søndag den 18. november 2012

"Køb Dansk" er nu uaktuelt. Kapitalismen "længe leve......:-( "

Jeg vidste det godt i forvejen og har da også tænkt over det, det ærgerlige i at det sker. Men idag faldt jeg i den levende avis "POLITIKEN" over en artikel der skærer det ud i pap.



Det er nu sådan, at hæderkronede danske design klassikere nu produceres i udlandet: Den Kongelige Porcelænfabrik eller Royal Copenhagen som den nu hedder får deres "Var-tegn" ...det mussel-malede stel produceret i Thailand, den gode møbel-klassiker fabrik Frits Hansen får sine produkter, Svanen, ægget o.s.v. produceret i Polen, Kähler Keramik laves i Portugal, Georg Jensens sølv også i udlandet o.s.v., o.s.v.

Og hvorfor ? Joh - det ER billegere at få lavet tingene derude i Øst-Europa eller i Asien...ja op til 75 % mindre i produktionsomkostninger at få det lavet i udlandet. Men herhjemme og i udlandet hvor disse danske design klassikere sælges, ja - der sælges de stadig som danske (Danish Design).

Ja - vi taber arbejdspladserne her i Danmark og får så thailandske og kinesiske ting som Danish Design og ikke mindst TIL DE SAMME HØJE PRISER SOM HIDTIL.

Jo - længe leve kapitalen og de frie markedskræfter.

DET ER FUCKING DOBBELTMORAL DE PISSE-VIRKSOMHEDER BEDRIVER.

Det er faneme til at brække sig over vores såkaldte arbejdsgivere og højrefløjspartier herhjemme.

Man sælger ud af arbejdspladserne herhjemme for at berige sine lommer og de få ejere som ejer aktierne i de selskaber/virksomheder.

Det er ligesom med skattelovene (husk på at jeg har arbejdet i skattesystemet i 33 år) med hensyn til investeringsfradrag og afskrivninger og sam-beskatning mellem danske og udenlandske selskaber. Ren spekulation i skattebetaling og investering i maskiner der reducerer arbejdsstyrken betragteligt.

Så mine Damer og Herrer: JEG har købt mine sidste såkaldte nye danske klassikere. Fremover bliver det - hvis jeg køber mere - på auktioner........eller også bliver det rene kinesiske kopi-varer der efterhånden er ligeså gode og gedigne som originalerne men til den halve pris eller billigere.







4 kommentarer:

  1. Det var dog utroligt! Jeg følger normalt ikke med i den slags, men tak for øjenåbneren!

    SvarSlet
  2. Så kan verden herude denundelynme lære det, sæt os på plads Jan ;)

    Med farer for at smide sprit på bålet tillader jeg mig alligevel at ytrer min til dels uenighed med dig, bævre bævre.

    Design handler vel også om hvem som har tegnet og ikke nødvendigvis hvem som udfører opgaven i praksis ud fra de design der er lavet?

    For mig at se bliver et dansk design ikke mere dansk af at blive fremstillet i danmark. Vi er altid blevet udfordret af udvikling og sådan skal det nok også være, vi bliver dygtigere og finder måder hvorpå vi kan blive mere produktive, vi erstatter dyr arbejdskraft i danmark med billig arbejdskraft i andre lande, lande som er billigere at leve i end danmark etc. Vi mistede arbejdspladser da håndkraft blev erstattet af maskiner og hestevognen erstattet med biler. Men vi skabte også nye behov som igen skabte nye muligheder for at tjene penge.

    Det er dog ikke det samme som at sige at jeg ikke synes at vi i danmark står overfor en arbejdsløshed der ikke blot er en udfordring, men et kæmpe problem. Men det er vidst en snak for sig selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret i at Danish Design er Danish Design. Man skal blot undlade at slå på Ikon-halløjet og nationalromatikken med DANSK når lortet rettelig burde hedde "Made in Hong Kong/China/Thailand/Poland..." . Det er lige den del der glipper helt bevidst.

      Og så - det mener jeg - burde den udenlandske fabrikation give sig udtryk i lavere pris....men nej, - man har udelukkende flyttet fabrikationen for at fylde lommerne på ejerne. Og i princippet er det OK for det er jo en del af prisen ved at være et kapitalistisk samfund.

      ....men så kan jeg heller ikke se hvorfor jeg ikke skulle købe billige (pirat-)kopier (selvom det er forbudt) for de er jo - i visse tilfælde - jo lige så gennemførte og gedigne som originalerne.

      Slet
  3. Du har ret og det er vel også muligt helt legalt, mener der efter en bestemt årrække er åbnet for at man kan importerer kopier helt legalt.

    SvarSlet