fredag den 29. maj 2015

1 uges "ferie" til mig = Lillemor på Vandretur i Lake District, England.

I morgen starter jeg på "en uges ferie". Jeg skal aflevere Lillemor i Kastrup Lufthavn kl. 06,30 fordi Lillemor skal på en uges Vandre-ferie med Dansk Vandre Laug (DVL) i Lake District i nordøst England:

De flyver til Manchester i morgen tidligt Lørdag og kommer hjem næste Søndag aften ved 22-tiden.

De skal bo i byen Windermere, hvor de - DVL - har lejet et lille hotel/Cottage kun til dem:
Herfra skal de hver dag ud på dagsture, altså små ture på 10 til 20 km alt afhængig af sværhed/stigninger o.s.v. Altså ikke noget med at slæbe al bagagen med hver dag; bare en dagsrygsæk. Der bliver formentlig plads til en masse hygge om aftenen i Windermere og på hotellet.

Man må sige, at efter foto's at dømme, så er der meget flot og meget varieret derovre.

Mange af landskaberne minder enormt meget om Nordskandinavien og det gør bestemt ikke noget, for Lillemor skal i starten af Juli på en 14 dages tur med vores svigerinde (min storebrors hustru) op til Abisko i Nordsverige og vandre sydpå ad Kungsleden i fjeldene der, bl.a. til Kebnekaise - Sverige's højeste bjerg. Hun har vandret den tur før med en anden veninde, mens det er vores svigerindes debut som fjeldvandrer. Det bliver sejt.

Jeg skal selvfølgelig være på arbejde i næste uge ligesom jeg også er på arbejde når hun er afsted i Sverige/Abisko/Kungsleden, men derfor er der jo ting nok at tage sig til, når man er alene. F.eks. påtænker jeg en tur til "Rusland".....altså ikke DET Rusland, men det "Rusland", naturområdet, der ligger oppe på toppen af Nordsjælland, for der ligger nemlig Rudplph Tegner's Museum og der åbner kunstfotografen Suste Bonnén en udstilling over temaet "Tegner og kvinderne". Af foromtalen fremgår det, at Suste Bonnén har lavet parafraser over Tegner's skulpturer med levende modeller....og det lyder spændende - på alle måder.


Rudolph Tegner var jo en i sin tid - nok også i eftertiden - en miskendt skulptør. Vist fik han lavet skulpturer, der fik plads i det offentlige rum, men ofte også med en del kritik. Faktisk endte det med, at Tegner opførte sit eget museum - der oppe i "Rusland" - for ingen offentlige museer/samlinger anså hans kunst for "rigtig" og "lødig" og ville hverken eje eller have ham. Personligt kan jeg godt lide hans stil. Herunder et par eksempler af skulpturer fra Tegner's hånd:
Ovenstående står på havnen i Helsingør.

Ovenstående står på et torv i Helsingør og bruges om sommeren af Helsingørs studenter til at danse om a la den måde som "Krinsen" blev brugt inde på Kongens Nytorv i København.


Ovenstående - "Mod lyset" - er en hyldet til lægen Niels Finsen og står på hjørnet af Blegdamsvej og Tagensvej inde ved Rigshospitalet i København.

Udover Suste Bonnén's udstilling er der jo selvfølgelig Tegners skulpturer på museet at se, samt - og ikke mindst - alle de skulpturer der er i landskabet rundt omkring museet der oppe i "Rusland".

Men der er sikkert også andre ting at lave i mine 2 "kommende ferier". Kede mig kommer jeg i hvert fald ikke til.

1 kommentar:

  1. Hvem der bare kunne gøre som din kone - men måske kommer der en dag ...

    Jeg har besøgt Tegners museum en enkelt gang - alt for kortvarigt, men de andre havde temmelig travlt med at komme af sted. På en eller anden måde må jeg se at nå frem til stedet igen, for jeg kan nemlig også godt lide hans stil.

    God fornøjelse!

    SvarSlet