torsdag den 2. april 2015

"The Appomattox Campaign" startede idag for 150 år siden....


(klik på billedet for at se det i stor udgave)

(Alt nedenfor i kursiv er aktive links der kan trykkes på for nærmere uddybning)

I dag, d. 2.april 1865, altså for 150 år siden, siger man, at her startede det sidste "push" i den amerikanske borgerkrig og som man har kaldt "The Appomattox Campaign" efter slutdestinationen, hvor det hele endte i overgivelsen i Appomattox Court House d. 9. april 1865.
Efter min ydmyge mening mener jeg nu, at den startede dagen før, måske endda et par dage før.

Den 12. Marts 1864 var General-Major Ulysses S. Grant af Præsident Abraham Lincoln blevet udnævnt General-Løjtnant og dermed øverstkommanderende for alle væbnede styrker i Unionshæren - Nordstaterne - og han startede straks med at planlægge hvordan man skulle slå sydstaterne og dermed "The Confederate States of America" og dermed gøre en ende på borgerkrigen. Dette resulterede i først den såkaldte "Overland campaign" der varede fra 4. Maj til og 24. Juni 1864. Her pressede Nordstatshæren "Army of the Potomac" under General-Major George G.Meade Sydstatshæren "Army of Northern Virginia" under General Robert E.Lee sydpå til en fastlåst frontlinie, der strakte sig fra lige nord for Richmond sydpå og rundt om Petersburg. begge byer i Virginia. Richmond var sydstaternes "hovedstad". Perioden fra d. 9. juni 1864 til og med 25. marts 1865 kalder man for "The Petersburg campaign" selvom den var ret stationær med de 2 hære stående overfor hinanden i skyttegrave og befæstede stillinger.

Der havde i denne periode fra juni 1864 til hen mod slutningen af marts 1865 været en hel del kampe og angreb, men hærene havde været låst fast over for hinanden. Sydstatshæren var i den forløbne tid blevet kraftigt decimeret dels på grund af tab, som ikke blev erstattet af nyt mandskab, og dels især af begyndende desertioner af soldater. Der kom heller ikke friske forsyninger i form af mad og våben/ammunition i den udstrækning der var brug for, hvilket blandt andet resulterede i de nævnte mange desertioner. Samtidigt havde nordstatshæren fået tilført mange soldater og opbygget store forråd, så den var klart overlegen.

Den 25. marts 1865 prøver sydstaterne at lave et overraskelsesangreb mod et punkt på nordstatsfrontlinien kaldet for Fort Stedman men blev efter hård og kort kamp slået tilbage. General Grant anså dette for et desperat forsøg fra sydstaterne på at få lykken til at skifte til sydstaternes fordel og han analyserede sig frem til at sydstatshæren var i en elendig forfatning, hvorfor han planlagde at få trykket øget på sydstatshæren. Han sendte en styrke syd om Petersburg for at afskære en jernbanelinie som sydstatshæren trods alt fik lidt forsyninger fra og d. 1. april 1865 stod et slag ved Five Fork's hvor General-Major Phil Sheridan fik slået General-major George E. Pickett og dermed omgået og øget trykket på sydstatshæren, hvorpå Grant dagen efter beordrede Sheridan og flere andre hærenheder til at øge angrebene sydfra ligesom de andre generaler fik ordre på at øge presset over hele linien. Dette overalt øgede pres fik General Lee til at opgive sine stillinger - bl.a. måtte sydstatsregeringen med Præsident Jefferson Davis i spidsen flygte fra og overgive hovedstaden Richmond -  og søge vest på for senere at komme syd på for at blive forenet med en anden hærstyrke i North Carolina.

Det skete ikke, da Grant med sine styrker fik presset Lee så meget i de næste dage med mange mindre slag og træfninger undervejs, at Robert E.Lee endelig gav op d. 9. april 1865 i Appomattox Court House.

.......så ved I det.

2 kommentarer:

  1. Så ved jeg det - det er nu ikke så let at holde rede på, så jeg er fuld af beundring over du kan.

    SvarSlet
  2. Hej Jørgen.

    Det ved jeg nu ikke rigtig. Er det ikke meget normalt, at når har noget man interesserer sig for, så ved man også en del/meget om det ?

    Jeg tror eller rettere ved med mig selv, at når jeg interesserer mig for noget, så "går der nørd" i det. Jeg suger til mig af viden om området og kan som regel også huske det. Med års mellemrum får jeg genlæst alle mine bøger og det sker flere gange. Måske derfor jeg kan huske meget af det. Det gælder alle mine interesser, som du kan se ved at kigge på mine boglister ude til højre.

    Min storebror har det på samme måde med sine interesser. Især om lokomotiver, for han går "til yderligheder" og skriver bøger om det :-)

    Som han sagde til mig engang: "Lillebror, - du og jeg har en masse unødvendig viden"........

    Min søn gav mig engang en T-shirt med teksten: "Fuck Google - spørg mig"

    Lige med hensyn til den amerikanske borgerkrig, så er det en interesse som har været der i godt 40 år efterhånden og udover de bøger jeg har p.t. er der også en del jeg har haft men som er solgt igen/givet til Spejdernes loppemarkedsindsamling (det gælder også for de øvrige interesser). Mit "nørderi" udi den amerikanske borgerkrig går endda videre, idet den helt store interesse er netop den amerikanske borgerkrigs artilleri, altså alt om deres kanoner, hvilke typer der var og i hvilke slag de anvendtes, hvornår og hvor de blev lavet, hvilke slags/typer kanonkugler og granater der anvendtes, disses tændsatser og så om deres organisering i enheder og udviklingen af disse og sidst men ikke mindst om personerne der anvendte dem. Jeg har taget i bunkevis af foto's af kanoner der ovre fra, fra mine 2 ture derover, om de forskellige kanoners fabrikationsmærker m.m. - det er en hel videnskab :-)

    SvarSlet