fredag den 20. februar 2015

Bogudsalg i næste uge......eller noget....



Bogudsalget 2015 starter nu på Onsdag d. 25. Februar og jeg har lige checket de 2 ovenstående Boghandlerkæders kataloger og jeg er godt nok skuffet. OK - der er mange bøger og rigtig mange romaner som vanligt og måske er udvalget af romaner kraftigt udvidet hos begge kæder i forhold til tidligere ? Det virker sådan, selvom det ikke er den del af udsalget jeg koncentrerer mig om.

Min interesse ligger jo i det faglige område; historie, biografier, arkitektur, kunst og lignende og her er udvalget usædvanligt tyndt og fåtalligt. Hvad sker der lige ? I begge kataloger har jeg kun fundet 2 bøger, altså 2 hos hver,  som jeg vil se om jeg kan få fat i. Og så er det ikke engang "et must" at jeg får dem, men bare rare at have og læse (og så måske "sende videre i systemet"...).

Jeg er ikke så forhippet, at jeg vil forudbestille dem. Jeg vil bare møde op og se om de er der og bladre i dem og så evt. købe dem. Nu får vi at se. Nogen gange har de også bøger, som ikke er nævnt i katalogerne, så måske her ? Som sagt - vi far se. Skal du på bogudsalg i år ?

5 kommentarer:

  1. Er det ikke en slags held i uheld?

    SvarSlet
  2. Nej, jeg skal ikke på bogudsalg. Jeg har bladet det ene katalog igennem, hvilket ikke fik mig til at gøre ophold. Her købes ikke så mange bøger mere. Flere burde leveres videre.
    God jagt.

    SvarSlet
  3. hej Jan...efter at have læst så kom jeg til at tænke på om du mon overhovedet lånte bøger på biblioteket....det kan jo godt være du gør, men bare skriver om de bøger du køber....ja det er bare ren nysgerrighed....jeg har familie som kun køber bøger og ikke bruger biblioteket, mens jeg selv efterhånden er blevet storforbruger på biblioteket....og køber færre bøger end tidligere.....men jeg har på fornemmelsen at du nok mest køber bøgerne...men bruger du biblioteket ?
    hilsen den nysgerrige....:O)

    anita

    SvarSlet
  4. Hej Anita.

    Jooohhhh.....jeg bruger da biblioteket ind i mellem; efterhånden kun nogen gange om året......men altså.......:

    Som det ses af mine boglister, er det ret specifikke emner jeg interesserer mig for og det er faktisk kun de emner jeg læser om...sådan da....men stort set kun dem.

    Og så er det, at det her kommer til at lyde blæret og eller højrøvet:

    Lige netop på de emner/områder er jeg selv meget bedre dækket ind end de fleste biblioteker. For eksempel kender jeg ingen biblioteker i Danmark, der har en bedre bogsamling om den amerikanske borgerkrig generelt og især om den amerikanske borgerkrigs artilleri (kanoner, krudt og kugler) og deres organisation og deres mandskaber m.m. end jeg har. Måske kan forsvarets bibliotek have lidt, men også dem de få de har - har jeg enten lånt og læst eller selv anskaffet.

    Det samme gør sig gældende med de specifikke kunstnere/epoker. Jeg mener jeg har - eller har haft - hvad der er værd at have om dem.

    Og så videre med de forskellige emner.

    Selvfølgelig er der da bøger om de emner jeg ikke har p.t., men enten har jeg haft dem, haft dem lånt eller ikke anskaffet dem fordi jeg enten ikke kender deres eksistens eller de er for sjældne og dermed måske også for dyre i anskaffelse. Der har lige været en Bog...4 bind for at være helt nøjagtig....på auktion hos Arne Bruun Rasmussens auktioner, Grete Jalk: Dansk Møbelkunst gennem 40 år. Den gik for hammerslag kr. 17.500 og det er lige ude for min formåen....... :-D ...

    Jeg er nørdet/meget nøjeregnende med hvad jeg køber. Nogen gange (ofte ?) virker det, når jeg skriver om indkøb her på bloggen, at jeg ved et tilfælde falder over en bog ved en tilfældighed. Det sker, men det er sjældent. Oftest har jeg bogen på en af mine "fremtidige indkøbs-lister" og ved, at jeg skal kigge efter den, når jeg er i en bestemt boghandel/museum/antikvariat.

    Det er længe siden at jeg har læst skønlitteratur. Jeg har dog en stribe stående "til bedre tider" ligesom jeg har en liste med bøger, der skal lånes på biblioteket som f.eks. Jean-Paul Sartre's Frihedens veje, Christopher Isherwood's Goodbye to Berlin ( bl.a. et af forlæggene for filmen Cabaret) og Mr. Norris skifter tog samt Stefan Zweig's Verden af i går....

    Nåh, lidt rodet...men det var dog et forsøg på forklaring.

    SvarSlet
  5. tak jan for dit svar....ja jeg tænkte nok du købte dine bøger....og med hensyn til interesser...så er det bare så godt at man jo selv bestemmer....skønt....jeg kan sagtens sætte mig ind i at din interesse for den amerikanske borgerkrig ikke er nem at skaffe litteratur om og at du nok har det meste...

    venlige tanker fra Anita

    SvarSlet