onsdag den 12. november 2014

Arktisk sommer

Det var højst sandsynligt at jeg var stødt på ham før, men første gang jeg rigtigt bemærkede ham var i 2008, hvor Lillemor og jeg  (igen-igen) besøgte Johannes Larsen Museet i Kerteminde, hvor der var udstilling med/om dels E. Lehn Schøiler's bøger om Danmarks fugle (som Johannes Larsen havde illustreret) og dels om Jens Gregersen's udstilling og bogudgivelse "Årets ring". Lehn Schøiler's og Johannes Larsen's bøger kendte jeg i forvejen og det var den del af dobbelt-udstillingen der var mit hovedformål at besøge, men altså "ham" Jens Gregersen, blev jeg virkelig betaget af. Han er, som Johannes Larsen var, en gudsbenådet tegner og illustrator men også - viste det sig for mig - en fremragende fortæller. Jeg købte fluks den bog af ham der havde givet udstillingen sit navn, nemlig:

...som er en fremragende bog om årets gang på den lille ø Vorsø, hvor han bor og som er beliggende  i Horsens Fjord.

Nu har Jens Gregersen igen skrevet en bog, som lige er udkommet, nemlig "Arktisk sommer". Den er i stort format og på hele 397 sider til bare kr. 399:

Bogen er om Jens Gregersen's mange rejser gennem ca. 15 år, fra år 1999 til 2014, til de arktiske egne; Lapland (!), Grønland, Sibirien, Alaska og Canada. En blanding af dagbogsnotater og "almindeligt" skriveri med en masse fantastiske illustrationer. Den bog er jeg i gang med at læse lige nu og den er fantastisk.

Man kan læse lidt om Jens Gregersen på hans egen hjemmeside (hans navn virker som link der til). På hjemmesiden er lister over de andre bøger, han har udgivet eller medvirket til.


Danmarks Radio (billedet ovenfor er fra DR) har på P1 et programserie, der hedder Natursyn.

Ved at trykke på denne her linie, kan man komme til at høre et ca. 42 minutter langt interview med ham.

1 kommentar:

  1. Tak for inspirationen. Jeg kender en der givet vil blive glad for Arktisk sommer til jul.
    Det er efterhånden en del år siden Johannes Larsen Museet sidst er besøgt. Det må være en ide med en udflugt dertil igen.

    SvarSlet