fredag den 3. april 2015

En lille Tranetur alligevel.......til Pulken i Skåne.

Jeg har jo tidligere skrevet, at vi ikke kommer af sted til "vores årlige næsten da" tur til Hornborga i år. Lidt ærgerligt, for dels er det blevet lidt af en tradition og dels er det meget hyggeligt, sådan at være af sted et par dage.

På min blog-roll - altså den liste over blogs jeg følger - er der en blog fra/om/af Carl Christian Tofte, som har bosat sig i Skåne for at komme tættere på fuglene. CC er fugle-illustrator til bøger og meget andet og han er enorm dygtig. Jeg har en stribe bøger hvor han har lavet illustrationer til, ligesom jeg har en speciel bog som udelukkende er om Traner. Jeg har endda fornøjelsen af at være "ven" med ham på Facebook, for udover jævnlige indlæg på sin blog, så har han især i denne tid opdateringer på sin Facebook-profil om netop Tranerne i sit område. Og så har han netop i denne tid Atelier-udstilling så man kan se, hvad han laver og sælger.

Jeg har - så vidt jeg ved - kun set Carl Christian Tofte i levende live en gang før og det var i December måned 2006, hvor jeg var nede på Lolland i den lille by Langø ved Nakskov fjord for at se en Ismåge (som er en meget sjælden arktisk Mågeart og som havde forvildet sig herned). Der sad han på rumpen på kajens asfalt og malede en akvarel af Ismågen, som pænt stod på toppen af en lygtepæl og lod sig nyde. Jeg kan huske, at jeg næsten var mere interesseret i at se ham male (vidste ikke hvem han var) end i at se på Ismågen. Jeg var virkelig imponeret. Et par efter udstillede han inde Fuglenes Hus - Dansk Ornitologisk Forenings hus - inde på Vesterbrogade i København og den udstilling tog jeg ind og så. Jeg var så heldig at redde mig en (den sidste) plakat for udstillingen med netop Ismågen på. Den fik jeg så indrammet og den har hængt i vores kontorværelse siden. Da jeg opdagede hans blog for et par år siden, har jeg fuldt ham siden og smidt et par kommentarer i ny og næ ligesom der også kommenteres på hans Facebook profil.

Det korte af det lange er, at jeg havde fortalt Lillemor om dette, om Pulken og om at CC holdt atelier-udstilling, så vi besluttede i går aftes at smutte over sundet i dag for at se Traner og udstilling. Det tager knap 2 timer at komme derover - det ligger lidt syd for Kristianstad og Åhus i Østerlen -  så vi var fremme ved 10,30-tiden:

Husk at klikke på billederne for at se dem i stor størrelse.


Der var en del biler ved parkeringspladsen og vi kunne se, at der var pænt med folk ude ved fugletårnet, som det tager 5 minutter at gå til. Man kan se tranerne fra landevejen og fra p-pladsen.


Ude ved fugletårnet studerede vi - her er Lillemor i sin karateristiske røde jakke (hun er så dejlig nem at finde, når vi er ude) - ved at læse en planche.

Dette kort herunder viser hvorfra Tranerne kommer. De mørke pletter er deres normale vinterkvarter og striberne er deres trækruter op gennem Europa før end de tager springet over Østersøen til bl.a. Pulken og Hornborga hvor de raster nogen dage før end de flyver videre ud til yngle-pladserne.

Herunder kan man se "nærområdet" for Pulken, som ses nederst på kortet, med Åhus og Kristianstad ovenfor.

Det er et dejligt område, hvor der er mange ting at se; ikke bare traner men også mange andre fugle.

Ligesom ved Hornborga foregpr der ved Pulken også optælling af Traner. Her er der dog tale om et mindre antal end ved Hornborga. Jeg mener at have læst hos CC, at max. antallet har været ca. 8.800 rastende Traner.

Det er jo dejligt, når man bliver modtaget af sådanne flokke over hovedet på en. Og ikke mindst at høre lyden af Traner.

Afstanden fra fugletårnet ud til Tranerne er lidt større end ved Hornborga. Billedet snyder lidt, da jeg kører med mindste blændvidde her:

Så hjælper det jo lidt med kikkert og zoom på kameraet, som det ses af de efterfølgende billeder. Vejret var dejligt med megen sol og ca. 10-12 graders varme. Undervejs havde i øvrigt set en 8-10 Røde Glenter og 4-5 Musvåger. Ved Pulken var der udover Tranerne også en masse Gravænder, ret mange faktisk. Jeg så enkelte gæs, et par Krikænder og Spidsænder og Viber og nogle Rødben.





Herunder Carl Christian Tofte på cykel med plakater til opsætning på fugletårnet

Ved fugletårnet mødte vi CC, som var kommet cyklende for at sætte et par opslag op. Jeg spurgte ham om han ikke havde åben siden han var her, men det havde han da. Da vi havde set os mætte på fuglene, gik vi hen til bilen for at smide kikkerterne og så gå de knap 250 meter hen til CC's hus.


Man må jo sige, at det er en fed udsigt CC har fra sin terrasse og have. Og så lyden af Traner (og gæs og Sangsvaner når de er der). Det er hans teleskop man kan se der i forgrunden. På de nærmeste marker - uden for billedet til venstre - gik der også flokke af Traner.

CC's atelier-udstilling er i hans privatbolig, hvor entreen og stuen er fyldt med hans akvareller, koldnålsraderinger, træsnit og skitser. Jeg anede ikke at han også gjorde i raderinger og der var et trykplader udstillede. Man kunne også købe nogle æsker med Der var også en stribe postkort i mapper samt hans bog til salg.

Det er altså nogle rigtig flotte ting han laver, akvarellerne som jeg kender som type, men sandelig også de forskellige tryk-typer hvoraf jeg især har en kærlighed for træ-snittene.

På billedet herunder ses CC selv ved computeren ajourføre sin udstillings-salgsliste. Mens jeg var der, blev der solgt i hvert fald en akvarel (kr. 2.800) muligvis to.

Jeg købte nedenstående træsnit, nr. 3 af 100 for kr. 300 og det er fundet til de penge. Det skal indrammes med passe-partout og op og hænge sammen med mine Johannes Larsen træ-snit.

CC holder styr på sagerne. Mit - og andres - køb bliver omhyggeligt ført ind i regnskabsbog og han spurgte om mit navn. Da jeg sagde det, studsede han lige og kiggede så smilende op og sagde:" Er det dig ? Jeg kunne ikke kende dig med skæg (Åh ja - det er kun en uge gammelt) og kasket" . Han kunne huske mig fra indlæggene på blog og Facebook. Vi fik så en lille snak om bl.a. Ismågen i Langø og et par tips om Perleugle og Spurveugle og blev også inviteret på en kaffetår. Det sidste sagde vi dog pænt nej tak til, da det var på tide at komme hjem ad.

Så alt i alt har det været en dejlig tur.

3 kommentarer:

  1. Tænkte det nok, du kan ikke få nok af traner! ;-)
    Herlige billeder fra Pulken!

    SvarSlet
    Svar
    1. Traner kan man aldrig få nok af. Det hører sig ligesom til....ligesom god opdragelse ;-) og god whisky :-D

      Slet
  2. Det er godt at I nåede en tranetur i år også. Faktisk har jeg lige læst om C.C.Tofte på b.dk og om hans hus lige ved Pulken. Tak for beretningen.

    SvarSlet