lørdag den 1. november 2014

Så har man i fredags.....

....rundet endnu et år. Lidt spøjst at tænke på, at næste gang bliver det rundt - 60 år.

 På arbejdet blev havde jeg af kollegerne fået øl fra Skovlyst og en pakke saltstænger !!!!

Lillemor diskede op med dejlig morgenmad før arbejdet kaldte og om aftenen var det også kun os 2. Sønnen og svigerdatteren var hos svigerdatterens søster (min svigerdatter har fødselsdag dagen efter, om lørdagen d. 1. november, så vi havde aftalt at gå ud at spise der), min bror og svigerinde var i gang med bryllupsforberedelser - de skulle til bryllup hos nogen venner (datteren) næste dag og min svoger og svigerinde bor i Nykøbing Sjælland, så ja - vi var kun os 2 og det passer mig egentligt meget godt.

Men begavet er jeg da blevet:

Af Lillemor fik jeg

...som jeg samler på....altså ham der Kay Bojesen's ting. Jeg fik også
en elektrisk tandbørste. Min første. Sådan en har jeg aldrig haft endsige prøvet før, men nu syntes Lillemor at det skal prøves. Jeg vidste ikke, at jeg ønskede mig sådan en, men det gjorde jeg åbenbart :-)

Om Fredagen var der jo også det der Halloween. Det er kort og godt noget amerikansk fis, som man åbenbart prøver at indføre her i landet, på samme måde som det der Valentines Day. Jeg gider ikke det der og det gør Lillemor heller ikke. Derfor havde vi besluttet, at vi ikke gad åbne, når nu de lokale unger kom og ringede på og tiggede om slik o.s.v. (Fastelavn er noget andet og helt fint). Vi konstaterede en 2-3 grupper der forgæves bankede på men nej, vi åbnede ikke....d.v.s. at Lillemor til sidst åbnede og pænt sagde nej tak til ungerne, at det der var vi altså ikke med i. Faneme om ikke det bankede på igen lidt senere. Nope - vi åbnede ikke. Der blev igen banket og dennegang også på køkkenvinduet i en bestemt rytme. Hmmmm.....ku' det være Junior der alligevel lige kiggede forbi ? Lillemor åbnede og det var så min storebror og svigerinde, der lige i forberedelserne havde fundet en halv time til mig/os. Herligt. Vi er ellers ikke sådan rigtig på det her med gaver os i mellem, men min bror syntes alligevel, at jeg skulle have noget og jeg fik så
...ja, - et modeltog af en det gode gamle danske og første lyntog MS Lyntog fra 1935. Hæ - vi havde talt om det, min bror og jeg, for en 8-10 dage siden, at jeg syntes det var smadderflot...et-eller-andet med designet som jeg synes er smadderflot. Jeg har ikke modeljernbanetog ellers (bortset fra et MZ lokomotiv som jeg også har fået af min bror p.g.a. designet). Jeg havde et Märklin-sæt som barn - et begyndersæt - men det var også det, hvorimod min bror er levende interesseret i tog og lokomotiver (han har adskillige udstillet hjemme hos sig selv, han har skrevet bøger om dem, han har været redaktør på et blad om toge/lokomotiver, han var en overgang med i  bestyrelsen for Dansk Jernbanemuseum i Odense og hvor han i dag er frivillig ved diverse arrangementer for museet og også med at skaffe reservedele hjem fra udlandet til restaurering af gamle togvogne o.s.v. for museet) og han åbenbart helt tilfældigt et sæt af det lyntog, som han så syntes jeg skulle have :-) . Jeg har jo et-eller-andet med design o.lign. og det er svært at forklare, men der er altså et-eller-andet over det der lyntog jeg godt kan lide, så nu står det på en hylde oppe på "herre-værelset" sammen med MZ-lokomotivet. Nu mangler jeg bare et MY (eller et MX) lokomotiv for det er bare så flot. Herunder et foto (ovenikøbet fotograferet af min storebror) og en plakat (fra 1935 ?) af lyntoget:


Og sandelig om jeg ikke også fik en bog af min bror og svigerinde. Den havde han fundet på et hollandsk antikvarisk udsalg inde i Helligåndskirken på strøget:

En bog om amerikanske sydstatsgeneral "Stonewall" Jackson. Spændende. Hans dødssted har jeg set i Virginia i USA . Sjovt nok døde han på min storebrors fødselsdag, dog bare i 1863, som følge af sår han havde pådraget sig i Slaget ved Chancellorsville under den amerikanske borgerkrig.

I dag lørdag var Lillemor, sønnen og svigerdatteren og jeg så inde og spise på Krog's Fiskerestaurant ved Gammelstrand inde i København:

En gammel - fra 1910 - restaurant, der er ret hyggelig. Jeg har været der som ung sammen med mor.
Her fik jeg så gave af sønnen og svigerdatteren:

...nemlig en kanin af Kay Bojesen :-)

Det er et gedemarked, at finde p-plads derinde i København, men efter lidt kørsel hid og did, valgte vi - efter min ide - at parkere nede ved Kongens Bryghus ved Frederiksholms Kanal, for der er der næsten altid plads (jeg har aldrig kørt forgæves efter en p-plads der).

Vi fik dejlig krabbesalat til forret og kulmule til hovedret og noget æble-halløj til dessert. Kort og godt tæskelækkert.

Utroligt så begavet man kan blive, selvom man ikke rigtig har ønsket sig noget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar