søndag den 19. oktober 2014

En mindre efterårssyssel......

En af de udstillinger jeg nævnte i forrige indlæg er nu "klaret af". Faktisk var det en dobbeltudstilling, nemlig Martinus Rørbye udstillingerne om på Nivågaard og Øregaard, henholdsvis  hans rejser sydpå og nordpå:



Igår Lørdag tog Lillemor og jeg til Nivaagaard og så om Rørbye's rejser sydpå. Det var en fin udstilling. Intet direkte nyt men dejligt at gense meget af det. Og igen - når jeg ser Rørbye's "ting", så slår det mig hver gang med en enkelt "detalje". Først vil jeg sige, at jeg endog meget godt kan lide Rørbye's ting; især kan jeg godt lide hans gennemtegnede tegninger og hans akvareller samt nogle - en hel del - af hans oliemalerier. I hans tegnede skitser og i enkelte oliemalerier, er der dog den her ting der springer mig i øjnene; han er ikke god til mennesker/størrelsesforhold. I hans tegnede skitser, som jo bare er skitser og hastige forlæg til oliemalerier, er menneskene for lange og for tynde og lidt ude af proportion størrelsesmæssigt. Det med størrelsesforholdet kan også engang i mellem ses i oliemalerierne. I et meget detaljerigt og meget flot maleri af en brøndbygning i Konstantinopel ses det tydeligt. Jeg har prøvet at smide et foto af maleriet herunder og bemærk rytteren på den hvide hest lidt til højre for midten i billedet. Han er for lille....det er lidt kikset, ikke ? Eller er det bare mig ?:
Prøv at klikke på billedet og få det i ekstra-ekstra stor størrelse og så fremgår det tydeligere.

Dette billede er et oliemaleri. Forlægget - en akvarel - synes jeg er bedre, men det synes jeg tit forlæggene/olieskitserne er; de er mere friske og direkte.

I dag Søndag, var jeg så alene afsted på Øregaard i Hellerup for at se om hans rejser i Danmark, Norge og Sverige. Lillemor havde det ikke så godt, så jeg tog - med hendes billigelse - afsted alene (hun kan også godt lide kunstudstillinger etc. men "brænder" ikke lige så meget for det som jeg).

Det regnede kraftigt da jeg tog afsted. På den rute jeg valgte for at komme til Øregaard - som jeg aldrig har været på før - førte vejen mig fra Emdrup via Tuborgvej til Strandvejen. Tuborgvej passerer Mindelunden i en viadukt og her var der meget vand. På hjemturen var der kommet mere vand, så jeg knap nok kunne køre igennem. Jeg tænker, at den lukkede en time efter jeg havde været der.

Øregaard har ingen særligt gode parkeringsforhold; man parkerer på villaveje og hold da op, hvor jeg blev våd de par hundrede meter jeg måtte bevæge mig fra bilen til Øregaard.

Men altså udstillingen:

WOW - for en uhyre positiv overraskelse.......

Der var selvfølgelig en del ting jeg kendte i forvejen, hans Skagensmalerier og bl.a. også hans maleri fra Domhuset og lidt andet, men det meget positivt overraskende var alle de malerier og akvareller og tegninger i privateje der var, som jeg aldrig havde set før. Det gjorde mig helt høj. For pokker da, - hans gennemtegnede tegninger var faneme flotte og gode. Det var virkelig dejligt at opleve.

Jeg kan kun kraftigt anbefale disse 2 Martinus Rørbye udstillinger og især den på Øregaard, hvis man vil opleve noget nyt.

I forrige indlæg er der et par links til Nivaagaard og Øregaard hvis I vil vide mere.

......og så kom Lillemor med en invitation fra hendes Personalekunstforening om rundvisning på Arken på den ny-åbnede udstilling om Michael Anker og P.S.Krøyer. Den siger vi selvfølgelig ja til, selvom jeg (vi) ikke havde den som prioritet, da - det her lyder højrøvet, det ved jeg - nok har set alt hvad der er af de 2 Herrer adskillige gange tidligere, bl.a. gennem alle vores år på Skagen (fast besøg på Skagen Museum hver gang vi er der) og på Hirschsprung's samling o.s.v.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar