich, Petzholdt, Blunck, Bendz, Sonne, Sødring, Dreyer, Roed m.fl.

 Han var som sagt født i 1783 og havde sin opvækst i den lille by Blans nær Sønderborg på Als. Herunder ses et maleri  - det eneste ? - fra hans hjemegn; et teglværk ved Rensborg ud til Flensborg Fjord.


 Deen ene ting, der har min store interesse hos Eckersberg er hans mange såkaldte luft-studier. Malerier eller nærmere skitser af himlen med forskellige sky-formationer og i forskellig beslysning. Hans datter fortalte i sine erindringer, at hendes far ofte lå oppe på taget på Charlottenborg (Kunstakademiet) og studerede de forbidrivende skyer og sky-formationer. Han lavede også en del af disse skitser/studier ude ved Kalkbrænderi-bugten. Herunder et par stykker:
 
 

Eckersberg tog efter end uddannelse på Kunstakademiet på en flerårig rejse for at videre-uddanne sig. Dengang fik man - hvis man vandt en af Akademiets Guldmedaljer - automatisk et rejselegat fra fonden ad usus publicus (Man kunne dog godt søge, selvom man ikke havde fået det pr. automatik og det var der en del der gjorde og fik). I årene 1810 - 1813 var han i Paris og studerede under den store franske maler Jaques-Louis David (som bl.a. havde været Napoleons hofmaler) og her begyndte han faktisk at arbejde uden for i naturen.
Fra Paris tog han videre til Rom og var der i årene 1813 - 1816 og her fik han virkelig malet efter naturen og i byen med en masse romerske prospekter og det er disse eller snarere denne periode - hans romerske - der er den anden store interesse for mig hos Eckersberg. I Rom startede Eckersberg med at bo hos den danske billedhugger Bertel Thorvaldsen. Herunder ses et maleri af Thorvaldsen, som Eckersberg malede dernede. Thorvaldsen var den tids Superstar indenfor billedhuggerkunsten; han var ganske enkelt verdensberømt for sine statuer m.v. og lavede en del for de forskellige pPaver men også for rigmænd fra hele Europa. Hjemme i Domkirken i København står alle de 12 apostle og den berømte Jesus-figur. Men nu billedet af Thorvaldsen herunder; tænk at male sort....altså at kunne male sort med al det skin der kan være i de forskellige sorte nuancer. Fantastisk, ikke ? Han har malet et grosserer-par hvor især madammen er behandlet fantastik i sin sorte kjole.

Herunder er bare vist 2 af hans romerske prospekter; det første er nok det mest kendte. I gamle dage, før SMK blev udvidet med den bagved liggende tilbygning, da havde man samlet alle hans romerske prospekter på en væg. Her tog jeg jævnligt ind og satte mig foran denne væg og bare lod mig "forføre" af disse. 
 


Da Eckersberg kom hjem, blev han den mest benyttede portrætmaler. Der var en hel sal på udstillingen udelukkende med portrætter. Personligt synes jeg portrætter kan være lidt kedelige; godt nok ved man hvem de portrætterede er, men derudover er det bare.....portrætter. (det er lidt anderledes, når han har portrætteret datidens kendte personer, for så finder man ud af hvordan de så ud). Jeg tog ikke nogen foto's af disse portrætter.

En anden ting Eckersberg Eckersberg er kendt for er hans mange såkaldte marine-malerier; han lavede rigtig mange malerier af den danske flåde men også af andre skibe. På disse malerier er der de her flotte himle og sky-formationer, som jeg skrev om længere oppe. Marinemalerierne har jeg heller ikke taget foto's af, men hold kæft nogen af dem er flotte.

Eckersberg var den første lærer/professor, der fik indført maleri efter nøgne modeller i undervisningen på Kunstakademiet. I starten foregik undervisningen fra hans egen lejlighed på Charlottenborg. Nogen af de hjælpemidler man som elev på kunstakademiet ellers havde var gips-figurer eller træ-modeller, såkaldte "Gliedermann's" som der ses en af hver af herunder. Elverne skulle så godt nok bruge noget fantasi, for at få noget ud af dem skulle jeg mene.

Der var et helt rum helliget Eckersbergs malerier af nøgenmodeller. Herunder bare et foto af en af væggene. Modelmalerierne herunder er i næsten naturlig størrelse:


Sådanne malerier af nøgne mennesker var ikke "in" dengang. Nøgne mennesker i malerierne dengang var altid i en eller anden historisk sammenhæng og ofte forestillende et eller andet fra den romerske eller græske mytologi. Nøgen-malerier har nok hængt på herre-værelserne, så fruentimmerne ikke så dem. Dog har Eckersberg været lidt af en frækkert; herunder ses en almindelig cigar-kasse, som blev budt rundt til Herrerne ved selskaber. Hvis man lige løsnede en klap i låget, så dukkede der et lille malerie op, hvor en nøgen mand med stiv pik læner sig ind over en kvinde der ligger med spredte ben klar til at tage imod. Cigarkassen stod i en montre med gals over, så det kan være svært at se her på foto'et....men jeg stoler på jeres fantasi :-) 

I et rum var der hængt nogen paneler op bemalet med natur og træ-stammer. De hang sådan forskud for hinanden. Gik man ind i midten, var det ligesom at stå - når man så i et stort anbragt spejl - at være i et 3-dimensionelt maleri. Det er det jeg står i her under:

Det var en god udstilling som er anbefalelsesværdig. Den slutter 24. Januar 2016, så der er lidt tid at løbe på, hvis I er interesseret. Jeg havde i forvejen købt kataloget - en hel bog - til udstillingen, så dagens indkøb i museumsbutikken begrænsedes sig til en bog om Holger Drachmann og hans liv på Skagen.

Fra SMK gik jeg til Nørreport Station og ned til Kultorvet til Vangsgaards antikvariats konkurssalg og nappede lige en bog med om øjenvidneberetninger fra Slaget ved Trafalgar under Napoleonskrigene. Det var jo her englændernes admiral Lord Horatio Nelson blev dræbt ombord på 3-dækker-linieskibet HMS Victory, som jeg besøgte sidste år i Portsmouth i England.

Herefter blev det hemmeligt....noget med julegaver.....og der er visse personer, der jo kan finde på at læse med, så det......

11 kommentarer:

  1. Jeg må jo se at få tid til den udstilling
    Hvor mange tomme hyldemeter har du nu tilbage?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rasmine...

      Hvad var det nu jeg skrev....3,50 meter.....jeg vil tro, at det nu er nede på ca. 3,35 meter :-)

      Det pokkers ved det er, at 2 af hylderne (ca. 1,40 meter) kun er til bøger i størrelse af paperbacks. altså de mindre typer bøger....og det er jo et problem, når de fleste af mine bøger jo er ret store/høje. På en af reolerne på kontoret har jeg et mindre fladskærms-TV stående. Det er et ældre TV uden de her digital-ting i, så det kører rent analogt, hvilket betyder, at der ikke er mange stationer der kan ses, idet de fleste er blevet digitale. Lige nu kører der en streamer hen over skærmen øverst, at en del af de resterende kanaler d. 16/1-2016 bliver digitale, så derefter er der vist ikke noget på det TV jeg kan bruge. Bortskaffelsen af det vil frigøre en hel hylde til min type bøger :-) (egentlig bruges det TV heller ikke særligt tit og slet ikke nu, hvor jeg har downloadet en apps så jeg kan se vores almindelige TV OGSÅ på PC'en her).

      Jep - du må se at få tid til at se den udstilling.

      Husk for resten, at i morgen d. 11/12-2015, så åbner der en udstilling på Ordrupgaard om Johannes Larsen og hans hustru Alhed. DEN skal bare ses.

      Slet
  2. Nå, så du har skjulte reserver :-)

    Ordrupgård har jeg aldrig besøgt. Ifølge rejseplanen tager transporten ca. 1 1/4 time, så det er tvivlsomt, at jeg nogensinde kommer der. I tid er det jo halvvejs til Kerteminde :-) (hvor jeg i øvrigt heller aldrig har været, men jeg ved nok, hvad jeg ville vælge).

    SvarSlet
    Svar
    1. Skjulte reserver ??? :-) OK - den var go'...og for at det ikke skal være løgn, så kan jeg jo også bruge pladsen ovenpå reolen - dog med bogstøtter - hvis det skulle være :-)

      Ordrupgaard vs Kerteminde.....jeg må se at tage dig med til Kerteminde og Fyns Hoved til sommer....og så må du ofre 1 time og et kvarter at tage til Ordupgaard :-)

      Slet
  3. Svar
    1. Ja da - til Johannes Larsens hjem og museum i Kerteminde. Så vidt jeg husker, så har du (heller ?) aldrig været der.

      ...Ordrupgaard er jo "bare i nærheden".... :-)

      Slet
    2. Det synes jeg lyder som en ualmindeligt god ide. Jeg havde bare lidt svært ved at tro mine egne øjne :-)

      Jeg går ud fra, at det er en betingelse, at jeg tager mig voldsomt sammen og drager af sted til Ordrupgård ...

      Slet
    3. Nej nej - det behøves trods alt ikke.....selvom man (læs f.eks. mig) aldrig kan få nok af Johannes Larsen.

      Jeg synes vi skal gøre det en gang til foråret, når der er kommet blade på træerne....slutningen af Maj f.eks...så er parken og landskabet meget flottere og det forhåbentligt lunere. Vi aftaler nærmere om et par måneder synes jeg :-)

      Slet
  4. Tak for turen - og god tur til Kerteminde. Heldigvis har jeg været på museet et par gange og har planer om at tage børnebørnene med en dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørgen.

      Fint med noget kultur til børn og børnebørn. Vi har også altid "slæbt" vores søn med til alt muligt både herhjemme og under ferie i udlandet. Ikke alt "morede" ham lige meget. Vi havde den "regel", at vi på ferier lavede børne-ting (vand-lande, eventyr-parker o.s.v. som vi ikke ligefrem havde så meget personlig glæde af) som voksen-ting (museer, kirke-besøg og lignende, som han ikke - dengang - ligefrem havde glæde af), men som vi alle ind-ordnede os under, så vi alle fik noget ud af det. Det sjove ved blev, at han i sin sene skoletid, i sin gymnasietid og sidenhen var glad for at have været med, for han kunne/kan altid huske det vi oplevede og fortalte om dengang af "kedelige" ting og genkende ting og sager i medier eller i samtaler og bidrage med et eller andet fra den tid. Så giver det jo mening, ik' ?

      Og også jeg og Lillemor har været hos Johannes Larsen utallige gange og kommer der igen med glæde.

      Slet