lørdag den 30. november 2013

Plakater og tegnere....

I kender sikkert denne her......


.....og I kender sikkert også Sikker Hansen's plakat for Brugsen kaffe....
......og hvis I er lidt ældre, kan I måske huske denne reklame fra DSB.....
....og hvis I er rigtig gamle, så er der den her fra afstemningen i 1920 om Genforeningsafstemningen ..


...og så endelig denne her, som nok er den allerbedste reklame plakat jeg kender, Erik Henningsen's pragtfulde plakat om den svende mand på en landevej på en varm sommerdag......

Og hvorfor nu de reklame-plakater ??

Jo, - som det nok fremgår hist og pist her på bloggen, så er jeg jo ret kunst- og design interesseret (se bl.a. mine sider ude til højre). Med hensyn til kunsten er det jo mest guldaldermaleri og kunst omkring århundredeskiftet (sådan ca. 1880-1920) jeg er mest begejstret for, men jeg kan også lide "moderne nutidskunst". Når det gælder det ny, så er det tit forbundet med tanken om hvordan pokker de (= kunstneren) er kommet i tanke om lige at finde på det der....altså måske ikke så meget selve "værket" men mere ideen, der ligger bag. Dernæst kommer så det tekniske....altså måden kunstneren har løst opgaven på....hvis man kan sige det sådan.

Et af de områder, hvor dette tydeligst kommer til udtryk er indenfor reklamens verden. De ovenfor viste plakater er bare et par eksempler, faktisk et par meget forskellige eksempler på hvilket budskab de vil have frem, ligesom de er meget forskellige i deres tegneriske og grafiske udtryk. Og netop lige præcis de 2 sidstnævnte tinghar gennem lang tid fascineret mig og haft min interesse.....ved siden af alle de andre interesser jeg har.

Nu er det sådan - her er jeg vel lidt manisk eller sådan noget lignende - at når jeg begynder at interessere mig for noget, så starter det i det små og bliver så mere og mere omsiggribende; jeg læser mere og mere om det, på internettet, køber bøger, går på udstillinger og rejser sågar efter det. Om det her med plakater, tegnere, design o.s.v., så har jeg efterhånden anskaffet mig et par pragtfulde bøger:

Bogen herunder, Grafisk Kunst, er en ordentlig moppedreng. Den er på norsk og oversat fra italiensk. Der er ingen forfatter angivet, kun at den er udgivet af Scala Group. S.A. Som sagt en ordentlig moppedreng på 599 sider og i en størrelse på større end A4 og lidt mindre end A3 format og vejer utroligt meget. Den spænder over plakater fra midten af 1800-tallet og frem til omkring 1990. Meget lidt tekst andet end billedtekst og så ellers bare plakater, plakater, plakater, alverdens plakater, en fantastisk bog at bladre og kigge i. En udsalgsbog i en bunke assorterede bøger af alle mulige forskellige slags til vistnok kr. 150.
Den nedenstående er en dansk udgivelse skrevet af Lars Dybdahl og handler om den globale plakat som titlen meget sigende siger. Meget tekst og forklaringer og rigtig oplysende. Den fandt jeg også på tilbud til kr. 99. Den er i almindelig kunstbogsstørrelse.
Den nedenfor viste bog er i almindelig A4 størrelse og mere end gennemgang af danske reklamer inkl. reklamefotos i 1900 tallet. Herlig og meget forklarende og med mange reklamer jeg kan genkalde mig. Skrevet af Asger Liebst og vistnok til en pris af enten kr. 198 eller kr. 248...altså ikke en udsalgsbog.
Den nedenfor viste om "Plakatens mester" Sven Brasch skrevet af Peter Holst Eriksen er også en pæn stor og tyk og tung bog, som jeg købte for nylig på bogmessen i Bella Centret for kr. 250. En herlig biografi om en tegner der virkede fra omkring 1905 frem til 1970. Faneme mange flotte tegninger i den bog og mange som man/jeg kan genkalde mig. Helt hans egen stil, - det jeg vil kalde en meget grafisk, ren stil. Få streger men knaldgode virkemåder og effekter.

......og så den sidste erhvervelse, nemlig Lars Dybdahl's (ham der også skrev Den globale poster) "Den Danske Plakat"; en meget dybdegående bog om netop den danske plakat. Meget apropos bogen ovenover, er bogen her prydet med en Sven Brasch tegning.

Det er faktisk en udstillingsbog/katalog for en udstilling i 1993 i Esbjerg. Jeg har jagtet den længe og fandt den så endelig i dag i Vangsgaards Antikvariat til "sølle" kr. 500. OK - jeg har set den nogle få andre steder til en lidt billigere pris, men i ringe forfatning, men denne i dag var bare til UG, så den nappede jeg lige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar