tirsdag den 23. april 2013

Et loft......

Forleden dag faldt jeg over dette billede:


Det er et loftsmaleri. Det er malet af Stefan Viggo Pedersen og "hænger" inde i DSB's Hovedsæde, Generaldirektoratet,  i Sølvgade og er en gave fra personalet i anledning af DSB's 100 års Jubilæum i 1947.

Nogen gange er det, jeg ikke lige fanger meningen med sådan et billede. OK - jeg kan se en masse nøgne kvinder der bader, solbader o.s.v. set i forskellige vinkler ved noget der kan minde om en badebro med et badehus (omklædningsrum) og så alligevel.......øverst oppe ser jeg en jernbanebro med et damptog - der er damp og/eller røg - og også de store fundamenter bl.a. midt i billedet. OK - så har det noget med DSB at gøre alligevel.

Det må være stort, det maleri, siden det er et loftsmaleri. Jeg kan godt lide den der stil han har; det er jo ligesom klare farver "der er lagt sammen" og som så danner en krop o.s.v.

Stefan Viggo Pedersen sagde mig ikke en skagle. Jeg kunne ikke mindes at have set noget af ham før endsige læst/hørt om ham.

Men han levede 1891 - 1965. Og hans stil er umiskendelig. Der er sådan lidt kubistisk over den, synes jeg, - altså den måde han "lægger farverne på".

Han var åbenbart til de store eller det monumentale lærreder. På Frederiksberg Rådhus hænger et gevaldigt maleri:


Man kan tydeligt se stilen der er den samme som loftsmaleriet ovenfor.

En lidt spændende maler, som er værd at dyrke lidt mere synes jeg.

5 kommentarer:

  1. Ham havde jeg heller aldrig hørt om, men det er da ikke det værste, jeg har set.

    Om han er værd at dyrke, ved jeg ikke rigtig. Jeg så længe på billedet, før jeg læste teksten, fordi jeg egentlig godt kunne lide det - og kunne ikke forstå meningen med det, selv om det på en eller anden måde tydeligt fremgår, at der er en mening. OK, der er en jernbanebro, men hvad har alle kvinderne med den eller med DSB at gøre? Har du selv et bud?

    Umiddelbart har jeg et lignende problem med Frederiksberg-billedet, men det kan da være, at meningen er lidt tydeligere, hvis man ser det i virkeligheden.

    SvarSlet
  2. Hej Rasmine.

    Nej - jeg har ikke (umiddelbart) et bud på hvorfor de kvinder sammenbindes med DSB. Men det er meget sjovt med alle de forskellige perspektiver der er i det, synes jeg.

    Frederiksbergbilledet er noget 2 allegoriske personer; sandheden og poesien - de 2 nøgne personer - sammen med en stribe frederiksbergske kunstnere (de må have boet der på et tidspunkt) som Johannes Jørgensen, Helge Rode, Oehlenschlæger, ægteparret Rahbek, Sophus Clausen, Johannes V.Jensen og Storm P.

    Den stil han maler i synes jeg sådan en smule "tør kubistisk-agtig"...sådan som f.eks. Karl Isakson som jeg synes knaldgodt om.
    Han er - det jeg har set til ham - sådan lidt "monumental" i sine billeder....altså maler begivenheder af en slags. Han har også gjort ern del religiøse malerier f.eks. alter-tavler.

    Som sagt - jeg synes han virker som et spændende bekendtskab som er værd at dyrke...

    SvarSlet
  3. Som det sikkert er fremgået, er billedkunst ikke min største interesse, så jeg havde heller ikke hørt om Karl Isakson. På den spinkle baggrund, det giver at surfe lidt omkring, forstår jeg udmærket, at du godt kan lide ham - men jeg kan ikke rigtig se forbindelsen til DSB-maleren, som jeg i min uvidenhed synes minder mere om noget af det, jeg har set hos Willumsen (som jeg i øvrigt samlet set ikke er alt for begejstret for). Er jeg helt gal på den?

    SvarSlet
  4. Willumsen ? - du mener J.F.Willumsen ? HAN er fantastisk synes jeg til gengæld; så farverig, så godt formgivende, så fantasifuld og så alt-favnende i sit virke. Ham gad jeg godt have kendt.

    Karl Isakson er ikke særligt kendt. Han var en særling. Han solgte sjældent sine malerier fordi han ganske enkelt ikke satte dem til salg....særligt tit. Det var oftest bekendte der fik lov at købe et. Johannes Larsen var en af dem der tog sig af ham og engang, mens Karl Isakson lå som rekonvalecent hjemme hos Johannes Larsen, ordnede Johannes Larsen en udstilling i Købehavn for ham. Isakson havde prissat sine malerier, men Johannes Larsen hævede priserne og fik dem solgt. Isakson blev edderspændt gal og ville returnere pengene til køberne (kan ikke huske om det skete) fordi han jo mente at hans malerier ikke var mere værd end det HAN havde prissat dem til. Iøvrigt havde han kun en kort karriere og døde forholdsvis ung/tidlig midaldrende.

    Om der er noget ens ved dem ? Njah - måske et par enkelte steder for jeg synes ellers de er vidt forskellige...men det skyldes måske netop at jeg har set rigtig meget af dem (ikke Stefan Viggo Pedersen altså) og har en hel del bøger om dem som jævnligt gennemses.

    Nej - kunst er hvad man selv lægger i dem. Heldigvis for det.

    Og igen den der link til DSB....den er svær, men det må være den jernbanebro med damp deroppe, der er linken...

    SvarSlet
  5. hej Jan....for det første så kan jeg kun være enig med dig om J.F.Willumsen som jeg osse vil rose til skyerne....men Stefan Viggo Pedersen kender jeg ikke men jeg kan godt lide billedet med de mange bare damer.....men sjovt osse at de har en forbindelse til Dsb, det kan jeg heller ikke umiddelbart se, men det må være som du siger...det med dampen...
    umiddelbart kommer jeg til at tænke på et billede, der hylder friluftsliv, sport og en sund og naturlig kvindekrop....

    men det er altid dejligt at blive præsenteret for en maler, man ikke kender...tak for det...

    venligst Anita

    SvarSlet