søndag den 23. marts 2014

Monica Z .....en rigtig god film....

I går Lørdag var Lillemor og jeg i Biografen, Empire Bio, som ligger i en baggård i Guldbergsgade på Nørrebro. Den er beliggende i en gammel industri/fabriks-bygning. Smart genanvendelse synes jeg.


Det er en biograf jeg aldrig har været i før. Heller ikke den del af Nørrebro er en del jeg lige har dyrket før; jeg er født på Nørrebro på Sct. Josef Hospital, men har så vidt jeg ved kun tilbragt "fødedagene" der den gang i 1955, da jeg ellers er opvokset i Husum. Men altså - det er ikke tit jeg kommer ind til København ad Frederikssundsvej og fortsættelsen deraf, Nørrebrogade; dels fordi jeg sjældent har noget at gøre på de kanter og dels fordi en del af Nørrebrogade er lukket for privatkørsel...men hold da op hvor der er forandret. Den sidste del af Frederikssundsvej til Nørrebro Station og så derfra ad Nørrebrogade er blevet en hel etnisk bydel; masser af facader med fremmed-klingende navne.....arabiske, thailandske, kinesiske o.s.v. navne og forretninger og restauranter med eksotiske navne. Lidt spændende men også lidt skræmmende. Og så kvarteret der hvor Empire Bio ligger; Prinsesse Charlottes gade, Guldbergsgade m.m. er faktisk ret pænt saneret/opfrisket selv om der også er spritnye bygninger ind i mellem....et spøjst kvarter, som vist kræver lidt nærmere eftersyn.

Men altså - vi var der i Empire Bio for at se filmen Monica Z, filmen om den svenske sangerinde Monica Zetterlund og som er instrueret af Per Fly:

Jeg har altid holdt af svenske sangere; jeg er jo fra den tid, hvor man TV-mæssigt kun kunne se Danmarks Radio, Svensk TV1 og Svensk TV2...og det meste i sort/hvid :-) . Dengang var der "fjernsyn" til; masser af gode natur-programmer, kultur-programmer, musik-programmer o.s.v. og hvem - herovre på den nordøstlige del af Sjælland kan glemme f.eks. "Hyland's Hörna" med den pragtfulde svenske skaldede "talkshow-vært" Lennart Hyland.....eller programmer med Lasse Holmquist - ham med de kraftige briller, det sorte hår med den hvide dusk i ? Ak ja - og med sangerinder som bl.a. Siw Malmqvist, Anita Lindblom, Viveca Lindfors og....Monica Zetterlund.

Nu er der altså begået en film om Monica Zetterlund med titlen Monica Z. Hovedrolleindehaveren er den indtil nu rimeligt ukendte - også i Sverige - sangerinde Edda Magnason. Og hvilken en pige hun er; hun ser hammergodt ud, hun ligner Monica Zetterlund og så synger hun endda meget bedre end Monica Zetterlund og det siger noget. Og så følger man Monica fra den spæde start som sangerinde i et svensk danse-band (Arne Domnerus DansBand) rundt i de svenske folkeparker i starten af 1960'erne og frem til engang i formentlig slut 1970'erne. Og se alle de gamle svenske Volvo PV 444 og 544 og Amazon'er og Saab'er de har fået pillet frem til filmen...og folks påklædning og ikke mindst tøj, hår og brille-mode i de år - det er aldeles herligt.

Filmen stopper som sagt på et tidspunkt hvor hun (den originale Monica Zetterlund er herover) er på sit højeste i sin karriere. Man ser også hende tiltagende alkohol-misbrug og hvordan hendes forhold til hendes egen datter går i stykker men instruktøren Per Fly har med vilje undgået at vise hendes seneste årtier, hvor hun var dybt alkoholiseret og på piller (bl.a. på grund af en ryg-sygdom der sidst i livet bandt hende til en rullestol). Hun døde i 2005 i en tragisk brandulykke. Hun havde røget i sengen og tilkaldte selv - stadig liggende i den brændende seng - brandvæsenet som kom frem omkring 10-15 min. senere og fandt hende død i sengen. Kun hendes soveværelse var udbrændt. Historien vil vide, at der på optagelser hos brandvæsenet findes et lydspor hvor hun i nød-opkaldet siger, at hun ikke kan se hvad der brænder, men at det brænder hos hende og at hun ikke har lyst til at dø sådan her. Og historien er sand, da lydsporet blev afspillet for politiet i forbindelse med gennemgangen af brandårsagen. Tragisk, at hun skulle ende sine dage sådan og på den måde.

Men en god film med meget god musik. Jeg må se at anskaffe mig Sound-track'et til filmen, for Edda Magnason synger bare hamrende godt.

I dag var vi lige et smut i vores lokale mose. Vejret startede jo ellers godt op her i sognet med blå himmel og sol. Desværre var det blev totalt overskyet og skumringsagtigt da vi gik vores tur.

Ved nogen Hasselbuske så vi et rødt Egern sidde ganske ugenert og spise. Billederne fra turen er taget med mig HTC Mobiltelefon kamera.

På en af markerne gik 3 personer rundt med "mine-søgere". Det er jo moderne for amatør-arkæologer at bruge sådanne metal-detektorer til at finde gamle mønter og smykker og sån'.

Gad vide om de havde tilladelse og om de fandt noget af værdi. Området har jo været mose i gamle dage, så hvad kan der mon findes på/i sådan en jord ?

Og på en af ridestierne, der så vi bogstaveligt talt en tabt heste-sko: en gummi-sko med velcro-bånd som lukning. Spøjst - har aldrig set sådan en dims før.

1 kommentar:

  1. Ja, dengang var der fjernsyn til! Jeg bliver helt nostalgisk.

    Uden for min Netto er der sådan en lysplakat, der reklamerer for Monica Z, og jeg har tænkt, at den film ville jeg vist gerne se. Nu VED jeg, at jeg gerne vil se den, så tak for den grundige anbefaling!

    Egentlig har jeg ikke hørt MZ særlig meget, fordi jeg jo ikke er så meget til hendes slags musik, men de gange, jeg er faldet over noget med hende, har jeg syntes rigtig godt om det alligevel. Filmens hovedrolleindehaver har jeg aldrig hørt om, men det har slået mig, at hun faktisk ligner originalen en hel del - eller i alt fald nok til, at man kan få hende til at ligne en hel del. Og du har ret: Hun er smuk! Det behøver man vist ikke at være en mand for at kunne se.

    SvarSlet