mandag den 16. januar 2012

Kvindesnak og mandesnak......

Mænd hører det en kvinde siger og gør så det hun siger.

Problemet her er, at hun mener noget andet end det hun siger.

Mænd siger noget til kvinder.

Kvinder hører de ord manden siger, men tolker dem straks til noget andet.

I begge tilfælde er manden på røven.

Jeg ved det; dels er jeg gift og dels arbejder jeg i min afdeling sammen med en anden mand og 21 kvinder.

I min gamle afdeling var kønsfordelingen ca. 50/50 (og ca. 30 ansatte i alt) og al kommunikation var på en måde meget lettere der.

For eksempel:

Ved møder i min gamle afdeling havde A ordet. Når A var færdig havde B og C og D markeret at de havde noget at bemærke til A's indlæg, hvorefter de på række kom med deres bemærkninger/forslag or what-ever.Man respekterede hinanden, man lod hinanden tale ud, alle forstod hvad der blev sagt og eller aftalt/konkluderet.

Ved møder i min nuværende afdeling starter A med at sige noget men ligeså snart B har noget at bemærke til A's tale, så byder B ind med det samme, hvorefter C og D gør det samme og ligepludselig sidder 4 personer (kvinder naturligvis) og snakker i munden på hinanden....og måske....måske altså...har E og F også lige "noget de skal have sagt" samtidigt. Det er ganske normalt, det her. Bagefter sidder man tilbage med følelsen af ikke lige at have fanget hvad resultatet/konklusionen blev på den her snakken-i-munden på hinanden blev og må spørge f.eks. chefen - efter mødet - hvad det endte med....evt. vente på referatet, når det bliver udsendt.

Nogen gange har jeg, hvis jeg har været så heldig at have ordet til en start med, så - når de andre deltagere (kvinder selvfølgelig) begynder at bryde/byde ind - prøvet at HÆVE min stemmeføring og fortsat med at tale HØJT, FAST OG KLART og fuldført hvad jeg ville sige, for efter mødet at få at vide, at jeg "nogen" synes jeg hæver stemmen (aggresivt og dominerende og nedladende) unødigt !!!!

Det er faneme ikke let, at være til møde/arbejde sammen med næsten udelukkende kvinder. Jeg savner ind-i-mellem de "gode gamle dage med 50/50 fordelingen.....




 

1 kommentar:

  1. Der mangler vist lidt positiv kønskvotering der ;-)
    2 mand i sådan en hønsegård ... man er ikke misundelig :-)

    SvarSlet