mandag den 28. april 2014

Wegner - En mand man kan stole på..... :-)

I mit forrige indlæg, Wegner - bare én god stol, skrev jeg om, at jeg skulle ind på KunstIndustriMuseet - også kaldet Designmuseum Danmark - og se den ny udstilling med Wegner's stole, som bliver afholdt i anledning af hans 100 års fødselsdag.

Den udstilling tog jeg ind og så her i forgårs, Søndag, i bragende forårssolskinsvejr......måske ikke det rette vejr at gå på museum i, men det gjorde jeg altså. Imens lå Lillemor derhjemme og rensede terrassen for mos o.s.v. mellem fliserne; nogen skal jo gøre det.....og det blev så mit lod at tage på museum :-) (Det skal lige siges, at jeg om Lørdagen havde gjort hele huset rent, klippet græsplænen og kantfræset den tillige og vandet både rosen-bedet og de 3 Rhododendron-bed vi har)

Med bus, tog, Metro og gå-ben var jeg derinde på bare knap 45 minutter. OK - det var lidt varmt. Da jeg ankom med Metro til Kgs.Nytorv, smuttede jeg lige ind i Magasin og købte en Cafe Latté to-go og 1 croissant, som jeg indtog på en bænk ved det store anker-mindesmærke for enden af Nyhavn...man skulle jo lige geare lidt ned efter den strabadserende rejse med offentlige transport :-)

Henne ved museet, hvor jeg ankom knap 5 minutter over kl.11 (hvor det åbner) var der sørme en pæn kø på en små 20-25 mennesker. Øv - så ville der være trængsel derinde. Når man kommer ind i museet er der først en forhal før end man kommer ind i billet-hallen/Foyer'en. I denne forhal stod der 2 store stole af Wegner's design; hans nok så berømte gyngestol - som jeg i al beskedenhed er indehaver af et enkelt eksemplar - og en såkaldt Skal-stol. De var godtnok store:


Nåh, - men jeg betalte "sølle" kr. 90 for at se udstillingen. Jeg opdagede til min overraskelse at der på skiltet med billetpriser stod, at Politiken Plus-medlemmer kun skulle betale kr. 30 i entre....og gæt hvem der havde glemt sit Politiken-Plus-medlemskort :-( .

Jeg drejede til højre for at starte på udstillingen og i det første rum, hvor der var en planche med lidt Wegner information, var der en montre med små kopier af nogle af hans møbler. Det er rigtigt, kom jeg i tanke om, at han lod fremstille - han lavede dem selv - små kopier for at se dem an før end han fik dem lavet i naturlig størrelse af møbelsnedkeren. De var sjove og flotte at se:

I samme rum var der en lille opstilling af en barnestol med tilhørende bord. Det er samle-sæt og samles uden brug af værktøj og skruer m.m. Det sættes bare sammen. Det lavede han på en time en gang han var blevet inviteret til en børne-fødselsdag hos en kollega/kammerat....vistnok Børge Mogensen. Det er genialt, det sæt der.
Og så opdagede jeg, at jeg var næsten alene der. Kun et jævnaldrende ægtepar var der også at kigge. Hvor de andre gæster i køen var blevet af, aner jeg ikke. De var ikke at se eller høre.

Jeg vil ikke belemre jer med alle mine 128 foto's derinde fra. Kun nogle stykker. Udstillingen var i øvrigt sådan bygget op, at alle original-møbler stod på små opsatser med numre og den obligatoriske bemærkning om ikke at røre/Do not touch. Meeen til gengæld var der med regelmæssig mellemrum sat ny-producerede stole op som vi gæster kunne prøve at sidde i. Skidesmart, Egon. En knaldgod ide. Til Rasmine, fra Rasmines rasteplads, og andre kan jeg oplyse, at man sidder rigtig godt i alle stole; selv dem hvor ryggen kun er et enkelt stykke bøjet træ eller rundstok.

Dog; på et tidspunkt sætter jeg mig i en stol samtidigt med manden fra det føromtalte ægtepar også sætter sig i en anden stol. Vi får øjenkontakt og jeg siger et-eller-andet med at det er da OK det her. Det viser sig, at han er amerikaner...også hustruen. De er på ferie i Europa og har rejst rundt i Østrig, Schweiz, Holland, Belgien og Tyskland. I forgårs i Hamborg læser han i en tysk avis en anmeldelse af denne Wegner-udstilling i København, hvorefter de fluks arrangerer en leje-bil og kører her til bare for at se denne udstilling. Han er arkitekt, pensioneret ganske vist, og har altid interesseret sig for danske møbler og når så denne lejlighed bød sig for at se "hele" Wegners produktion, så var det bare om at komme afsted, selvom de ikke havde haft København/Danmark plottet ind som rejsemål på denne Europa-tur.

Min eneste anke mod stolene er, at jeg synes, at de er et par cm for lave i siddehøjde. De har nok original-målene og direkte efter Wegner's tegninger. Jeg er sikker på, at hvis Wegner havde levet, så havde han ladet "dem vokse"  så de passede til dagens moderne menneske's højde. Det gælder i øvrigt også for andre af de klassiske møbler, der produceres i dag (Børge Mogensen, Arne Jacobsen, Finn Juhl m.fl.), men det er nok noget med rettigheder o.s.v. der gør, at de stadig produceres i størrelse lav-sidde-højde. Hvad ved jeg.

Herunder vil jeg smide nogle enkelte fotos; jeg tog jo som tidligere beskrevet 128 billeder (ham amerikaneren knipsede løs hele tiden). Nogle enkelte bemærkninger vil jeg dog smide, så - for at bruge et ny-dansk ord - Enjoy ;-) :

Herover "Jakkens hvile" - en genial ide. Tænkt til mandens soveværelse/hotelværelse. Jakken kan hænges på ryggen, sædet kan klappes op og bukserne hænges der på. I det underliggende rum kan der lægges armbåndsur, slipse-nål, tegnebog og manchet-knapper.
Herover et par eksemplarer af de gyngestole han designede. Jeg har den til venstre - i bøg - og til at starte med, havde jeg en sæt blå flade/tynde hynder af kraftigt stof til sæde og ryg. De er i dag udskiftet med et sæt hynder i brunt læder.
Y-stolen - hans nok mest solgte stol - ses til højre oven over.
Herover et stribe Kina-stole.
Herover ses til højre "Den runde stol" - eller også kaldet "The Chair". Det var den John F.Kennedy og Richard Nixon sad i under deres berømte TV-duel i valgkampen op til Kennedy's valg til USA's Præsident i 1960. Den ses her med flet-sæde, fås også med læder- eller stof-sæde.

Herover 2 Skal-stole (Skal som i Muslinge-skal) . Den var jo i stor u-polstret udgave i forhallen til museet.
Herover eksempler på flet-værks-stole.

Herover og under eksempler på de såkaldte "Over-polstrede" stole. Overpolstret vil sige, at polstringen dækker det bærende stel (ikke benene). "The Ox-chair" ses til venstre. Den kendes nok oftest i en sort læder-udgave.
Herover den såkaldte "Bamse-stol" - og en af de kendteste stole af den slags han designede.

Jeg har ikke lige tal på hvor mange stole der var, men der var mange og mange af dem var der nye versioner af man kunne prøve at sidde i.

Herefter så jeg lige lidt i museets permanente samling:

Herover Børge Mogensens tremme-sofa.......som han rent faktisk designede i fælleskab med Wegner, men hvor Mogensen nok stod for de 75 % så designet blev registret som hans....Mogensen's altså.

Herover et par af Arne Jacobsen's design til SAS-hotellet i København. Toiletbords-stolen til venstre, "Ægget" i midten og "Svanen" til højre.

...og sørme om der ikke også var et skrivebordssæt fra 1932 (ukendt designer) i den såkaldte "Funkis-stil" (eller Art Deco hvis man hellere vil det), som jeg så godt kan lide.....mest fordi jeg synes det er flot, men ikke fordi de er særligt praktiske/gode at sidde i.

Jeg sluttede museums-besøget af med at give museumsbutikken et besøg. Her er en masse design-tingeltangel til salg. Med hensyn til bøger var der påfaldende lidt, når man tager i betragtning af at det er et museum for DANSK design. Jeg tror flertallet af de få bøger der var til salg ovenikøbet var om udenlandske designere m.m. Meget mærkeligt synes jeg. Jeg er ellers på jagt efter en bog om Arne Jacobsen men den finder jeg nok et andet sted en dag...måske antikvarisk endda.

Det skal så lige indsparkes her, at jeg opdagede, at Designmuseum Danmark også laver en udstilling med/om Børge Mogensen's møbler med start d. 8. Maj. Også han har 100 års fødselsdag i år. Iøvrigt var Mogensen og Wegner studiekammerater og venner hele livet igennem.

Dog faldt jeg for nedenstående bog: The Art Deco Poster af  William W. Crouse. Jeg er jo helt pjattet med den slags postere/stil periode. Sjovt nok så er forsiden den samme, altså en Poster'en med skibet, som Designmuseum Danmarks udstillingschef Lars Dybendahl bruger til sin egen bog om den globale poster. Mærkeligt sammentræf ? (Indholdet er ikke det samme).


....og forleden dag faldt jeg over Frederik Sieck's bog "Dansk Møbelkunst" som er en lettere gennemgang af emnet, altså en noget kortfattet tekst til de enkelte designere/møbler. En udmærket "håndbog" eller opslagsværk, der ikke går i dybden, men lige giver et overblik.

......og så Sporten kort:

I Lørdags spillede Danmarks Ishockeylandshold sin sidste test-kamp herhjemme før end ishockey-VM 2014 der starter i Minsk i Hviderusland d. 8. Maj.

Før denne kamp hyldede Dansk Ishockey Union 2 spillere som "er gået på pension" både fra sporten som sådan og som landsholdsspillere i særdeleshed.

På billedet nedenunder ses landsholdets kaptajn Morten Green til venstre i landsholdsdragten lige efter han har overrakt blomster til fhv. Landsholdsmålmand Peter Hirsch (168 landskampe) i midten og fhv. Landsholdscenter Thor Dresler (186 landskampe og knægten min) til højre. Morten er 33 år og Peter og Thor har begge rundet de 35 år for et par måneder siden og de 3 knægte har kendt og spillet mod hinanden siden de var en 7-8 år (Morten og Peter for Rungsted og Thor for Herlev) og sammen på landsholdene siden ungdomslandsholdene fra de 16-17 år til dato på seniorlandsholdet. Sjovt nok har de alle 3 spillet for den samme svenske klub, Troja-Ljungby, i deres karriere i Sverige, men ikke på samme tidspunkt.
....nåh, - men bedre sent end aldrig, at Unionen - og landsholdet - takkede spillerne for deres lange tjeneste i landsholdsdragten.

1 kommentar:

  1. Jeg har allerede tilkendegivet, hvad jeg sådan generelt mener om hr. Wegner. Når det er sagt, synes jeg også, det skal nævnes, at bamsestolen er meget kønnere i virkeligheden end på det billede - og at det er en rigtig god stol at sidde i, for en gangs skyld. Mine forældre havde to, så jeg har et ret indgående kendskab til den model :-)

    SvarSlet