mandag den 9. juli 2012

Forresten...endnu en Fyns tur :-) ......(redigeret)

Min storebror blev jo 60 år i Maj 2011 (der er 4 års forskel på os) og hvad giver man en mand i den alder, som har "alt" og som ikke ønskede sig noget specielt. Jo - Lillemor og mig gav ham (og svigerinden) et "gave-kort" på en lille tur til Fyns land - Lillemors og min "hof-/standardtur" - med oplevelser og alt betalt.

Han blev jo pensionist, da han blev 60; sådan er det at være officer i militæret, for der er pensionsalderen altså 60 år. Og det betyder så, at han har fået helvedes travlt. Han har nogen interesser som optager meget tid og godt for det, men det har også betydet, at han først nu "har indfriet sit gave-kort".

I Lørdags blev bror og svigerinde så afhentet kl. 09,00 i hjemmet i Gentofte. Så gik turen så ellers i et noget broget vejr afsted på motorvejen mod Fyn. Dog lagde vi et lille pit-stop før Storebæltsbroen ved Isbåds-museet, hvor vi indtog et par sandwiches og et par kopper kaffe og the.
Lillemor har taget dette foto - og de efterfølgende - og her ses svigerinde Tove, yours truly samt storebror Steffen. Man kan faktiskt gå omkring det gule hus og under bro-fæstet og over på den anden side af motorvejsbroen, hvor der ligger et pragtfuldt naturområde ved navn Lejodde.

Efter pit-stoppet gik turen så over broen og til Kerteminde hvor vi selvfølgelig besøgte Johannes Larsen Museet. Vi så Johannes Larsens hjem, atelieret og udstillingsbygningen og selvfølgelig var der "professionel" guide på rundvisningen = Moi :-) . Jeg fortalte på livet løs om Johannes Larsens liv og levned og om alle malerierne og træsnittene o.s.v.

Her er vi kommet ind i atelieret og hvor jeg fortæller om den loftsudsmykning - en flok kredsende storke - der er der. Som det ses på væggene er der mange træ-snit derinde og sørme om ikke min bror og svigerinde kunne genkende en del......jeg har jo en stribe af dem hængende derhjemme og det var derfor de kunne genkende dem.

I udstillingsbygningen studerer min bror et af mine favorit-malerier forestillende en lille flok Havlitter flyvende hen over vandet/havet. Min bror var især overrasket over, at havlitterne faktiskt kun består af en stribe "klatter" som man på få meters afstand kan se hænge sammen til Havlitter. Jeg har en reproduktion derhjemme.

Bror, moi og svigerinde under guiding og mange forklaringer i udstillingsbygningen.
Johannes Larsen hus ligger på Møllebakken - og det kaldtes huset også for. Der er 2 Møller ved huset som Johannes Larsen ejede og som begge var produktive i hans tid. Den ene, Svanemøllen, står i dag som dengang og virker endnu. Den anden mølle er ombygget til privatbolig.

Og så glemte jeg i mit oprindelige indlæg helt at skrive, at der var særudstilling på Johannes Larsen Museet og at det er en udstilling med/om Sven Havsteen-Mikkelsen. Vi gik den hurtigt igennem, da vi begyndte at komme i tidsnød af hensyn til at nå frokosten. Dog skal det siges, at udstillingen såmænd var OK.....og heraf skal vel udledes, at jeg synes at Havsteen-Mikkelsen er en udmærket kunstner men ikke lige en jeg vil jage efter at se. På Museets hjemmeside er der en lille film om Havsteen-Mikkelsen som er værd at se.


Efter besøget her på Johannes Larsen Museet skulle vi så have frokost. Den restaurant vi plejer at frekventere i Kerteminde, Glaciet, er lavet om til noget der ligner et cafeteria, så et nyt sted måtte findes. Tornøes Hotel er aldeles udmærket, men vi valgte alligevel at køre vestpå........
....til Munkebro Kro, hvor vi indtog en pragtfuld frokost med alt hvad dertil hører.

Efter frokost kørte vi så til Fyns Hoved, hvor vi gik vores - Lillemors og min - sædvanlige tur hovedet rundt.
Vejret var - efter vi havde forladt Sjælland - blevet aldeles pragtfuldt; solen skinner altid i Kerteminde og turen var som vanligt en oplevelse.

Selvom min bror har været soldat i godt 40 år og været rundt i enhver afkrog af Danmark, så har han aldrig - og det havde svigerinden heller ikke - nogensinde været på Hindsholm og Fyns Hoved og de var begge meget overrasket over landskabet på køreturen derud og også især selv Fynshoved. Når man står der ude på spidsen kan man jo se Jylland, Samsø og Sjælland samt ind i Odense Fjord med alle de små øer og holme der er.
Vi sad vel en times tid ude på spidsen i det pragtfulde vejr og så Dige-svalerne myldre omkring os + også alle de andre fugle der er derude på Fyns Hoved.

Efter turen derude, så vendte vi snuden mod hovedstaden og var hjemme ved 18,30 tiden.Det havde været en dejlig dag med museumsbesøg, frokost og vandretur i pragtfuldt vejr.

1 kommentar:

  1. Det var dælme da en fødselsdagsgave, der kunne bruges til noget :-) Forhåbentlig nød modtageren også den dejlige tur ;-)

    SvarSlet