tirsdag den 16. juli 2013

Endnu en bog til samlingen.....

Så kom den endelig....en bog jeg har "ventet på" i knap 2 år:


Som det ses, så handler den om slaget ved Gettysburg, det vil sige, den handler om kampagnen eller felttoget om Gettysburg. Teksten er af J.David Petruzzi og kort er tegnet af Steven A.Stanley.

Optakten er sydstatsgeneralens Robert E.Lee's invasion af nordstaterne begyndende d. 9. Juni 1863 og som kulminerede med slaget ved Gettysburg 1.-3. Juli 1863 og endte med tilbagetrækningen til Virginia d. 14.Juli 1863.

Bogen omhandler i små afsnit opmarchen med alle de små træfninger der er undervejs indtil Gettysburg samt den efterfølgende tilbagetrækning - og nordstaternes forfølgelse - til Virginia.

Det er en rigtig nørd bog. Der er mange detaljerede kort, der viser de enkelte enheders bevægelser under de forskellige træfninger/kamphandlinger samt alle Enheders, Sydstats som Nordstats, mandskabsopgørelser med angivelse af tabene (sårede, døde og tilfangetagne), angivelse af hvilke enheder (Regimenter, kompagnier,Korps, Divisioner o.s.v.) der deltog i de enkelte træfninger samt alle kommanderende officerers navne og grader.

Jeg kender Petruzzi en smule via mail, hjemmesider og Facebook. Han har til mine 2 ture  til Gettysburg været mig behjælpelig med oplysninger. Derudover har jeg et par bøger af ham i forvejen, hvoraf den ene - The Complete Gettysburg Guide - var en uundværlig følgesvend derovre.

Da det for 2 år siden kom frem at den var ved at blive udgivet, så forudbestilte jeg den med det samme på Amazon.com og jeg fik selvfølgelig bekræftelse herpå fra Amazon. Så kom vente-tiden. På Amazon's hjemmeside stod der, at den forventedes udgivet d. xx.xx . Den dato rykkedes. Jeg kontaktede Petruzzi og han forklarede, at det desværre var rigtig og at det var noget med nogen tekniske rettigheder.....eller noget. Men så, her i foråret 2013, så udkom den. Perfekt at have her op til 150-års-dagen for Slaget ved Gettysburg. Og nu er den....efter lidt ventetid, fordi jeg ville have den gennem Amazon.co.uk, den engelske afdeling af Amazon, for der slipper man for en masse afgifter og skatter i forhold til at købe den direkte fra USA.

...og nu skal der nørdes....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar