tirsdag den 8. juli 2014

Endnu en bog.....

Under vor ferie i Berlin for nogen år siden, var vi i en forretning, som jeg havde fået anbefalet, og som handlede med.....model ting og sager...forstået på den måde, at man der kunne købe alt muligt selvbyg som skibe, fly, kampvogne, tog, biler...you name it. De solgte også Tin-soldater af alle mulige slags fra alle mulige perioder i forskellige størrelser, alt sammen som man selv kunne færdig male; dog man kunne også købe mange af disse tinsoldater færdigmalet....mange af dem vistnok til en pris af omkring 80-100 Euro !! Og så ....i det ene hjørne af forretningen, som egentlig ikke var så stor igen, var der en afdeling med bøger. Her faldt jeg over en bog om Slaget ved Gettysburg skrevet at Mark Adkin. Bogen hedder "The Gettysburg Companion - A complete guide to the decisive battle of the American civil war". Den måtte jeg have. Hele 544 sider i stort format med masser af billeder, tegninger, kort o.s.v., o.s.v.

Og jeg blev ikke skuffet. Den er god....måske lige bortset fra en enkelt fejl eller to som en nørd som mig kan finde, dog ikke af betydning for forståelsen af slaget....men sådan en lille detalje som irriterer en nørd, altså mig.

Nu har jeg lige været på ferie i England og der set et stort og længe ønsket mål, nemlig Lord Horatio Nelson's flagskib HMS Victory. Det var et imponerende skib at se og gå rundt i og på. Og fascinerende at læse de mange tavler der er og den guidebog, der er om skibet spækket med fotos fra og af skibet. Trafalgar - det var jo slaget hvor Nelson døde og det slag beskrives også kort i den Victory-guide jeg købte derovre. Og jo - jeg havde jo også læst lidt på forhånd gennem årene om slaget, men det besøg gav lyst til mere viden om det. Ihukommende min ovenfor omtalte Gettysburg bog, så kunne jeg huske, at samme forfatter også havde skrevet om Trafalgar. Gæt hvad jeg fik med posten idag fra Amazon.co,uk ?

Jep - "The Trafalgar Companion - the complete guide to historys most famous sea battle and life of admiral Lord Nelson". Igen en bog i stort format og på 448 sider og spækket med detaljer o.s.v. - lige noget for nørden her :-) Så er læsningen her til sommer jo hjemme i lidt tid da.

Og for at det ikke skal være løgn, så har Mark Adkin også skrevet en guide om Slaget ved Waterloo, slaget der endeligt afgjorde Kejser Napoleons skæbne.  Her ville jeg have indsat et billede a la dem ovenfor, men Blogger vil af en eller anden grund ikke gøre det. Systemet går simpelthen kold og låser. Mærkeligt. Men linken til Waterloo bogen er her.

Og som en sidebemærkning.....Waterloo er også en slagmark jeg har besøgt, så derfor.....ik' ? :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar